Annons

Vilken blixt för Rolleiflex

Produkter
(logga in för att koppla)

pederm

Aktiv medlem
Jag tänkte prova separat blixt via synkkontakten på min Rolleiflex. Vilken blixt bör jag köpa? Äldre beg modell eller ?? (Mina Canon Speedlights är väl inte att tänka på?).
 
Varför skulle inte Canonblixtarna funka? De har väl pc-kontakt? Och om de inte har det så lär de väl ändå trigga på centrumstiftet så det är bara att hänga på en adapter för en hundring från Photax.

Det du missar är väl förmodligen automatiken. Jag gissar att Canonblixtarna inte har någon mätcell så du kan köra auto, utan det är räknande på ledtal som gäller.
 
gundj skrev:
Dom gamla hederliga Metz-blixtarna 45-1 osv är alltid ett bra alternativ till manuella kameror.
Metzblixtar är nog bra till gamla Rolleiflex eftersom dom brukar ha mätcell för blixtautomatik som dom flesta tredjepartstillverkarblixtar (puh långt ord, ibland önskar jag att även svenskan använde särskrivningar). Däremot är jag tveksam till stavblixtar av typ Metz 45.
Jag har en Metz 45 CL-4 och har ännu inte kommit på hur jag skall hålla kombinationen blixt/kamera (Rolleiflex alltså) och samtidigt kunna fokusera vid frihandstagningar. Tips mottages gärna. Det blir väldigt obalanserat hur man än håller. Om man använder stativ är det förstås inget problem.
Jag tror mera på en mindre "vanlig" blixt monterad på en blixtskena.
Olle
 
Jag använder en Metz 45 CT-5 på skena till mina Rollei's. Jag brukar ha blixten ganska långt ut från kameran för att underlätta filmframdragningen. Helst borde jag koppla en rem som både sitter i kameran och i blixten för bättre balans, men det brukar fungera ändå. Denna blixt har två blixtar, en riktbar huvudblixt och en mindre blixt som minskar risken för skuggor under ögonen m.m. när man slår huvudblixten i taket. Men även andra mindre blixtar går ju bra att använda om de funkar med X-synk.

Jag vet några som använder gamla Rolleiflash för blixtlampor för M-synk. Ni vet, såna där små "lampor" med magnesium eller aluminiumtråd, som man måste byta efter varje blixtavfyrning. De ska visst ge ett bättre ljus. Svåra att få tag på dock, gamla blixtlampor köpes från auktioner t.ex.
 
Har nyligt köpt en rolleiflex och är nu intresserad av diverse tillbehör, bla en blixt. Så jag behöver inte ha en "rollei"-blixt? Jag kan andvända vilken blixt som helst, bara den passar i uttaget så att säga..? Isåfall vilka? Metz 45 har jag förstått,men finns det fler?
 
Vilken vanlig blixt som helst som fungerar manuellt eller med inbyggd automatik. t.ex. Nissin 30iZ (som man bör ha blixtskena till att fästa i kameran) http://www.photax.se/kmrt/kblixtar/exblixtar.htm

Försökte gå till Scandinavian Photo för att kolla upp exempel, men sidan strular.

Jag använder mest en stavblixt, Metz 45CT-5 med mina Rolleis, men ibland en Metz 36C-2 med eller utan skena, och en Exaktablixt. De har alla både automatik och manuell funktion.

Håller med Olle att stavblixtar kan kännas lite bökiga. Men har man kameraremmen runt halsen så går det lättare.
 
Jag kör Nikon SB24 kopplad till PC-kontakten på min Rolleicord V. Jag har ett handtag som jag fäster i stativgängan. Funkar alldeles utmärkt. Så jag antar att canonblixtarna går lika bra.
 
Vad behöver jag för att kunna koppla in min speedlite 540ez till min rolleiflex då? Har någon form av PC-kontakt men den går ju inte att sätta in i blixten.. finns det adaptrar till det eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.