Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken färgprofil används vid utskrift på Canvas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Perw

Aktiv medlem
Ja som överskriften lyder: Vilken färgprofil använder tryckerierna när man beställer tryck på canvas?

Jag Softproof:ar mina bilder i Lightroom med Adobe RGB (1998)

Finns det någon standard?

Får jag det jag ser eller används helt olika Profiler hos tryckerierna?

Mvh
/Erik Hermansson

Jag har för lite erfarenhet för att uttala mig men det här är internet så det hindrar väl inte? :)

Det kan väl anses ge en ganska nära preview men helt exakt blir det inte då det är helt olika medier skärm/print.

En print har lägre kontrast än skärmen och canvas är väl värst. Du får göra en (virtuell) kopia där du justerar till softproofen ser bra ut och exportera en speciell version av bilden för tryck.

Tack så mycket för snabb och exakt hjälp!

Vet du varför bilderna tappar så otroligt mkt i kontrast och detalj jämfört med bilden softproof:ad med Adobe RGB?
Ska man se på softproofingen som exakt eller bara ungefärlig?

Jag gav ett par länkar om softproofing i LR i en annan tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1973719&postcount=5

Filmerna visar hur du ska justera din softproof i LR så att den överensstämmer med originalfilen. Detaljer ska du inte tappa. Att du tappar kontrast beror på att softproofingen försöker simulera kontrasten i papperet, därför ska du justera din softproof.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto