Annons

Vilken färgprofil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille75

Medlem
Med risk för att framstå som lite korkad :) så tänkte jag bara fråga om någon kan hjälpa mig med detta.
Jag använder en spyder när jag kalibrerar min skärm. När själva kalibreringen är är färdig så sparas den ICC-profil som programmet skapat som skärmens default profil. Skall jag ställa in denna profil i färghanteraren i photoshop eller ska jag använda adobe RGB som jag tidigare?

Den profil som skapas av kalibreringen är en skärmprofil och den finns bara för att din skärm ska visa så korrekta färger som möjligt. Fortsätt att använda de andra profilerna som vanligt.

Men skrivaren då?

Hej,
då fick jag också svar på en av mina frågor.
Som tidigare besvarats ska jag alltså låta färgprofilen i photoshop vara sRGB (standardinställningen) som för min kamera (sRGB)?

Har ett par frågor kvar:

1. När jag kalibrerar (Använder en BlueEye pro till en Lacie 319), ska jag sikta på 5000K eller ge mig vid 6500K? Skärmen borde väl funka bra vid 5000? sen gamma 2,2 (sRGB-gammavärdet har jag förstått) och luminance 115 eller 120?

2. Hur gör jag med scanner/skrivare (Canon Pixma mp810)? ska de använda sig av den kalibrerade profilen eller samma sRGB som photshop?

Jag tror mitt problem är (som många andra tror jag) att jag inte förstår vad ICC egentligen är och då vad skillnaden mellan den kalibrerade och det man använder är...

Tack för svar!

Hej. Jag fick min skärm kalibrerad för ett tag sen och allt var frid och fröjd.
Sedan åkte bildskärmssladden ur datorn och jag stoppade i den igen.
Då stod det "Standardinställningarna tillämpas" eller något dylikt.
Jag är rädd att jag "tappat" kalibreringen p.g.a detta.
Vart/hur kan jag se vilken profil som är aktiv?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto