Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixt för macro? men inte ringblixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Jag är helt ny inom blixtar!

Jag skall skaffa en blixt för att fotografera macro men jag vill inte skaffa billig ringblixt eftersom de verkar för kassa och för få inställningar.

Vad skall jag tänka på om jag vill använda "vanlig" blixt? (förutom en kraftig diffuser)

Har kameran någon betydelse för vilken blixt man skall köpa(förutom att de skall passa).

Tänkte mig runt 2000kr

Trådlös blixt

Jag använder en Nikon sb600 som jag riktar från sidan, jag kör trådlös iTTL och tycker det funkar kanon.

Det finns en sorts twinblixt som är avsedd för makro. Den borde kunna varieras lite mer än ringblixten. I vart fall placeringsmässigt.

Jag är helt ny inom blixtar!

Jag skall skaffa en blixt för att fotografera macro men jag vill inte skaffa billig ringblixt eftersom de verkar för kassa och för få inställningar.

Vad skall jag tänka på om jag vill använda "vanlig" blixt? (förutom en kraftig diffuser)

Har kameran någon betydelse för vilken blixt man skall köpa(förutom att de skall passa).

Tänkte mig runt 2000kr

Det var ju du som frågade efter fler inställningar så då kan du väl svara själv!??
Är det orginalblixtar så klarar de säkert automatisk exponeringsinställning. En ringmakroblixt ger ett jämt ljusflöde utan besvärande skuggor med en twinblixt kan varieras lite mer för att de skuggor du vill ha. Kolla på några nätbutiker och läs på om de olika blixtsystemen. Det gör vi andra.

Vad är det för inställningar man letar efter? Jag använder canon kamera

Det jag beskrev ovan liknar Canons lösning MT-24EX.
Själv använder jag Canons ringblixt MR-14EEX och saknar nog inte inställningsmöjligheter men inget av Canons alternatv passar prisbilden på 2kkr.

Jag kör macro med en "vanlig" Canon 580EX, inköpt begagnad för 1500:-, och en mindre reflexskärm från Kaffebrus. Funkar för mig och bör klara prisgränsen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar