Annons

Vilken blixt till D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

jennyfer

Medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en D90 och är rätt sugen på att köpa en extern blixt till. Frågan är bara vilken... Jag har sneglat en del på SB-800, samt SB-600 - men det verkar som om SB-800 är en utgången modell? Jag hittar den i a f inte i några butiker, men däremot en del annonser från privatpersoner.

All input kring val av blixt tas tacksamt emot! Anledningen till att SB-400 inte är förstahandsvalet är att jag vill kunna hålla blixten en bit från kameran, samt kunna rikta den åt fler håll än rakt uppåt. Är orolig för att det är en blixt som man växer ur, men det kanske man inte gör i första taget? Är som sagt fortfarande en rookie när det gäller fotografering med systemkamera.

Jenny
 
En begagnad SB600 och en SB800 kommer Du långt med.

Det blev mitt val och det har jag inte ångrat.

/Peter
 
Tack båda för svaren!

(janne_145: Var lite osäker på om det var OK att lägga frågan där eftersom jag undrade om ett specifikt ämne.)
 
...och i valet mellan SB-600 och SB-800, vilken bör man satsa på?

SB-800 är något kraftigare, har extern syncport, extern spänningsmatning, och kan agera commander i ett flerblixtsystem. Inget av det du nämnt _hittils_ tyder på att du behöver de funktionerna.
 
Ska Du börja med endast en blixt så räcker en SB-600 långt, Den fjärrstyrs av den inbyggda blixten.
Å andra sidan skiljer det bara ett par hundringar på begagnatmarknaden till en SB-800.

/Peter
 
Tackar för alla svar! Precis som ni säger så är det egentligen inget som gör att jag måste ha en SB-800, men prisskillnaden är ju som sagt inte särskilt stor när man kollar på begagnat.
 
Jag undviker helst att fota med blixt, men tänkte att en SB-400 kan ju ändå vara bra att ha i vissa situationer. Nackdelen är ju att man bara kan vinkla den åt uppåt/nedåt, även om jag tycker att bara det gör stor skillnad. Började sedan fundera på om man skulle komplettera med en blixtkabel, men de verkar kosta så mycket att man i stort sett landar på samma pris som en SB-600 ändå. Samtidigt är ju SB-400 betydligt mindre och smidigare, och troligen lättare att använda (aldrig testat något annat än SB-400).

Synpunkter?

/blixtrookie
 
Begagnat

Jag undviker helst att fota med blixt, men tänkte att en SB-400 kan ju ändå vara bra att ha i vissa situationer. Nackdelen är ju att man bara kan vinkla den åt uppåt/nedåt, även om jag tycker att bara det gör stor skillnad. Började sedan fundera på om man skulle komplettera med en blixtkabel, men de verkar kosta så mycket att man i stort sett landar på samma pris som en SB-600 ändå. Samtidigt är ju SB-400 betydligt mindre och smidigare, och troligen lättare att använda (aldrig testat något annat än SB-400).

Synpunkter?

/blixtrookie

SB400 är bra i vissa situationer och så länge avståndet är kort. Framför allt är den lätt att ta med. Har man begränsad budget och inte behöver vara helautomatisk med TTL-i utan har tid att "gaffla" lite så kan man köpa äldre kraftfulla begagnade Nikon-blixtar billigare än en beg SB400. Begagnade synkkablar kostar heller inte så mycket. Växer man ur begagnatköpet förlorar man sällan mycket när man säljer vidare.
 
Tackar för alla svar! Precis som ni säger så är det egentligen inget som gör att jag måste ha en SB-800, men prisskillnaden är ju som sagt inte särskilt stor när man kollar på begagnat.

SB-600 är ju lite mindre och nättare, vilket kan vara trevligt.

Vilken som ska nog passa dig annars, så ta första som du hittar till bra pris. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.