Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digitalkamera för en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej tack för rådet. Kul att du tog dig tid å skriva några rader.

hittade en dslr på blocket för 5500 vilket är för mycket pengar för mig. Dessutom är det viktigt att kameran går på AA batterier. Vill inte ha några spciella celler. SKa håll ögonen öppna efter en dslr men lutar nog åt P880 iaf :D.

Det är så sjukt svårt å välja. Tror inte ni förstår mig beslutsångest!. Köpa kamera visade sig svårare än vad jag först trodde.
 
Okej! förstår till viss del...

Arvan skrev:
Okej tack för rådet. Kul att du tog dig tid å skriva några rader.

hittade en dslr på blocket för 5500 vilket är för mycket pengar för mig. Dessutom är det viktigt att kameran går på AA batterier. Vill inte ha några spciella celler. SKa håll ögonen öppna efter en dslr men lutar nog åt P880 iaf :D.

Det är så sjukt svårt å välja. Tror inte ni förstår mig beslutsångest!. Köpa kamera visade sig svårare än vad jag först trodde.

...men jag såg på Fotosidans annonser en Canon 10D för strax över 3000 och en ganska billig 350D.

Ett sista råd: Du verkar mycket orolig för att köpa fel! Se till att du har fullständig returrätt eller i alla fall rätt att byta om du inte skulle bli nöjd. Behåll alla emballage, kablar, lappar o dyl som finns i kartongen så att du returnera den komplett.

Köper man fel sak för låt oss säga 4000 och blir missnöjd så brukar jag tänka "det kostade mig 4000 att bli missnöjd". Sedan byter jag och får lägga 1000 kr till. Och då tänker jag "att det är bättre att bli nöjd för 5000 kr än missnöjd för 4000".

Lycka till med kameraköpet!
 
JO emballage etc sparas alltid. Brukar ofta handla över internet så jag är medveten om risker etc.

Ännu en modell å kolla upp :D men det skall jag. Tack för tipset.
 
Re: Okej! förstår till viss del...

Photocon skrev:
Köper man fel sak för låt oss säga 4000 och blir missnöjd så brukar jag tänka "det kostade mig 4000 att bli missnöjd". Sedan byter jag och får lägga 1000 kr till. Och då tänker jag "att det är bättre att bli nöjd för 5000 kr än missnöjd för 4000".

Lysande! Min nya livsfilosofi! Och något att ta upp om frugan tycker att man spenderar för mycket pengar på kamerautrustning ;-)
 
hbengtsson skrev:
Lysande! Min nya livsfilosofi! Och något att ta upp om frugan tycker att man spenderar för mycket pengar på kamerautrustning ;-)
Då är det mest framgångsrika att köpa begagnat till rätt pris och när man vill ha något annat sälja det till samma pris eller bättre.

När man gång på gång vid nya köp kan berätta det blir frugan lugn och inköpen blir aldrig ifrågasatta.

Jag har köpt och sålt massor av kameror och objektiv och aldrig råkat ut för något dåligt jag köpt begagnat.

Var förståndig, låt någon annan ta det stora prisfallet så fort varan lämnar butiken.
 
Bra med korta råd...kanske..?!

Hagfors skrev:
Nikon D50 är den rätta för dig !

Visst, D50 är ingen dum kamera alls. Tvärtom. Men detsamma kan sägas om Canon 350D, begagnade 10D och t o m 60D. Om Pentax instegsmodell, om Konica/Minoltas instegsmodeller (har numera uppgått i Sony).om olympus E500/resp E300.

Så det är inget dåligt råd du lämnar Thomas! Men Arvid har inte direkt stora slantar att röra sig med verkar det som.Dessutom står han o tvekar mellan kompakt o systemkamera.

Jag hävdar att det finns inga dåliga instegskameror. Däremot har de olika märkena olika utbyggnadsmöjligheter och då är Nikon o Canon mest etablerade.

Så att söka på begagnatmarknaden är väl det bästa kanske för Arvid. Dessutom ville han gärna ha en kamera som gick på uppladdningsbara AA-batterier (vilket är bra ibland). Då sjunker utbudet. Kanske inte fel att försöka leta upp en Fuji S2 för 4000-5000.

Jag säger ff till Arvid: Tänk inte på batterierna utan bestäm dig för antingen kompakt- eller system och gör som Christer Thörsleff föreslår.

Känner du ingen i närheten där du bor som har en hyfsad DSLR-kamera. Du borde ju känna på märker du tänker välja för att se om du trivs med det.

Jag säger slutligen som ett handfast råd:

DSLR: En begagnad Canon 10D
Kompakt: En begagnad Canon G6 eller en Fuji S 7000. Har använt alla de uppräknade modellerna yrkesmässigt och inte alltid i så "vänliga" miljöer och väder. Utiftån den erfarenheten rekommenderar jag de modellerna.Bäst och billigast för de sjunker inte nämnvärt mer i värde och ligger inom din budgetram. Därtill är det riktigt bra och robusta kameror.

Ärligt talat är en 10D oerhört mycket tuffare byggd än någon av de nya instegsmodellerna (oavsett märke).

För tredje gången skriver jag: LYCKA TILL, ARVID!!!!
 
Re: Bra med korta råd...kanske..?!

Photocon skrev:

Jag säger slutligen som ett handfast råd:

Köp en En begagnad Canon 10D

Ärligt talat är en 10D oerhört mycket tuffare byggd än någon av de nya instegsmodellerna (oavsett märke).
Lyd Lennarts råd och köp den begagnade 10:an, du kommer att bli helnöjd.

Programvaror tänker inte de flesta nybörjare på att det är viktigt att få med. Canon har dom utan jämförelse bästa.
Du skall ha med en CD med Canon Zoombrowser och Digital Photo Professional DPP.

Dom kan du sedan gratis uppgradera till senaste versionerna 5.6 och 2.1. på Canons dowload site.
Dessutom skall Photoshop Elements 2.0 vara med eftersom den ingick i ursprungliga leveransen.

Batteri köper du hos www.kaffebrus.com för cirka 140 kr.

Slå till du kommer inte att ångra dig och om du så småningom vill uppgradera så säljer du den utan förlust, hälsa frugan det!
 
hmm har mailat lite på g6 å d10. men det käns lite overkill. Tänk på att ja kan inte ett jävla skit om foto :D. Jag är bara mån om vad jag köper och så är det med allt. Har mailat ang en fuji 9500, 7000 även en panasonic Lumix DMC-FZ5.

Det käns som att det drar iväg lite väl ang pengar funktioner, objektiv etc. Förstår inte så pass mycket om foto så jag är medveten om vad det är jag letar efter. Men era råd ang att köpa begagnat tycker jag verkar rimliga då man får mycket mer för pengarna än å köpa nytt.

Om man tänker efter. Behöver jag alla funktioner,zoom, objektiv etc då jag inte alls är duktigt på det här utan det är nått jag har fått för mig och testa.

om det skulle vara så att jag får tag på en fuji 9500 och kan köpa den på fredag. borde jag göra det? priset ligger på 4500 med 256 mb minne. (köper mer). behöver ju ingen perfekt superkamera utan bara nått jag inte kommer ångra å som är bra att skola in sig på. Det kan ju vara så att jag finner detta med foto som tråkigt och vill inte då sitta med en kamera för 5000+ som inte används. Ni har gett mig massor med bra tips men ja har nog inte greppat det hela ännu.
 
10D så enkel du vill ha den...eller svår

Arvan skrev:
hmm har mailat lite på g6 å d10. men det käns lite overkill. Tänk på att ja kan inte ett jävla skit om foto :D. Jag är bara mån om vad jag köper och så är det med allt. Har mailat ang en fuji 9500, 7000 även en panasonic Lumix DMC-FZ5.

Det käns som att det drar iväg lite väl ang pengar funktioner, objektiv etc. Förstår inte så pass mycket om foto så jag är medveten om vad det är jag letar efter. Men era råd ang att köpa begagnat tycker jag verkar rimliga då man får mycket mer för pengarna än å köpa nytt.

Om man tänker efter. Behöver jag alla funktioner,zoom, objektiv etc då jag inte alls är duktigt på det här utan det är nått jag har fått för mig och testa.

om det skulle vara så att jag får tag på en fuji 9500 och kan köpa den på fredag. borde jag göra det? priset ligger på 4500 med 256 mb minne. (köper mer). behöver ju ingen perfekt superkamera utan bara nått jag inte kommer ångra å som är bra att skola in sig på. Det kan ju vara så att jag finner detta med foto som tråkigt och vill inte då sitta med en kamera för 5000+ som inte används. Ni har gett mig massor med bra tips men ja har nog inte greppat det hela ännu.

Nej, du kanske inte behöver alla finesser NU, men allt eftersom ditt fotokunnande utvecklas lär du bli missnöjd om du köper en för begränsad kamera.

10D som vi diskuterat kan du använda lika enkelt som vilken tittaotryck-kamera som helst. Bara ställ ratten på kamerans ovansida på P (program) så sköter kameran om allt automatiskt: Tid, bländare, avstånd. Ratten kan ställas i ett läge då kameran "bestämmer" allt åt dig så blir det ännu enklare.

Skillnaden är att bilderna blir bättre än från en liten kompakt. Det du ser i sökaren "fastnar" verkligen utan att du behöver stå och kisa med ögonen på en display som folk gör när de plåtar med sina mobiltelefoner. 10D:s display använder du för att granska bilderna du tagit och senare (nar du blivit varmare i kläderna) för personliga inställningar som styr bilderna mer hur just du vill ha dem.
Allt eftersom ditt fotokunnande ökar utnyttjar du kameran mer och mer. Den är avancerad när man vill och busenkel när man vill.

DET ÄR EKONOMI! Istället för att satsa på någon halvmessyr. Och som Christer Törleff påpekar kan du sälja den ganska lätt utan att förlora nämnvärt på det. Programvaran som han nämner är lika viktig som kameran när man plåtar digitalt.

Dessutom kan kameran byggas ut med en mängd tillbehör om man vill/behöver/har råd.

Objektiven är inte alltid dyra. En 50mm/1.8 kostar en tusing. Har du gett 3000 för kameran blir det 4000 tillsammans, 256Mb minne får du för 175 kr. Ett extra objektiv behöver inte vara Canon original. En Sigmazoom 28-105 kan fås begagnade för 500 eller 1200 ny. Blixt är inbyggd i kameran. Men du kan komplettera med en annan blixt o sätta i den externa blixtskon.

Tvekar du efter all info du fått här på forumet anser jag ff att du ska gå till en kunnig o välvillig fotohandlare som kan visa dig begränsningarna med många kompaktkameror jämfört med en systemkamera. Däremot är det inte säkert att du behöver en DSLR ens i framtiden och då har du fått många tips här på bra kompakter som i många avseenden är lika "komplicerade" som en 10D.

Lycka till för fjärde gången/MVH LA
 
Annonsen va raderad tyvärr så jag han inte kika.

Är det någon som har några erfarenheter kring fujifilm 9500 ??. FIck ner priset till 4100/4000. Tycker den ser skönt och stadig ut, Dessutom har jag sett exempelbidler som har vart mycket bra.

Canon 10 D har ja inte lyckats snappa upp ännu. Men det är möjligt att jag har missat någon annons eller så, så ni kan ju skicka länk om ni stöter på nått.
 
ligger typ i samma prisklass om 9500, vilken är bäst?. vad ja har förstått så går det å byta optik på 300 D ?
 
Kikat lite till på 300 D, må säga att den verkar galet plastig och okvalitativ av det jag sett på bilder etc. Gillar inte heller att den använder CF vilket jag ser som en galen nackdel. Dessutom är det ju sedan år 2003 också, vilket om man tänker efter är rätt gammalt. Det händer ju en del på snart 5 år.

Men det det faktum att bilderna blir apbra går ju inte å mörka. Men fan känner mer åt fujihållet nu

Att canon gör bra kameror är ju ett faktum. Men käns lite som att många (inte just ni i denna tråd) köper ,rekomenderar canon just för att det är canon?.

Lite som att ferarri är supersportbilar då man kör om en 360 modena med en volvo 740 turbo till samma pris som vad nya däckbyte,motorgenomgång kostar hos ferarris egna verkstäder. Förstår ni vad jag menar?.
 
Jag vann en Canon Ixus 700 som tog superbilder men efter 3 månader kändes det som jag "växt ur den" och köpte en Panasonic Lumix FZ20. 36-432 fast Leicaobjektiv och 5Mp. Mycket bra kamera och bra lins och den ser dessutom ut som en dslr....lite dålig batteritid dock. Nu ett år senare tänker jag köpa dslr. Sensmoral: fundera noga på hur ditt fotograferande utvecklas och försök hitta en kamera som motsvarar detta.
C
 
Köpte en 9500 idag och kan säga att ja älskar den!.

har inte hunit testa ordentligt ännu men första intrycket är super!
 
Vettigt!!

Arvan skrev:
Köpte en 9500 idag och kan säga att ja älskar den!.

har inte hunit testa ordentligt ännu men första intrycket är super!
Som du, vil jag oxå anbefale en kamera av denna typen till en nybörjare. En spegelreflex vill medföra mengder av SEK extra till objektiv. Det blit snart 20k+ för man har det samma som t.x. S9500.
Men det värkar på mig som när man sejer "kompaktzoom" här på forumet; så svär man i kjerka.
Mitt råd til "gubben på toppen" är at göra som du!
Fortsatt god sommar, hälsar Erik J
 

Bilagor

  • 033102luf_1_prv.gif
    033102luf_1_prv.gif
    1.1 KB · Visningar: 129
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.