Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digitalkamera skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benbjo

Medlem
Hjälp!

Går i funderingar på att komplettera min utrustning med en digitalkamera. De kameror som jag funderar på är Olympus 5050 el.5060, Nikon CP 5400, Canon G 5 och Sony DSC-V1. Jag vill ha en kamera med hög bildkvalitet och helst möjlighet till extern blixt.
Det lutar åt Sonys DSC-V1, den har ju fått bra testresultat.
Jag har också haft funderingar på Pentax Optio 555. Men den har inte möjlighet till extern blixt.
Den utrustning jag har nu är en Minolta 7 och en 505:a. Fotar helst dia. Men vill gärna prova på att fota digitalt också.

Jag är mycket nöjd med min dsc-v1. Dock är den dålig på att ta många bilder på kort tid (sekvens-taqgning alltså.... annars kan du klicka manuellt nästan 1 bild/s)... å andra sidan tar den ganska bra video! Batteriet är också lite klent. MAO Skall du ta många bilder och snabbt är det inte rätt val, men i övrigt en fantastisk LITEN kamera...

Se gärna mitt inlägg om vad som inte står i manualen...

-Per

Sonyn är en fin kamera..men den tar bara memorystick..dyra och långsamma.

Olympus C-5060 med sin rejäla vidvinkel (motsv 27mm)..den tar både Dx och CF I&II, det är mitt förslag.

Skulle jag välja så skulle jag nog med ta 5060:an som jag själv tenkte köpa men ekonomin ser inte bra ut så det blir nog en C-750 från olympus med det stora zoomet hehe.... får duga så länge men anars så är 5060 en kanon kamera, fokuserar väldigt bra vid dåligt ljus tyckte jag och så känns den snabb och skön att hålla i en kanon kamera som tar kanon bilder. Den ger nog lite hårdare bilder och skarpae än G5 men man kan ställa in så att man kan få lite hårda bilder som uplevs mjukare som G5:an gör men både G5 och 5060 är ett bra val du blir sökert nöjd med någon av dom två som jag anser vara dom bästa bland dessa men G5 är longsamare i fokus och lite osäker vad gäler fokusering i dåligt ljus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar