Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken film alt filter till ljusrörsbelysning?
- Trådstartare haak
- Start datum
Leifen
Aktiv medlem
Hei Håkan....
Blåfilter 80b kan vel kansje hjelpe deg.
Når det gjelder dias så holder fujichrome Sensia.
(100/200asa)Og fujichrome Provia 400 F er bra.
Selvsagt kan du gå höyere opp i asa,men av erfaring har jeg oppdaget fargestikket (grunnet
kunstlys)blir sterkere ved höy asa.Husk stativ..
mvh..leif
Blåfilter 80b kan vel kansje hjelpe deg.
Når det gjelder dias så holder fujichrome Sensia.
(100/200asa)Og fujichrome Provia 400 F er bra.
Selvsagt kan du gå höyere opp i asa,men av erfaring har jeg oppdaget fargestikket (grunnet
kunstlys)blir sterkere ved höy asa.Husk stativ..
mvh..leif
reecoy
Aktiv medlem
För många år sedan, i slutet av 80-talet, skulle jag göra ett litet reklamjobb. Jag fick inte använda blixt så det blev till att plocka fram specialfilm, den innehöll tungsten. Jag vet inte om det finns idag men det borde det, annars har jag nog nån rulle längst in i frysen om du vill köpa en o. testa ;-)
Gunnar D
Aktiv medlem
Tungsten
Innehöll filmen Tungsten?
Den var antagligen avsedd för glödlampor av tungstensmodell.
Nu till frågan, gå till dagiset i förväg och titta vad lysrören heter. många lysrör idag är så nära dagsljus att du inte behöver korrigera alls.
kola annars på filmtillverkarens hemsidor för rekommendationer,
Lycka till.
PS svartvita bilder är inte så tokiga heller.DS
Innehöll filmen Tungsten?
Den var antagligen avsedd för glödlampor av tungstensmodell.
Nu till frågan, gå till dagiset i förväg och titta vad lysrören heter. många lysrör idag är så nära dagsljus att du inte behöver korrigera alls.
kola annars på filmtillverkarens hemsidor för rekommendationer,
Lycka till.
PS svartvita bilder är inte så tokiga heller.DS
reecoy
Aktiv medlem
Joo, om jag inte minns alldeles galet så sa fotohandlaren att det var tungsten i filmen istället för silver, men din förklaring låter bra mycket bättre. Hhmm, jag brukar inte vara lättlurad, men det här tar nog priset ;-)
I vilket fall som helst så stod det tungsten på kartongen utan någon speciell information om ev. lampsort.
Den funkade bra i alla fall, "fotade" både i lysrörsbelysning och med vanliga glödlampor utan färgavvikelser.
I vilket fall som helst så stod det tungsten på kartongen utan någon speciell information om ev. lampsort.
Den funkade bra i alla fall, "fotade" både i lysrörsbelysning och med vanliga glödlampor utan färgavvikelser.
abatarphoto
Aktiv medlem
Hej Håkan
dem gånger jag har gjort reklamjobb och fotograferat industri bilder inomhus i lysrörsbelysning så är det ett Magenta färgat filter som jag använder. Det förkortas CC 30 M.
Den här kombinationen med detta filter och vanlig dagsljus anpassad film gärna 400 eller 800 ISO film har blivit väldigt bra utan något som helst grönstick i bilden som annars uppträder utan filter.
I bland har jag även använt en svag upplättningsblixt i dessa sammanhang och har då tejpat för blixtglaset med ett grönt filter för att efterliknan lysrörsbelysningens färgkaraktär. Det gröna filtret framför blixten kompenseras av objektivets filter som är Magenta.
Blixtfiltret skall i dessa fall heta CC 30 G.
Ps. prova gärna om detta tips även passar dig i den miljö du skall fotografera i.
dem gånger jag har gjort reklamjobb och fotograferat industri bilder inomhus i lysrörsbelysning så är det ett Magenta färgat filter som jag använder. Det förkortas CC 30 M.
Den här kombinationen med detta filter och vanlig dagsljus anpassad film gärna 400 eller 800 ISO film har blivit väldigt bra utan något som helst grönstick i bilden som annars uppträder utan filter.
I bland har jag även använt en svag upplättningsblixt i dessa sammanhang och har då tejpat för blixtglaset med ett grönt filter för att efterliknan lysrörsbelysningens färgkaraktär. Det gröna filtret framför blixten kompenseras av objektivets filter som är Magenta.
Blixtfiltret skall i dessa fall heta CC 30 G.
Ps. prova gärna om detta tips även passar dig i den miljö du skall fotografera i.