Annons

Vilken brännvidd använder ni mest?

Produkter
(logga in för att koppla)

Buddha

Aktiv medlem
Ja, vilken brännvidd anser ni att har mest användning för i ert fotande? Både fasta och zoomobjektiv, och ange gärna till vad.

Jag förstår att det hänger ihop med vad man skall fota, men är ganska övertygad om att flertalet fotar det mesta som går att fota, och därmed även har olika objektiv för ändamålet.
Kruxet är att som nybörjare vill man inte (..rättare sagt KAN inte) slänga ut +50K på objektiv för att få det bästa, så det måste till en kompromiss.
Jag vill satsa på det objektiv (ljusstark L-optik) som sannolikt kommer att användas mest och välja något enklare/billigare alternativ till de objektiv som kanske inte används lika ofta.
Innan jag är igång med plåtandet vet jag ju inte vilka brännvidder jag kommer att använda flitigast och har jag inte hela spannet i objektivväskan så används dom inte heller...därav frågeställningen.

Jag tror inte att jag kommer att fota något speciellt, utan knäppa bilder på familj, vänner, landskap, kryp, arkitektur. Blandad kompott m.a.o. Däremot känns det inte aktuellt med supertele/zoom då jag inte tror att jag kommer knäppa fågelbilder o.dyl., så jag siktar nog på 2-300 mm som mest och skaffar kanske en konverter så småningom.

Jag har idag en 350D med kitoptik samt en 50/1.8. Jag hade ett 75-300/4-5.6 IS under en helg, men lämnade tillbaka det pga att jag inte var nöjd med skärpan.
 
Jag fotar mest med mitt 50mm. Kan iofs bero på att jag bara har ett objektiv till min D70 :) Saknar ett kortare, nästa blir nog ett fast 24 eller 28mm.
 
Om jag bara fick välja ett enda objektiv utöver 50 1,8 skulle det bli 70-200 2.8IS. Kan tyckas långt men det skulle bli mitt val.

Mvh

Jerry
 
På din egen beskrivning så låter det som det är ett makro du behöver kompletera med, annars verkar du ha vad du behöver med option att skaffa dyrare och ljusstarkare varianter förstås.

För egen del så sitter mest 24-70'an på och en heldel makro (100) brukar det bli också. Resten kommer huvudsakligen på när det är något speciellt, vidvinkel för miljö/landskap, tele för evenmang av olika slag, kort porträtt-tele för det, osv.

/Magnus
 
Jag har endast en fast 50mm på min och det är för mycket på en digital 1.6. Jag har svårt att ta familjebilder innomhus och även utomhus. Linsen jag äger är perfekt för porträttfotografering av en person.

Jag är sugen på en 16-35 2.8 L. Dels för familjen, lansdkap men även yrkesmässigt.. men så långt har jag inte kommit än..

Jag vill även ha en 70-200 för bl a stadsfotografering.

Åsså vill jag ha..

och..

jaja.. lycka till med ditt val :)
 
när jag kollar igenom mina bilder så ser jag att jag använder mitt 28-80mm allra mest. men har lite olika perioder då jag tokgillar min fasta 28mm eller mitt 70-300. beror lite på humör...
 
Det objektiv jag använder mest är min 90mm Tamronmakro. Därefter är det kitoptiken (18-70) som används mest mellan 35 och 50mm sedan jag köpte ovan nämnda Tamron. Innan dess användes den även ganska mycket på 70mm.
Därefter kommer nog 50mm och 70-210 ungefär lika hur mycket jag använder dem.
 
Som jag förstår är det inte bara ren nyfylenhet som driver dig när du ställer frågan. Har jag förstått rätt att utgående från våra svar vill du skapa uppfattning vilken bränvidd är det mest värt att satsa på?

Tror inte du blir klokare av våra svar. Du har ju redan några objektiv! Det är ju bara du själv som kan känna vad som saknas. Hehe, Magnus till exempel skriver att hans favorit är 300. Skulle vara svårt med ett sådant inomhus. :)

Själv använder jag mest 18 mm på mitt 18-70, om jag ändå svarar på frågan.:) Jag tycker att med min typ av fotografering skulle jag klara mig ganska långt med ett fast vidvinkel.

Förvisso använder jag andra brännvidder också! Men om man _måste_ välja bara en...
 
Jag känner mig mycket nöjd med min kombination av Sigma 18-125 samt Tamron 70-300. Jag hade förvisso trott att Sigmat skulle användas oftast, men hittills har det visat sig att jag ofta slänger på Tamronet.
 
Buddha skrev:
Ja, vilken brännvidd anser ni att har mest användning för i ert fotande? Både fasta och zoomobjektiv, och ange gärna till vad.

Jag tror inte att jag kommer att fota något speciellt, utan knäppa bilder på familj, vänner, landskap, kryp, arkitektur. Blandad kompott m.a.o. Däremot känns det inte aktuellt med supertele/zoom då jag inte tror att jag kommer knäppa fågelbilder o.dyl., så jag siktar nog på 2-300 mm som mest och skaffar kanske en konverter så småningom.

Jag tar 95% av mina bilder på småbild med 35 och 50mm och skulle nog klara mig med dessa båda.

Om du vill ha ett bra objektiv som täcker in det mesta så tycker jag att du skall titta närmare på Sigmas 18-50 2,8, det skall vara skarpt och välkorrigerat mot dist.
 
timofej skrev:
Som jag förstår är det inte bara ren nyfylenhet som driver dig när du ställer frågan. Har jag förstått rätt att utgående från våra svar vill du skapa uppfattning vilken bränvidd är det mest värt att satsa på?

Tror inte du blir klokare av våra svar.

Exakt så, och nej inte hittills iaf. ;)
Min tanke var att lyssna till mer rutinerade fotografers erfarenheter, men jag trodde nog att jag skulle få se lite mer samlade svar. Hittills ligger spridningen på 16-300 mm, vilket gör att det börjar kännas som att det kommer att svida i plånkan...! =)

Magnusekarlsson: Jag anser nog att jag "behöver" mer än bara ett macro till. I dagsläget har jag bara 50/1.8.an som jag är nöjd med. Den upplever jag som flerfaldigt bättre/roligare än kitoptiken som jag tycker är riktigt trist.
Jag känner som Zlice. Hade ekonomin tillåtit så hade det blivit en EF-S 60 macro, en 16-35L, en 70-200/2.8L IS, men dom pengarna finns inte just nu och med en knodd på väg så vet jag inte om/när dom kommer att göra det. Dessutom hade jag tänkt att köpa väska, stativ, blixt, fjärrutlösare....

Jag tackar iaf för visat intresse, och så får vi se om fler har lust att dela sina erfarenheter?

/Nicke
 
Buddha skrev:
Dessutom hade jag tänkt att köpa väska, stativ, blixt, fjärrutlösare....

Jag skulle rekommendera att skaffa dessa först! Det är en ganska liten investering i jämförelsen med dyr optik. Jag tror faktiskt att en bra blixt, stativ samt fjärrutlösare kommer att ge bättre bilder direkt. Och mycket roligare blir det att fotografera. Det hände mig i alla fall. Har inte skaffat mig några dyra objektiv än med efter inköpet av den ovannämnda utrustningen har jag fått lyft i min fotografering. Anser jag i alla fall. :)

Det ovanstående är absolut ingen slutgiltig absolutsanning, naturligtvis. Pratar enbart om mig själv. Någon tycker kanske att man ska spendera minst 5 tusen på en glugg för att överhuvudtaget kunna visa sina bilder.
 
Använder nästan uteslutande 24-70. Den funkar till allt från naturbilder till porträtt till vanliga familjebilder. Det händer ibland att jag saknar lite mer vidvinkel då optiken sitter på en 20d och den därmed inte har någon vidare vidvinkel. Det är dock inte så ofta den begränsningen infinner sig då 38mm och ett par steg bak brukar funka fint. Använder även en 70-200 men det är mest vid speciella tillfällen som i skogen eller vid fotbollsmatcher etc. 24-70:an står nog för typ 90% av bilderna och det är över alla brännvidderna då. Vet att en hel del föredrar 16-35 alt 17-40 framför 24-70 men personligen hade jag saknat det korta telet som försvinner med de optikerna mer än jag nu saknar den mer vidvinkliga brännviden som dessa båda optiker erbjuder. Sen skillnader i bildkvalitet osv har jag ingen aning om. En 10-22 står dock på tur på önskelistan(men det är ingen brådska då jag inte saknar den som sagt) och att jag väljer den framför 17-40 eller 16-35 beror helt enkelt på att den erbjuder ännu mer vidvinkel än dessa två. 10-22 har ju fått ganska bra kritik också.


//Jerka

Edit: tilläggas kan ju att 24-70 på en 20d ung motsvarar vad flertalet kompaktkameror erbjuder. De brukar ligga från någonstans kring 35mm till någonstans uppåt 110-180 mm beroende på zoom.
 
16-35 vs 24-70

Gutta skrev:
Använder nästan uteslutande 24-70. Den funkar till allt från naturbilder till porträtt till vanliga familjebilder.[/I]

Jag har även sneglat på 24-70, mest pga prislappen, men även zoomomfånget.
Tycker du att bländare 4 är tillräckligt för dessa ändamål, eller använder du blixt/stativ ofta?
Jag föredrar att fota utan blixt (kanske mest för att jag aldrig har haft någon bra sådan -bara de inbyggda) och inbillar mig att man behöver bl 2.8 till inomhusbilder på vänner och familj?

/Nicke
 
50 mm 1.8 helt klart. Känner att jag lär mig mest när jag fotar med det också,. Framför allt blir jag mycket modigare när man fotar på gatan. Förr använde jag tele (300mm) mer än nu. Men jag antar att det är en mognadsfråga. i mitt fall i alla fall.
 
Det finns ingen brännvidd som jag använder mer än andra. Däremot gillar jag min 70-200/2,8 VR och min PC 85/2,8, så möjligen är 85mm överrepresenterad på mina bilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.