Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digital Systemkamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhythm

Aktiv medlem
Okej, har nu suttit å letat igenom massa forum å trådar som rör mitt ämne, men jag har itne hittat något som direkt hjälpt mig, så jag får väl påbörja en egen liten tråd.

Bestämt mig för å investera i en digital systemkamera, och som vi alla vet är det en ganska så stor marknad där ute. Så jag hade behövt lite hjälp av er som vet å kan lite mer än jag.
Hade tänkt shoppa nått begagnat (gärna i nyskick dock), eftersom jag inte vet om jag e duktig nog för att ge mig på å köpa en splitterny osv.
Vad jag letar efter är bl.a en bra läromästare. Som inte kostar skjortan!

(I digital väg har jag arbetat med min lille Olympus C-310 Zoom, och även lite med en Olympus C-3020 Zoom. Är det vettigt att fortsätta på Olympus, eller finns det andra märken som e lättare å bättre att lära sig med?)

Har hittat en begagnad Nikon D50 för 4600:-, knappt ett halvår gammal - vet dock ej något om skicket på den. Men är det en bra deal annars???

Otroligt tacksam för svar - gärna mååånga! ;)
MvH //Annette

Okej :) men den där begagnade D50 för 4600, är det bara för kamerahuset eller ingår ett objektiv också? för om det ingår så kan det vara ett bra pris. Ett nytt ligger väl runt 7000-8000 med kamerahus + objektiv.
Att bara köpa ett nytt kamerahus ligger runt 6000.
Men visst priser kan ju variera överallt.

Det står faktiskt inte i annonsen om det ingår nått objektiv eller inte, så förmodligen gör det väl inte det. Får väl ringa å höra imorgon. Annars kanske man kan köpa ett begagnat objektiv, till hyfsat pris.

Ja och om man inte är alltför kräsen så tycker jag det finns många billiga begagnade (och obegagnade) objektiv.

Dendär D50:n och ett begagnat Nikon 18-70 (ca 2000-2500kr) kan ju vara ett vettigt alternativ, kanske (om det inte medföljer objektiv).

Jag ser inte att en viss kamera eller tillverkare skulle vara bättre att lära sig på än nån annan. Det är bäst att välja en kamera som man trivs med och som har de funktioner man behöver och där det finns de tillbehör man vill ha eller tror sig vill ha i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar