** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixtsändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isranunkel

Medlem
Har läst lite men blir inte riktigt säker på vilka blixttriggrar som passar till pentax K5 eller K3.
Phottix har ju till canon och nikonmodell - är någon av dem kompatibel med pentax och i sådana fall vilken?
Och hur är det med cactus. funkar de på pentax?

Någon med erfarenhet? Tips på modell eller märke?

Mvh Jonatan

Jag har Cactus V5 och de har funkat klockrent i ungefär ett år, använder dem mest i hemmastudio men ibland utomhus. V6 är säkert minst lika bra :)

Yongnuo

Jag skulle rekomendera Yongnuo 622C för Canon eller Yongnuo 622N för Nikon.
Fungerar klockrent med TTL och 1/8000.

Fungerar i 100/100 fall. Har även tappat dessa i sjön och de har överlevt!

Jag skulle rekomendera Yongnuo 622C för Canon eller Yongnuo 622N för Nikon.
Fungerar klockrent med TTL och 1/8000.

Fungerar i 100/100 fall. Har även tappat dessa i sjön och de har överlevt!

Men vänta nu, samma märke på sändaren men olika fattningar beroende på modell?
Är inte till canon eller till nikon olika blixtskokontaktmönster?

Har läst lite men blir inte riktigt säker på vilka blixttriggrar som passar till pentax K5 eller K3.
Phottix har ju till canon och nikonmodell - är någon av dem kompatibel med pentax och i sådana fall vilken?
Och hur är det med cactus. funkar de på pentax?

Någon med erfarenhet? Tips på modell eller märke?

Mvh Jonatan

I princip kan man säga att alla blixtar passar på alla kameror (utom Sony/Minolta som har en egen fattning). Detsamma gäller för triggrar.

MEN, hur det sedan fungerar beror på hur det satt på passar ihop. Det finns många olika sätt att exponera en blixbild korrekt. Det som ALLTID fungerar är manuell exponering. Då justerar man avstånd, bländare eller ISO för att få riktig exponering. Med många moderna blixtar kan man också ställa ner effekten på blixten. Detta måste man i så fall göra på blixten. Om blixten inte har ställbar efttekt så kan man t.ex. skymma delar av blixten med kartong för att minska effekten.

Ett annat sätt att exponera korrekt är om blixten har en inbyggd sensor så att den själv kan bedöma när rätt mängd ljus har träffat motivet. Det är ganska vanligt på lite större (och mer avancerade) blixtar och finns även på riktigt gamla blixtar. Så länge man kan välja en inställning på blixten som motsvarar exponeringen man vill ha så funkar denna metod också oberoende av märken. (Dock är denna exponeringsmetod inte så exakt).

På tiden med film så kunde man också exponera med blixten genom att mäta ljuset som nådde filmen under exponeringen. Pentax LX var känd för att även mäta vanliga exponeringar (utan blixt) på det sättet. Mätningen gjordes av en sensor som mätte hur mycket ljus som reflekterades från filmen, och stängde av blixten när det var dags. Men digitala sensorer så fungerar inte detta särskilt bra eftersom sensorn inte refelekterar ljuset lika bra som film gjorde. Det finns därför ingen modern digitalkamera som stöder detta, dock en massa gamla blixtar. Så här finns det en inkompatibilitet även inom märken. En gammal avancerad blixt till t.ex. Pentax kan endast fota manuellt tillsammans med en modern digital Pentax. Detsamma gäller andra märken. Det skall också tilläggas att funktionen att stänga av blixten när tillräckligt ljus nått filmen inte är någon standard, utan alla märken löste det på sitt sätt. Det var här som extra kontakter i blixtskon tillkom, och alla gjorde olika. Blixtar av olika märken fungerade inte mellan varandra.

Med digitalkameror använder man sig istället av en förblixt. Även här saknas standard och alla tillverkare gör på sitt sätt (ytterliga nya kontakter i blixtskon, eller ny signalering på befintliga kontakter). Blixten får skicka iväg en lite blixt som kameran sedan mäter. Därefter kan kameran räkna ut hur mycket blixt den behöver, skcka den infromationen till blixten och därefter avfyra den. Allt detta är märkesspecifikt och fungerar bara inom det egna märket. Sätter man en Canon- eller Nikonblixt på en Pentax, kommer den att exponera helt manuellt enligt ovan.

När det gäller blixttriggrar så är den vanligaste lösningen, en helt manuell trigger (t.ex. Cactus). Den skicka bara en triggersignal till blixten, och den är ju som beskrivits ovan samma för alla fabrikat. Det innebär att man kan använda vilken typ av trigger som helst med vilken typ av blixt som helst och det kommer att funger; men med MANUELL exponering.

Det finns några få lösningar som även skickar över alla specialsignaler för att kunna hantera förblixt, men jag har bara sett den typen av lösningar för Nikon och Canon. Så om du vill kunna fota med radiotrigger och använda exponeringsautomatik så kommer det inte att fungera tyvärr. Med Pentax så har du tre alternativ:

1) Köp vilken trigger som helst och fota Manuellt.

2) Trigga blixten trådlöst med den inbyggda blixten. Pentax kan hantera flera blixtar med automatik som kan styras av blixtljuset från den i kameran inbyggda blixten (jag har för mig från modell K-20). Det fungerar bra inomhus där tak och väggar reflekterar ljuset, och så länge det inte finns en mass andra blixtar som förvirrar.

3) Använda kabel. Det finns kablar både från Pentax och några tredjepart som kopplar igenom alla pinnar i blixtskon. Det gör att automatiken fungerar, men det är ju inte alltid en kabel fungerar.

Jag har länge trott att Pentax skulle lägga till en inbyggd radiolösning i kamerorna, men det har vi inte sett ännu. Egentligen borde det inte vara så svårt för en tredjepartstillverkare att bygga en radiotrigger även för Pentax, men problemet är att kameratillverkarna inte berättar hur kommunikationen till blixten fungerar, så det måste piratbolagen ta reda på själva. Eftersom Canon och Nikon är så pass mycket vanligare som märken så är det fler som sitter och analyserar och mäter och tar reda på hur saker och ting fungerar. En hel del egen forskning/utveckling måste också till. Och framförallt måste man ju testa en del innan man kan släppa en produkt. Allt detta kostar pengar, och då är det säkrast att satsa på de två största märkena. Det kan ju också vara så att Pentax har gjort på något sätt som gör det extra svårt att lösa via radio?

Om man vill köra allt manuellt och skippar möjlighet till TTL. Vad är att rekommendera då? Tänker mest på min ekonomi och att jag faktiskt aldrig använder mig av TTL.

Hej!
Är det någon som provat Yongnuo YN-560TX tillsammans m deras yn560-blixtar? På andra forum har jag sett att nikonvarianten ska fungera m pentax men är inte säker.

Sorry, missade första frågan ifall dom fungerade med Pentax... det gjorde inte Opas, så sorry. :-(

Pingar tråden lite för att se om någon av er har mer erfarenheter.
Med vänlig hälsning, Patrick

Hej

Jag har använt Pixel Opas sändare med mina blixtar(Både studio och Speedlight) och de har fungerat bra, dom är manuella och man måste justera ljustyrkan direkt på blixtarna.

Det enda jag märkt med dessa är att jag på min Nikon D7000 måste ligga på 1/160 i slutartid annars så blir bilden lite mörkare i ena kanten.

Länk till Cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pixelopasni

Mvh

Marcus

Om man vill blixtra billigt finns ju loppis mm. Sunpak och speciellt Metz har haft (och har) kraftfulla blixtar som tillverkats i många år.
Recensioner på blixttillbehör som triggare mm finns på Pentaxforums:
http://www.pentaxforums.com/accessoryreviews/

För mera pengar finns ju Pentax blixtar, och då får man exponeringsautomatik.

Om man vill satsa en del finns Priolit proffsblixtar där man kan styra styrkan från triggern och synka ner till 1/8000 sek. Med dom kan man fota ute i solljus med stora bländaröppningar och använda kort tid.
http://www.priolite.com/en/products...s/id-01-0500-04-priolite-mbx-500-hotsync.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar