Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken digital kamera skall jag köpa!!

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Är KIM läskunnig.
Du snackar så mycket dynga
Alla som har ögon föreslår jag gå till länken ovan, ta en titt på 1600iso
Skapa er sedan en egen åsikt och strunta i denna generaliserande man

Mikael
Hur vore det om du ägnade åtminstone 50% av tiden till sakfrågan och lite mindre tid till patetiska personangrepp, tror du inte att du skulle får mer respekt för dina åsikter då?

Att du inte på något sätt kan respektera att någon har en annan uppfattning än vad du har, har framgått med all önskvärd tydlighet, du behöver inte poängtera detta mer nu.

sagan skrev:
Jag tycker inte du är helt rättvis.

Jag har vid flertalet tillfällen nämnt exempelvis D70:s spotmätning och snabbare blixtsynk som fördelar.

Och vad gäller olympus (för att dra ett annat exempel) så har jag nämnt deras trevliga automatiska sensorrengöring.

Jo, men det handlar mycket om hur det sägs.

Det brukar låta ungefär som "350D är helt överlägsen D70. De enda fördelarna som D70 har är eg. spotmätning och snabbare blixtsynk."

Då får man det att framstå som att 350D är helt överlägsen D70 bortsett från dedär oviktiga funktionerna spotmätning och snabbare blixtsynk, som ju ändå inte går att använda till något.

Du underbygger inte dina uttalande med förklaringar till VARFÖR 350D är bättre och av vilken anledning du skulle välja det, annat än just för att "den är bättre".

För en person som tycker spotmätning är den viktigaste egenskapen hos en kamera än 350D totalt värdelös pga avsaknaden av spotmätning oavsett hur viktigt du tycker det är med snabb AF.

Istället för att nämna bra egenskaper hos andra märken i förbifarten så kan man förklara varför de kan vara bra och inte bara vifta bort dem som onödigt "bling". Eller så kan du förklara varför de INTE är viktiga för DIG.

dumbo skrev:
Jo, men det handlar mycket om hur det sägs.

Det brukar låta ungefär som "350D är helt överlägsen D70. De enda fördelarna som D70 har är eg. spotmätning och snabbare blixtsynk."
Japp, det är min åsikt.

dumbo skrev:
Då får man det att framstå som att 350D är helt överlägsen D70 bortsett från dedär oviktiga funktionerna spotmätning och snabbare blixtsynk, som ju ändå inte går att använda till något.
För mig är de egenskaperna tämligen oviktiga.

dumbo skrev:
Du underbygger inte dina uttalande med förklaringar till VARFÖR 350D är bättre och av vilken anledning du skulle välja det, annat än just för att "den är bättre".
Jag skrev klart och tydligt varför jag anser 350D var det bättre valet, om något är oklart så är det ju bara att fråga.

dumbo skrev:
För en person som tycker spotmätning är den viktigaste egenskapen hos en kamera än 350D totalt värdelös pga avsaknaden av spotmätning oavsett hur viktigt du tycker det är med snabb AF.
Korrekt, men då behöver han/hon heller inte fråga mig vad jag tycker.

dumbo skrev:
Istället för att nämna bra egenskaper hos andra märken i förbifarten så kan man förklara varför de kan vara bra och inte bara vifta bort dem som onödigt "bling". Eller så kan du förklara varför de INTE är viktiga för DIG.
Jag förklarar gärna om jag får frågan, inga problem.
Tvärtom, jag gillar att svara på frågor :D

du har ingen aning om vad du talar om, du framför dynga som om de vore sanningar.
Redan från start påtalade jag att du dyker upp som gubben i lådan och kastar skit omkring dig.

din skit ser du som sanningar. det värsta är att du har fått husera fritt så länge.

Kom med några egna fynd och konklusioner och rapa inte bara upp det som är positivt för ditt eget kameramärke.

Mikael

PS vad det gäller sakfrågan- du har ingen sådan- du påstår massa skit

Senast ändrad:
Jo, jag är fullt medveten om att du ser dig som allsmäktig gud och att du besitter den enda verkliga saningen.

Nu när vi har konstaterat detta, kan vi återgå till sakfrågan då?

Att Canon har ett litet försprång i "petitesserna" enligt tester vet vi alla & att Mikael testat & hittat några fördelar för Nikon i petitesserna vet vi också. Jag litar på båda men bryr mig oerhört lite för att det är bara petitesser, d.v.s. oerhört små skillnader.

Det fanns en tid när aktuell fotografi & foto (möjligtvis bara en av dem?) gjorde tester på slutartider & fick oss amatörfotografer att tro att det var superviktigt att den där tusendelssekunden låg så nära en tusendel som möjligt! Petitesser... Detta var när de elektroniska slutarna kom & sådant gick att uppnå med hög precision.Vem funderar på sånt idag när man vet att även gamla Leicor från 50-talet exponerar rätt än om tusendelen är en niohundrafemtiondel...

Känn på de båda & bedöm vad du värdesätter & skit i petitesserna.

//Larsa

jaja!

hårda ord! men inga sura miner hoppas jag!

kan vi inte tillsammans försöka slå gissa motivet tråden i antal sidor istället?! vi är på god väg! mitt bidrag; nikon exponerar som sagt bäst. alla eso underexponerar! velvia brusar(upp sig)minst...

macrobild skrev:
Nej jag tänkte faktiskt ta mig tid att bemöta dina påståenden, Börja gärna nu
Mikael
Okej, nu blir jag skakad, tänker du verkligen använda forumet till det den är tänkt? Hur känns det, ovant?

kom igen Kim
du har fått några förslag, vad skiljer det mellan en ccd och cmos, mörkerström och grundbrus?
Mikael

Tack!

Jag får tacka för den mycket uttömmande diskussionen även om det verkar vara ett ämne som väcker starka känslor. Jag gissar att man helt enkelt får gå in i affären och känna hur kameran ligger i handen, läsa recensioner på dpreview som ni har gett tips om och väga de för och nackdelar som ni tagit upp med de olika kamerorna. Jag är inte så tekniskt insatt i de olika termer men jag skall ta till mig de tips och råd som ni gett mig,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar