Annons

Vilken digital kamera skall jag köpa!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Tack!

Peter Almqvist skrev:
Jag får tacka för den mycket uttömmande diskussionen även om det verkar vara ett ämne som väcker starka känslor. Jag gissar att man helt enkelt får gå in i affären och känna hur kameran ligger i handen, läsa recensioner på dpreview som ni har gett tips om och väga de för och nackdelar som ni tagit upp med de olika kamerorna. Jag är inte så tekniskt insatt i de olika termer men jag skall ta till mig de tips och råd som ni gett mig,

Låter som en utmärkt ide
lycka till Mikael

macrobild skrev:
kom igen Kim
du har fått några förslag, vad skiljer det mellan en ccd och cmos, mörkerström och grundbrus?
Mikael
Ingen som helst aning, jag kollar på bilderna och vilket resultat det blir där, det är det enda intressanta för min del och helt säkert för 99.99% av alla andra fotografer oxå.

sagan skrev:
Ingen som helst aning, jag kollar på bilderna och vilket resultat det blir där, det är det enda intressanta för min del och helt säkert för 99.99% av alla andra fotografer oxå.

Och du min gode man har kollat hur många kameror
Mikael

Spricker bubblan KIM
Kanske det finns ett antal andra här som kan minst lika mycket som du
Mikael

macrobild skrev:
Och du min gode man har kollat hur många kameror
Mikael
Jag tycker du ska sluta upp med dina oerhört fåniga kommentarer i stil med "du min gode man"...åter igen, håll dig till sakfrågan och inget annat.

Jag har kollat mängder av bilder från oerhört många olika kameror, var det något mer du ville veta?

Skall vi gå in på Bayerskinterpolering nu efter ditt uttömmande svar.

Artefakter, uppskärpningsfenomen, färgdjup? tomkurvor.
exponeringar,
Mikael

sagan skrev:
Japp, det är min åsikt.

För mig är de egenskaperna tämligen oviktiga.

Men problemet består i att du "publicerar" det som sanningar.
Om det då är någon som står i stånd att köpa sin första kamera tex, då har han inte en chans att göra en bedömning av vikten av dina uttalanden. I bästa fall känner han igen typen som säger "jag vet bäst" och bortser från honom.

Om du inte får stå oemotsagd, utan andra, som faktiskt HAR kunskap om kameror och inte delar dina åsikter ifrågasätter dem så börjas det: "Tidnigen FOTO bla, dpreview, bla" osv. och du gör ditt bästa för att måla upp alla som lögnare mer eller mindre.
"Canon ÄR bäst, det är bara det att vissa förstår inte bättre utan hävdar att så inte är fallet."

Som om dpreview eller FOTO på något vis skulle vara några sanningar. Dina sanningar kanske. Kanske även de som utfört testerna och en del andra, men långt ifrån allas sanningar.

Du säger att det är klart att olika egenskaper är oliak viktiga för olika personer medan du i nästa andetag säger att "AF-harstighet är det viktigaste".
Det är litegrann som att säga "Du får välja vilkenfärg du vill, bara du väljer blått".

sagan skrev:
Jag tycker du ska sluta upp med dina oerhört fåniga kommentarer i stil med "du min gode man"...åter igen, håll dig till sakfrågan och inget annat.

Jag har kollat mängder av bilder från oerhört många olika kameror, var det något mer du ville veta?

Se där och vad har du då kommit fram till. Hur ser en 20D bild ut jmf med exv en Pentaxbild och skärpeartefakter
Mikael

Jag måste säga att jag tycker att det är tråkigt för Peter, som blev medlem igår (!) & har startat denna tråd, att han ska behöva vara med om denna holmgång när han ställer sin första fråga här på FS är snudd på en skandal!

Jag tror inte att han blivit hjälpt...

//Larsa

OK då tar olika kurvor som ligger inlagda i kamerorna du har testat. Tycker du att exv Pentax kurva skiljer sig mycket från 20D? eller hur upplever du skillnaderna på dina egna kameror, 10D och 20 D vad det gäller exponering. Exponering talade du om tidigare
Mikael

dumbo skrev:
Men problemet består i att du "publicerar" det som sanningar.
Om det då är någon som står i stånd att köpa sin första kamera tex, då har han inte en chans att göra en bedömning av vikten av dina uttalanden. I bästa fall känner han igen typen som säger "jag vet bäst" och bortser från honom.
Alla åsikter som skrivs i ett forum är helt subjektiva, det bör var och en vara medveten om.

dumbo skrev:
Om du inte får stå oemotsagd, utan andra, som faktiskt HAR kunskap om kameror och inte delar dina åsikter ifrågasätter dem så börjas det: "Tidnigen FOTO bla, dpreview, bla" osv. och du gör ditt bästa för att måla upp alla som lögnare mer eller mindre.
"Canon ÄR bäst, det är bara det att vissa förstår inte bättre utan hävdar att så inte är fallet."
Jag har inte hittils fått någon som följt mina kamerarråd och klagat, därimot har jag fått otaliga mejl som tackat mig för mina råd.

Jag tycker det visar att jag ger bra råd.

Att jag skulle stå oemotsagd (eller någon annan) i forumet på FS ser jag som fullständigt uteslutet :D

dumbo skrev:
Som om dpreview eller FOTO på något vis skulle vara några sanningar. Dina sanningar kanske. Kanske även de som utfört testerna och en del andra, men långt ifrån allas sanningar.
Exakt! det är saningen som jag ser den, ta det för vad den är.
Min syn på saken, varken mer eller mindre.

Det finns sällan (eller aldrig) bara en saning.

.Z. skrev:
Jag måste säga att jag tycker att det är tråkigt för Peter, som blev medlem igår (!) & har startat denna tråd, att han ska behöva vara med om denna holmgång när han ställer sin första fråga här på FS är snudd på en skandal!

Jag tror inte att han blivit hjälpt...

//Larsa

Jo-om du tittar på de svar som finns , det finns många bra svar från flertal medlemmar..

Ber om ursäkt om detta blev för mycket.

Mikael

hi!

och saningen är att min F90X exponerar perfekt... vilket inte kesosarna gör...och dess chip eller vad fan det heter är 10 år gammalt! Canon 2005 underexponerar! 2005!!!!!!

macrobild skrev:

Sen jag började läsa vad du skriver i olika tråda, speciellt vad gäller tester, för att jag funnit det intressant, får jag nog säga att du uppvisade ett ganska dåligt bottennapp i den här tråden..

Ja, det blev *för* mycket.

macrobild skrev:
Jo-om du tittar på de svar som finns , det finns många bra svar från flertal medlemmar..

Mikael

Problemet är bara det att en oerfaren DSLR-köpare inte på nåt sätt kan få ut något av din & Kim's diskussion eftersom ord står mot ord & ingen av er kan övertyga den som är ny på forumet...

Själv så tycker jag att ni, som jag sagt tidigare, snackar petitesser som jag tror att Peter inte kommmer att märka. Såvida han inte blir som så många andra att han sitter & söker skillnaderna vid 100% förstoring på skärmen...

//Larsa

Samtidigt vittnar min inkorgen om något annat.
Kan vi få en mer nyanserad debatt angående de olika kameramärkena och deras styrka repektive svagheter?

Sorry igen

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar