Annons

Vilken brännvidd är bäst för helkropp?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosbyMandrake

Aktiv medlem
Kanske en aning diffus fråga, men om vi för enkelhetens skull bryter ner det till att man får välja mellan Nikkor 35 1,8, Nikkor 50 1,8 eller Nikkor 85 1,8.

Vilken väljer ni för helkroppsbilder?

Jag har fått en känsla av att 50mm gör sig bäst till halvkropp och att 35mm passar bättre till helkropp. Men bara en vag tanke.

Då jag själv söker ett bra porträttobjektiv vore det intressant att veta.

Alla tre fungerar men kräver olika avstånd till modellen och ger naturligtvis olika skärpedjup. för helkropp behöver du lite mer skärpedjup än vad 85mm ger. På helkropp blir avstånd till mellangärde och huvud tillräckligt olika för att skapa skärpeproblem med det ena eller det andra. Så mitt råd är 35 eller 50 mm och på en 1,5cropkamera är 35mm lättast att hantera.Om´du kör med FF så är det i stället 50 mm som gäller.

Kanske en aning diffus fråga, men om vi för enkelhetens skull bryter ner det till att man får välja mellan Nikkor 35 1,8, Nikkor 50 1,8 eller Nikkor 85 1,8.

Vilken väljer ni för helkroppsbilder?

Jag har fått en känsla av att 50mm gör sig bäst till halvkropp och att 35mm passar bättre till helkropp. Men bara en vag tanke.

Då jag själv söker ett bra porträttobjektiv vore det intressant att veta.

Mitt svar blir 50 mm.
Tittar jag på din fotoväska och dina bilder så har du använt en D300 och ett 50 mm 1:8 för den typen av bilder och det funkar klockrent.
Rent allmänt är ju det objektivet i förhållande till pris väldigt bra, skarp som tusan och hur enkelt som helst att kontrollera skärpedjupet med.
Jag använder själv det objektivet både på Fullformat och DX.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar