Annons

vilken digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Hej!
Nu äntligen är jag sugen på att köpa en ny digitalkamera, har innan var lite skeptisk till det men med tanke på att jag inte har tillgång till labb eller något annat nu mera så vill jag satasa på en hyffsat bra digitalkamera.
Jag fotar nästan bara mode och porträtt. Har ni några bra tips?

Mvh
Lina

Utan att veta vilken prisklass du hade tänkt dig svarar jag ändå: Olympus E-10

Varför? För att du har en riktig sökare och ett objektiv på 35-140mm som du kan fokusera med manuellt om du vill. Fungerar nästan som en analog kamera.

En kamera jag har testat några veckor och tagit porträtt med och som jag gillade mycket.

Det finns andra digitalkameror som både är billigare och har bättre bildresultat men en riktig sökare har de ej!

Stergios

hmm... det vet jag inte uppåt 10.000 eller nått? jag har inte tänkt så mkt på det, frågan är bara om det är värt att slänga ut hur mkt pengar som helst med tanke på att jag redan har en mkt bra systemkamera. Som sagt, jag tar ju nästan bara mode & porträtt och jag vill kunna skriva ut bilderna i A4 fomat så det bli bra kvalitet.

kör du canon annars så köp ett D30 digitalt kamerahus, du får dem för en 15-20 tusen. men då har du en riktigt bra digitalare!

fast jag vet i tusan om jag behöver så avancerad kamera, det kanske räcker med en digital kompakt kamera med 4 mega pixlar? (ex Minolta Dimage F100) Tips tips tips tack!

hur många megapixlar tycker ni jag bör satsa på? som sagt vill jag kunna skriva ut A3 i bra kvalitet!

Om din totalbudget är max 10000 får du knappast vassare bilder än med Canons G2, men den nyss lanserade G3 kanske är ett något bättre köp.
Nästa steg upp är i praktiken en beg. Canon D30 eller liknande, men men...det finns flera kameror som är schyssta. Minolta D7i, Sony 717 tex.

G2/G3 har inte mycket till zoom..annars fina kameror..sony 717..kommer ligga på ca 4000:- mer än 7i.

Senast ändrad:
Linis skrev:
hur många megapixlar tycker ni jag bör satsa på? som sagt vill jag kunna skriva ut A3 i bra kvalitet!
Svår fråga, eller fel fråga kanske man skulle kunna säga. Canon D30, eler Sigmas nya 3Mpix SLR ger hårresande bilder som helt säkert blir ruggigt bra i A3. Det finns också flera 4-5Mpix kameror som inte alls gör sig bra i A3.
En kamera med minst 3Mpix och riktigt bra optik räcker mycket långt.

Linmajon skrev:

Det finns också flera 4-5Mpix kameror som inte alls gör sig bra i A3.
En kamera med minst 3Mpix och riktigt bra optik räcker mycket långt.
okej för att det finns 4mp kameror som inte håller för A3..p.g.a dålig optik..men någon på 5mp finns inte i dagsläget.

hjälp

kan inte bestämma mig, jag har tittat på Nikon CoolPix 5000 och Minolta Dimâge 7i. Vad tycker ni?? jag tycker det är rätt mkt pengar med tanke på att man ens inte kan byta objektik. Ska jag satsa på ngn canon variant som är lite billigare?? typ Canon PowerShot G2 ?? som sagt, ska nästa bara plåta porträtt & mode. Vill kunna skriva ut i högst A3

Du är väl van med en systemkamera idag? Då kommer du inte att gilla att använda en kompaktkamera med usel sökare och sämre kontroll av fokuseringen. Satsa på en digital systemkamera eller en hybrid typ Olympus E-10 eller Minolta 7Hi.

Olympus rules ;) Jag orkar inte ge mej in i någon märkes diskussion men bland digitalfotografer i allmänhet (som inte har råd att punga ut 80000)anses både Nikon och Canon som övervärderde i dom här prisklasserna och typerna. Fuji har inget gott rykte men Kims nya fynd verkar mycket intressant och prisvärt. Om optiken är bra. Tänk på när du jämför priser och vad du vill lägga ut att du behöver köpa till minne. Antigen i form av någon bärbar hårddisk historia eller kameraminnen. Ytterst irriterande att ha för lite minne. Om du tar modell bilder ute i skogen eller liknande är det inte så roligt att avbryta efter 12 exponeringar för att åka hem och överföra till datorn. Varför jag poängterar detta är att minnen är svindyrt. Likaså bör du räkna med att ha flera uppsättningar med laddningsbara batterier samt minst en laddare. Digitalfotografin har utvecklats för att mjölka pengar ur oss konsumenter. Men det är åndå värt pengarna :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar