Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digitalkamera för en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arvan

Medlem
Hej ska köpa mig en hyffsad digitalkamera då jag blivigt intresserad av foto nu till hösten.


har kollat lite på Sony DSC-H2, fuji S5500 och Olympus SP-500 UZ.

Men eftersom i stort sätt är så mycket nybörjare som det bara går så vill ja har lite råd och en gnutta kött på benen.

Prio är iaf bra batteritid och så bra bilder som är möjligt för 4500 MAX ( inkl minneskort minst 512 och batteri,väska) om det nu är möjligt.

Kanske lade denna tråd fel men det va det närmaste jag kunde komma. Flytta gärna om inte annat. Tack på förhand MVH Arvid.
 
Skumt med över 1000 besök i tråden utan att ngn skrivit nåt! Måste vara nån som skämtar... men jag är inte bättre jag, vet inte mycket om någan av kamerorna du nämner, men kika här på sajten (under produkter) och se vad andra tycker om kamerorna eller eventuellt ta kontakt med någon medlem som du ser har någon av dessa kameror.
 
Tack för svaret iaf :D hehe ja det är lite udnerligt kan ja tycka. Kanske är det så att ingen orkar svara på mera rookie frågor, hehe.
 
"Problemet" är nog mest att så gott som alla nya modeller är väldigt bra.

Funderingar:
- Enbart inbyggd blixt eller blixtsko för extern?
- Specialbatterier eller AA?
- Liten som alltid är med, eller nästan-systemkamera?
 
Läs min recension på fujifilm finepix s5000.
S5500 och S5600 borde vara uppdateringar av s5000, och därmed ännu bättre.


Så du bad om ett råd, och här kommer ett:

Köp Fujin! :)

/Patrik
 
Vill du köpa nytt?

Jag skulle gissa på att det börjar dyka upp lite fler begagnade DSLR-kameror inom kort, i och med d80' lansering. Kanske kan du för en tusing till då finna t.ex. en komplett d70 för ~5000 kr.

"tänkte jag högt" =)
 
letar effter en kamera med "systemstuk" alltså med hygglig optik etc. har kollat lite på fuji s5600 och sony dsc-h2 samt konika minolta dimage z5.

Kravet är vanliga AA batterier då ja har en bra laddare å en drös gp batterier hemma, kommer köpa nya färska iaf :D. Blixtsko är inget måste då ja inte vill lägga ut en förmögenhet på första kameran.

Nu har ni lite mer riktlinjer =).
 
Att välja en kamera med blixtsko är ingen dum investering. Med tiden kommer du upptäcka att du vuxit som fotograf och behoven kommer att öka - du nämner själv att du vill ha en kamera med "systemstuk" - antar att du vill kunna byta ut optiken vid behov?

Jag håller nog med Amir här. Om du absolut inte måste köpa nytt så är en begagnad DSLR att föredra. Då har du inte bara en systemkamera med allt vad det innebär, utan även en enorm marknad för bra begagnade objektiv och tillbehör för framtiden. Då kan man klara sig läääänge på ett och samma kamerahus - såvida man inte blir proffsfotograf ;-)

Personligen kör jag Konica Minolta mycket p g a antiskak i huset + att jag sedan tidigare hade en massa gluggar, men jag skulle nästan (och nu ryter alla KM vänner!) rekommendera Nikon eller Canon om du startar från scratch med begagnat. Utbudet är helt enkelt större.
 
hmm..budget på max 4500 har ja. Kan ni inte bara ösa på med tips/länkar etc på kameror som ni hade köp för de pengarna??. Nja kunna byta optik är inget måste. Vill ha en komplett kamera för 4500, tycker jag det är kul,så pass kul att fota så kommer ja köpa bättre grejjer som sagt.
 
Arvan skrev:
hmm..budget på max 4500 har ja. Kan ni inte bara ösa på med tips/länkar etc på kameror som ni hade köp för de pengarna??. Nja kunna byta optik är inget måste. Vill ha en komplett kamera för 4500, tycker jag det är kul,så pass kul att fota så kommer ja köpa bättre grejjer som sagt.


Ja finepix S6500fd kommer att kosta ca 4500 tror jag så den skulle jag kolla ner den kommer.
 
Mjo men ja köper kamera nästa vecka =) kalla det dumt men ja tänker inte vänta. Dessutom kommer det alltid nya saker så man får vänta i en evighet isf. Men den ser fin ut må jag säga. Men det måste ju finnas fler kameror än fuji?
 
Arvan skrev:
Hej ska köpa mig en hyffsad digitalkamera då jag blivigt intresserad av foto nu till hösten.
Den bästa kamera som du som nybörjare, som vill utvecklas, kan köpa är en begagnad Canon S70. Det är en kompaktkamera med ypperlig optik och en fullständig kreativ sida med P, Tv,Av, M som på DSLR-kameror.
Dessutom är den i stort sett den enda som du kan lära dig fotografera i RAW med.

Det finns en på Blocket nu för 3250 kr.

Eftersom kameran är mycket bra och kan fota i RAW har den ett bestående värde och den är mycket eftertraktad som andrakamera.

Canons nya S80 är inte lika bra och kan inte fota RAW. S70:an var den sista bra kompaktkameran från Canon.
 
OK ska kolla upp den!. Kikade lite på fuji S7000. Kan få den för 3500 med batterier 1 gb minne och väska vilket ja anser som helt ok. Men ja vet inte. den har 6x zoom vilket käns lite sådär. Dock verkar kameran ruggit stabil. Men lägsta iso är 200 :(. hmm svårt å välja :D
 
Arvan skrev:
OK ska kolla upp den!. Kikade lite på fuji S7000. Kan få den för 3500 med batterier 1 gb minne och väska vilket ja anser som helt ok. Men ja vet inte. den har 6x zoom vilket käns lite sådär. Dock verkar kameran ruggit stabil. Men lägsta iso är 200 :(. hmm svårt å välja :D


Den är nu ganska gammal o köpa den för 3500kr
skulle jag inte göra, digital kamerorna utväcklas
mycket snabt så då är det bättre att köpa ny modell (oftast).
 
jo det är sant det du säger. har spanat lite och den käns uråldrig må jag säga :D.


kodak easyshare p880 då?. tror det blir en sådan vid närmare eftertanke.
 
Ett råd till Arvid "i kameradjungeln"

Arvan skrev:
Hej ska köpa mig en hyffsad digitalkamera då jag blivigt intresserad av foto nu till hösten.


har kollat lite på Sony DSC-H2, fuji S5500 och Olympus SP-500 UZ.

Men eftersom i stort sätt är så mycket nybörjare som det bara går så vill ja har lite råd och en gnutta kött på benen.

Prio är iaf bra batteritid och så bra bilder som är möjligt för 4500 MAX ( inkl minneskort minst 512 och batteri,väska) om det nu är möjligt.

Kanske lade denna tråd fel men det va det närmaste jag kunde komma. Flytta gärna om inte annat. Tack på förhand MVH Arvid.

Märker hur råden haglar över dig. Då blir man lätt rådvill. Jag instämmer i många av råden du fått men vill föreslå följande:

Eftersom du inte söker en systemkamera är märkesvalet inte så viktigt i sig. Jag tror du sparar mycket funderande och frustration genom att ta dig till en RIKTIG fotohandlare med brett sortiment på hyllan.

En riktig fotohandlare vet att en missnöjd kund betydr fler förlorade kunder i framtiden och är därför seriös. Lägg fram saken för honom/henne precis som du gjort på Fotosidan.

Du får då chansen att känna på olika kameror. Ergonomin är viktig om man ska trivas. Faktorer du ska be om att få specade är inte viktiga förrän du konkret vet vad du ska använda kameran till. För då kommer faktorer som brus, zoomlängd, manuella möjligheter, robusthet, ljusstyrka, extern blixtsko m m mer i fokus för den som ska råda dig.

Det kostar kanske lite mer än att skicka efter kameran, men är billigt om du slipper ångra dig.

Men rent privat skulle jag råda dig att satsa på en begagnad DSLR med 6mp och kitoptik, eftersom du verkar vilja gå in för foto på allvar. Det finns sådana kameror lite överallt (ex blocket om du inte hittar ngn bland Fotosidans annonser) för 4000-5000 kr. Skulle du ångra dig är det lättare att sälja en DSLR än en kompakt som är ersatt av en ny modell innan du knappt hunnit ut genom affärsdörren eller skickat efter den.

PS Men en Fuji S 7000 är inte så uråldrig som du tror. Kan ff mäta sig många gånger med en DSLR. Men erbjud max 2800 för den om den är i gott skick. Den kostade för 2 år sedan 5995 kr. Den kameran håller för proffsbruk i många lägen om man står ut med den elektroniska sökaren. Jag tror förresten att isotalet är 160 om jag inte minns fel. DS

Lycka till! /LA
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.