Ett råd till Arvid "i kameradjungeln"
Arvan skrev:
Hej ska köpa mig en hyffsad digitalkamera då jag blivigt intresserad av foto nu till hösten.
har kollat lite på Sony DSC-H2, fuji S5500 och Olympus SP-500 UZ.
Men eftersom i stort sätt är så mycket nybörjare som det bara går så vill ja har lite råd och en gnutta kött på benen.
Prio är iaf bra batteritid och så bra bilder som är möjligt för 4500 MAX ( inkl minneskort minst 512 och batteri,väska) om det nu är möjligt.
Kanske lade denna tråd fel men det va det närmaste jag kunde komma. Flytta gärna om inte annat. Tack på förhand MVH Arvid.
Märker hur råden haglar över dig. Då blir man lätt rådvill. Jag instämmer i många av råden du fått men vill föreslå följande:
Eftersom du inte söker en systemkamera är märkesvalet inte så viktigt i sig. Jag tror du sparar mycket funderande och frustration genom att ta dig till en RIKTIG fotohandlare med brett sortiment på hyllan.
En riktig fotohandlare vet att en missnöjd kund betydr fler förlorade kunder i framtiden och är därför seriös. Lägg fram saken för honom/henne precis som du gjort på Fotosidan.
Du får då chansen att känna på olika kameror. Ergonomin är viktig om man ska trivas. Faktorer du ska be om att få specade är inte viktiga förrän du konkret vet vad du ska använda kameran till. För då kommer faktorer som brus, zoomlängd, manuella möjligheter, robusthet, ljusstyrka, extern blixtsko m m mer i fokus för den som ska råda dig.
Det kostar kanske lite mer än att skicka efter kameran, men är billigt om du slipper ångra dig.
Men rent privat skulle jag råda dig att satsa på en begagnad DSLR med 6mp och kitoptik, eftersom du verkar vilja gå in för foto på allvar. Det finns sådana kameror lite överallt (ex blocket om du inte hittar ngn bland Fotosidans annonser) för 4000-5000 kr. Skulle du ångra dig är det lättare att sälja en DSLR än en kompakt som är ersatt av en ny modell innan du knappt hunnit ut genom affärsdörren eller skickat efter den.
PS Men en Fuji S 7000 är inte så uråldrig som du tror. Kan ff mäta sig många gånger med en DSLR. Men erbjud max 2800 för den om den är i gott skick. Den kostade för 2 år sedan 5995 kr. Den kameran håller för proffsbruk i många lägen om man står ut med den elektroniska sökaren. Jag tror förresten att isotalet är 160 om jag inte minns fel. DS
Lycka till! /LA