Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken BenQ-skärm är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan du utveckla det, afe? Inte för att jag inte tror dig men jag jobbar som grafisk formgivare och i alla år så har det varit snack om färgkallibrering och att säkerställa färger hela vägen från kamera/dator jada jada till tryck. Och nästa alltid så är det någonstans i kedjan det svajar och något måste justeras manuellt. Jag förde samma resonemang med en säljare i en välrenommerad fotobutik idag som säljer skärmar och han var beredd att hålla med.

Säljare är beredda att hålla med om det mesta ;-)

Nästan alltid i kedjan är det någon som sitter med en okalibrerad skärm och med färghanteringen avaktiverad. Denna person ska också då fixa till bilderna, eftersom de ser så dåliga ut på skärmen. Jag tycker du ska undvika att vara den personen.

Jag arbetar med att fixa till bilder till fotoböcker, så jag talar utifrån rätt många exempel att du idag kan få ett tryckresultat som ligger mycket nära det du ser skärmen.

Det låter ju ganska konstigt att en grafisk formgivare inte kalibrerar sin skärm. I min föreställningsvärld borde väl omgivningen som är avnämare för en formgivares arbeten ha korrigerat att de filer som kommer ur den produktionen inte är helt OK. Någon borde väl rimligtvis påpekat detta under resans gång. Det är ju kostnader förknippade med att skicka in filer i ett arbetsflöde som inte riktigt håller måttet för det produktionen kräver och där man i värsta fall tvingas till korrektioner längre nedströms i flödet.

Säljare är beredda att hålla med om det mesta ;-)

Nästan alltid i kedjan är det någon som sitter med en okalibrerad skärm och med färghanteringen avaktiverad. Denna person ska också då fixa till bilderna, eftersom de ser så dåliga ut på skärmen. Jag tycker du ska undvika att vara den personen.

Jag arbetar med att fixa till bilder till fotoböcker, så jag talar utifrån rätt många exempel att du idag kan få ett tryckresultat som ligger mycket nära det du ser skärmen.

... men är det så det sker? Om någon har en okalibrerad skärm så fixar väl denna någon till sina bilder så att de ser bra ut just på den. Det är väl det som är problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar