ANNONS
Annons

Vilken försäkring bör man välja???

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanOlovsson

Aktiv medlem
Ska köpa en digital system inom kort. Men det slog mig, vad ska man ha för försäkring då? det bör ju vara en som gäller för hela "kameraväskan". Vad är det för sorts försäkring i sånna fall... Eller hur mycket täcker hemförsäkringen?

MVH Johan

Du ska ha en drulle, heltäckande för alla situationer. Problemet med hemförsäkringen är att du får %avdrag per år som går, det varierar från bolagen.

Bästa är ju den som man tecknar i affär tex solid fullbelopp bara den inte blivit stulen!

När jag köpte ny utrustning hade jag ett långt samtal med mitt försäkringsbolag ang detta. Det dom rekommenderade var den sk allriskförsäkringen (drulle) den täcker upp till 30 000:- totalt vid ett skadetillfälle hos mitt bolag.

Överhuvudtaget en jättebra försäkring inte bara vad gäller kameran.

Vad man skall kontrollera med sitt försäkringsbolag är att dom inte klassar kamerautrustningen som stöldbegärlig, vilket kan betyda specialregler vad gäller allrisken.

Därför är det alltid viktigt att kolla noga med sitt egna bolag, då reglerna skiljer sig mellan bolagen.

Vad som däremot kan vara lite trisst med digitalkameror är värdeminskningen som en del bolag har. Även där är det noga att kolla.

Jag hade bla ett långt samtal om detta, då analog systemhus inte skrivs ner värdemässigt för varje år. Jag tror många försäkringsbolag lätt klassar in alla digitalkameror i samma fack.. och inte tänker på att digitala systemkameror är en sak och kompakt en annan.

Samma sak gäller ju optiken, som jag också diskuterade med dom.

Vad mitt bolag påpekade var att dom vid en ev skada eller förlust anlitar expterna värderare i många fall.. och en kamerautrustning, nog kan vara en sådan situation.

Slutligen återigen, ring och fråga, ta upp konkreta situationer som kan uppstå med din utrustning och hur ditt försäkringsbolag ställer sig ersättningsmässigt.

JohanSandin skrev:
Agnetha.. Vad kostade försäkringen som du har?

I mitt fall ingår den som en del i min hemförsäkring, vilket är det normala med allrisken vad jag förstått.

Det bör också påpekas ang hemförsäkring, att det vi normalt tänker på som hemförsäkring, täcker endast saker i hemmet..Allt som händer utanför hemmet (utom rån, tror jag) täcks av allrisken eller om du är på resa en reseförsäkring.

Återigen, kontakta ditt försäkringsbolag och kolla.

Använd drullen i hemförs.

Varför ska du betala 30-40% av kamerans värde på en försäkring i butiken. Om du skulle anväda dig av försäkringen är den oftas "förbrukad" och du måste betala en ny premie, dvs 1/3 av kamera värdet igen. Drulleförsäkringen finns ofta som ett bra tillval i hemförs och den gäller ju även övriga saker du har. Visserligen brukar dom ha åldersavdrag efter ca 2 år och självrisk på ca 1000kr. Min sambo köpte en kamera med försäkring och våran son tappade den i asfalten. Vi har krigat som galningar för att få ersättning. 3 resor till Elgiganten 3-4 telefonsamtal till försäkringsbolaget ingen vill hjäpa oss. Jag har även använt Länsförsäkringars drulleförsäkrin och jag fick klockren hjälp.

MVH Örian

Glömde.

Drulle försäkringen brukar ta hela utrustingen om du skulle tappa hela kameraväskan i sjön och den sjunker till botten. Tillläggsförsäkringen på en kamera gäller oftast bara kameran ej minneskort mm.

MVH Örian

Drulle försäkringen gäller alla mina prylar tror jag. Men RING dit försäkringsbolag och fråga vad som ingår tala om vad du vill att försäkringen täcker. Jag ringde mitt bolag när jag flyttade hemmifrån och fick allt bra förklarat. Drulle förs.ska täcka en grogg i videon mm.

MVH Örian

Texten från allrisk hos LF

Allriskförsäkring

Om du lägger till en allriskförsäkring finns det två olika att välja.

Allrisk för lösegendom
Skyddar ditt lösöre och värdehandlingar vid plötsliga och oförutsedda skador som din boendeförsäkring inte omfattar. Försäkringen täcker inte djur, pengar eller cyklar. Inte heller stöldbegärlig egendom och värdehandlingar som förvaras i garage, uthus eller gemensamma förvaringsutrymmen.

Allrisk för lösegendom gäller i hela Norden. Ska du resa utomlands gäller försäkringen i hela världen under 45 dagar.

Allrisk för angivna värdeföremål
I stort sett samma försäkring som Allrisk för lösegendom. Det som skiljer de båda försäkringarna åt, är att Allrisk för angivna värdeföremål endast gäller för de föremål som finns specificerade i försäkringsbrevet. Så om du har något extra värdefullt, kan det vara en bra idé att lägga till den här försäkringen till din boendeförsäkring.

Premier
Premien för Allriskförsäkringen är 300 kronor per hushåll och år. Kontakta oss för prisförslag vad gäller Allrisk för angivna värdeföremål.

Hej,

Om du bor i ett HSB-hus så måste jag få rekommendera att kolla med If. Dom har ett bra avtal där hemförsäkringen då utökas med en otursförsäkring som med försäkringsbeloppet 30 000. Det passade mig utmärkt då min fotoväska är värt strax under det beloppet. När jag frågade TryggHansa så skulle dom ha ca 800 kr/år för en motsvarande Oturs-försäkring. Jag bytte från TH till If och behöll samma premie men så fick jag med otursförsäkringen.

//A

Re: Texten från allrisk hos LF

Örian skrev:
Allriskförsäkring

Allrisk för angivna värdeföremål
I stort sett samma försäkring som Allrisk för lösegendom. Det som skiljer de båda försäkringarna åt, är att Allrisk för angivna värdeföremål endast gäller för de föremål som finns specificerade i försäkringsbrevet. Så om du har något extra värdefullt, kan det vara en bra idé att lägga till den här försäkringen till din boendeförsäkring.

Premier
Premien för Allriskförsäkringen är 300 kronor per hushåll och år. Kontakta oss för prisförslag vad gäller Allrisk för angivna värdeföremål.

Jag skaffade nyligen en tilläggsförsäkring till hemförsäkringen "för angivna värdeföremål", det kostade bortåt en tusenlapp per år för mina grejer. Att tänka på är att revidera den varje år så att man inte betalar mer än vad försäkringsbolaget anger som värdeminskning. Gör man inte det får man fortsätta betala för "fullvärde" men får fullvärde minus värdeminskning om det skulle hända någon olycka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar