Bra med korta råd...kanske..?!
Hagfors skrev:
Nikon D50 är den rätta för dig !
Visst, D50 är ingen dum kamera alls. Tvärtom. Men detsamma kan sägas om Canon 350D, begagnade 10D och t o m 60D. Om Pentax instegsmodell, om Konica/Minoltas instegsmodeller (har numera uppgått i Sony).om olympus E500/resp E300.
Så det är inget dåligt råd du lämnar Thomas! Men Arvid har inte direkt stora slantar att röra sig med verkar det som.Dessutom står han o tvekar mellan kompakt o systemkamera.
Jag hävdar att det finns inga dåliga instegskameror. Däremot har de olika märkena olika utbyggnadsmöjligheter och då är Nikon o Canon mest etablerade.
Så att söka på begagnatmarknaden är väl det bästa kanske för Arvid. Dessutom ville han gärna ha en kamera som gick på uppladdningsbara AA-batterier (vilket är bra ibland). Då sjunker utbudet. Kanske inte fel att försöka leta upp en Fuji S2 för 4000-5000.
Jag säger ff till Arvid: Tänk inte på batterierna utan bestäm dig för antingen kompakt- eller system och gör som Christer Thörsleff föreslår.
Känner du ingen i närheten där du bor som har en hyfsad DSLR-kamera. Du borde ju känna på märker du tänker välja för att se om du trivs med det.
Jag säger slutligen som ett handfast råd:
DSLR: En begagnad Canon 10D
Kompakt: En begagnad Canon G6 eller en Fuji S 7000. Har använt alla de uppräknade modellerna yrkesmässigt och inte alltid i så "vänliga" miljöer och väder. Utiftån den erfarenheten rekommenderar jag de modellerna.Bäst och billigast för de sjunker inte nämnvärt mer i värde och ligger inom din budgetram. Därtill är det riktigt bra och robusta kameror.
Ärligt talat är en 10D oerhört mycket tuffare byggd än någon av de nya instegsmodellerna (oavsett märke).
För tredje gången skriver jag: LYCKA TILL, ARVID!!!!