När jag köpte ny utrustning hade jag ett långt samtal med mitt försäkringsbolag ang detta. Det dom rekommenderade var den sk allriskförsäkringen (drulle) den täcker upp till 30 000:- totalt vid ett skadetillfälle hos mitt bolag.
Överhuvudtaget en jättebra försäkring inte bara vad gäller kameran.
Vad man skall kontrollera med sitt försäkringsbolag är att dom inte klassar kamerautrustningen som stöldbegärlig, vilket kan betyda specialregler vad gäller allrisken.
Därför är det alltid viktigt att kolla noga med sitt egna bolag, då reglerna skiljer sig mellan bolagen.
Vad som däremot kan vara lite trisst med digitalkameror är värdeminskningen som en del bolag har. Även där är det noga att kolla.
Jag hade bla ett långt samtal om detta, då analog systemhus inte skrivs ner värdemässigt för varje år. Jag tror många försäkringsbolag lätt klassar in alla digitalkameror i samma fack.. och inte tänker på att digitala systemkameror är en sak och kompakt en annan.
Samma sak gäller ju optiken, som jag också diskuterade med dom.
Vad mitt bolag påpekade var att dom vid en ev skada eller förlust anlitar expterna värderare i många fall.. och en kamerautrustning, nog kan vara en sådan situation.
Slutligen återigen, ring och fråga, ta upp konkreta situationer som kan uppstå med din utrustning och hur ditt försäkringsbolag ställer sig ersättningsmässigt.