Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digital systemkamera rekomenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennie84

Ny medlem
Har tänkt gå från min Konica Minolta Dimage z6 till en digital systemkamera.
Men vilken?
Som mammaledig ligger mitt högsta pris på ca 10.000.
Jag vill kunna ta snabba bilder, några bilder i taget. Ingen allt för komplicerad att lära sig. Helst ska den kunna ta relativt bra bilder även om ljuset inte är det bästa.

Tar mycket bilder, så jag vill verkligen ha någon bra!

Vad skulle NI rekomendera?
 
Canon EOS 400D + EF-S 18-55/3,5-5,6 7 475 SEK
Canon EF 50/1,8 II 1124 kr
Soligor DG-340 DZ till Canon (stöder E-TTL) 895 kr
Soligor PT-137 Tripod inkl huvud 495 SEK

Prisuppgifter från cyberphoto
 
Är i samma sits och många har rekomenderat Nikon D80. Finns ju med lite olika optik som paket. Låg lite över min budget så jag köper nog en D50 istället. Man får ju tänka att optiken kostar en del, ett alternativ är ju att kanske köpa en D50/D40 och satsa på bra optik.

Nu skrev jag angående Nikon efterso det är det enda jag kikat på. Canons 400d är ju en grymt bra kamera som ligger bra i pris. Finns en hel del trådar i ämnet!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73199&highlight=f%F6rsta
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=72352&highlight=f%F6rsta
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=70591&highlight=f%F6rsta
 
Frågan är helt meningslös eftersom alla kommer att rekommendera det de själva har. Prova själv istället. Bildkvaliteten räcker gott hos alla systemkameror på marknaden om man inte har vansinnigt höga krav.
 
Eftersom Nikon D40 och Canon 400D redan var taget så rekommenderar jag väl en Pentax. :) Annars tycker jag att Olympus har kommit med några nya läckra kameror.
 
Köp nån bara, det spelar inte så stor roll. En del har bildstabilisering, vilket gör att du kan plåta när det är lite mörkare.

Men du, jag tänkte tipsa om att köpa till blixt. En sådan kostar en hel del, men jag tror du kommer få stor nytta av den med tanke på att du har en liten.

För övrigt har alla(?) enklare systemkameror ett grönt läge där du plåtar och kameran tänker.
Vill du själv ställa in tid, bländare, vitbalans med mera så finns naturligtvis även dessa funktioner - ungefär som på din nuvarande kamera.
 
Köp ingen kamera utan att ha hållit den i handen! Bildmässigt är de flesta (alla?) systemkameror lika bra. Men det skiljer en hel del i hur de ligger i handen.
 
Själv har jag ´pentax, men det finns en anledning varför det finns tusentals fler sålda kameror av nikon och canon. Nikon gillar jag mycket. Det begagnade utbudet är så mycket större. Ingen tillverkare gör en medvetet dålig kamera. Utan alla är bra, men de får inte stå ivägen mellan dig och motivet. Kameran är bara ett verktyg som man får lära sig använda "hur" man ska fånga det man vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.