Annons

Vilken bildstil på bildskärmen ska man använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Har tänkt på det där lite, alla har säkert olika bildinställningar på sin skärm, och om jag redigerar efter min skärm på t.e.x. "srbg" så om en annan har "gamemode" t.e.x. så blir färgerna tråkiga, nästan så bilden blir svartvit, men en annan inställning gör så färgerna blir riktigt mätta så det ser bedrövligt ut.

Men vad har ni på? ska man ha på sRBG? Jag har dessa att välja på:

"standard mode"
" Theater mode"
"Game mode"
"Night view mode"
"sRBG"
"Scenery mode"

Vilket ska jag ha?

Manuellt

Kan du inte ställa in manuellt så tror jag att srgb motsvarar så stor färgrymd som det går samt neutral kontrast/ljus/mättnad. Så är det i alla fall på de få projektorer jag testat. s-rgb har varit det enda läge som gett bra resultat för bilder. Om du nämner vilken skärm du har så kanske du får bättre tips av någon.

Kan du inte ställa in manuellt så tror jag att srgb motsvarar så stor färgrymd som det går samt neutral kontrast/ljus/mättnad. Så är det i alla fall på de få projektorer jag testat. s-rgb har varit det enda läge som gett bra resultat för bilder. Om du nämner vilken skärm du har så kanske du får bättre tips av någon.

Tack, sRBG gör så alla mina bilder får 50% mindre lyster typ. Men får väl isåfall redigera om.

Skärmen är en ASUS vg248qe
http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz#/moreinfo

Vet att detta är en gamingskärm med TN. Så inte optimala skärmen för bildredigering, men skulle iaf vilja ha "rätt" inställning på skärmen för bildredigering.

De andra lägena än sRGB lägger på saker som konstrast och färgmättnad som inte kommer från bilden. När du redigerar utgår du alltså från en falsk bild och du kommer förmodligen att kompensera för skärmens visningsläge snarare än bildens egenskaper.

Därmed bör du redigera i sRGB. Du kan också köra en enkel Windowskalibrering, vilket brukar hjälpa lite.

Sedan när du är färdig med redigeringen och bara vill titta på bilderna kan du för all del ställa om till ett annat bildläge som känns roligare.

De andra lägena än sRGB lägger på saker som konstrast och färgmättnad som inte kommer från bilden. När du redigerar utgår du alltså från en falsk bild och du kommer förmodligen att kompensera för skärmens visningsläge snarare än bildens egenskaper.

Därmed bör du redigera i sRGB. Du kan också köra en enkel Windowskalibrering, vilket brukar hjälpa lite.

Sedan när du är färdig med redigeringen och bara vill titta på bilderna kan du för all del ställa om till ett annat bildläge som känns roligare.

Tack. :)

Här har jag lagt upp två bilder av samma bild. Den aktuella bilden, som visas direkt är först redigerat i "game mode" hade jag råkat använt sen jag spela sist. Ställde sen om skärmen till sRBG och fortsatte redigera den så den blev lika som den som var redigerad i "game mode" som jag såg den på min skärm, eftersom sRBG gjorde så bilden fick mindre lyster/mättnad och kontrast.

Och den andra bilden är endast redigerad med bildstilen "game mode" som gjorde den färglös nu efter jag ändrade till "sRBG"

Vilken tycker ni ser bäst ut om man kollar på färgerna?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/369728/3377968.htm

Senast ändrad:
Annan

Ser bara en bild. Men det kvittar eftersom du måste använda en helt annan typ av bild för att kunna få ett vettigt svar. Redigera istället en vanlig dagsljusbild med lite olika färger på motiv, Ställ färgmättnad och kontrast så att det ser medium ut och spara bilderna i S-rgb.

Den ena ser hyfsat rimlig ut, den andra versionen ser helt radioaktiv ut, typ som en leksaksaffär. Båda verkar mer eller mindre sakna skuggor, speciellt kring bänken.

Från din beskrivning är nog den radioaktiva leksaksaffären närmast vad du försökte åstadkomma, men precis som Tony skriver går det inte så bra att avgöra hur galna färgerna är från den här typen av bild. Det behövs något med välkänd färg, typ ansikten, tändsticksask och sånt i välkänt ljus (där dagsljus är det bästa vi har).

Hur?

Den ena ser hyfsat rimlig ut, den andra versionen ser helt radioaktiv ut, typ som en leksaksaffär. Båda verkar mer eller mindre sakna skuggor, speciellt kring bänken.

Från din beskrivning är nog den radioaktiva leksaksaffären närmast vad du försökte åstadkomma, men precis som Tony skriver går det inte så bra att avgöra hur galna färgerna är från den här typen av bild. Det behövs något med välkänd färg, typ ansikten, tändsticksask och sånt i välkänt ljus (där dagsljus är det bästa vi har).

Länken ger mig bara en bild. Var hittar du den andra bilden på samma motiv? (TS svarar inte).

Ursäkta för segt svar, tog bort ena bilden men laddar upp den på nytt igen. (trodde inte det skulle komma fler svar)

Nu är den uppladdad, den "aktuella versionen" som visas först, var jag nöjd med innan jag ändrade till sRBG från "Game mode" , nu är den för färglös enligt mig efter bytt till sRBG.

Och den andra bilden är jag nöjd med nu efter ha gett den mer färg, så som den visades för mig i "game mode"

Men ska ta en bild på något vardagligt imorgon i dagsljus och redigera tills den ser naturlig ut, så skickar jag in den här. :)

Om man är van vid överstyrda färger tar det ett tag att vänja sig vid en mer korrekt färgåtergivning.

Men generellt är det bättre att utgå från en så korrekt bild som möjligt och sedan göra väl valda justeringar.

Överstyrda ("radioaktiva") färger kan vara beroendeframkallande på samma sätt som socker i maten, så det är lika bra att börja bekämpa beroendet ;)

Fast finns ju inge rätt eller fel inom foto, om man gillar "radioaktiva färger" så är det ju så. :)

Dock är jag nöjd med min bild som den är nu, iaf enligt min skärm. Ser inte radioaktiv ut eller som en lekstuga.

Jag har samma fråga så istället för att starta en ny tråd fortsätter jag här.

Har nyligen skaffa ny dator och kopplat in en Samsung Syncmaster XL20 skärm som jag inte använt tidigare. Har tyvärr ingen kalibrator men ställde i sRGB läge och redigerade en bild och skulle gärna vilja ha lite synpunkter om det ser någorlunda ok ut gällande färgmättnad, ljusstyrka och kontrast.

Bilagor

• 21758027698_beb82f0b23_c.jpg
    21758027698_beb82f0b23_c.jpg
    409 KB · Visningar: 67
Jag har samma fråga så istället för att starta en ny tråd fortsätter jag här.

Har nyligen skaffa ny dator och kopplat in en Samsung Syncmaster XL20 skärm som jag inte använt tidigare. Har tyvärr ingen kalibrator men ställde i sRGB läge och redigerade en bild och skulle gärna vilja ha lite synpunkter om det ser någorlunda ok ut gällande färgmättnad, ljusstyrka och kontrast.

Tycker den ser helt okej ut, neutrala färger och ljus.

ANNONS