Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken av mina SSD ska jag ha som systemdisk?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Jag har nyss beställt lite nya saker till min PC, bland annat en 250 Gb SSD disk. Disken jag använder nu är en INTEL X25M SATA2 SSD 80GB. På den ligger OS och program.

Är det rätt tänkt att fortfarande ha kvar den gamla disken som systemdisk och lägga program och filer jag arbetar med på den nya? Dvs endast windows och systemfiler på 80Gb och program och arbete på 250 Gb.

Var ska jag lägga swap?

Din X25M läser i 250 och skriver i 70 mb/s. Din nya disk lär garanterat vara mkt snabbare så det är inte ett svårt val.

För mig är det det, därför frågar jag.

En ny SSD-disk i dag läser och skriver i runda slängar 500 mb/s, dvs den är mer än dubbelt så snabb som din gamla disk. Jag skulle absolut lägga Windows + program på den nya disken med förbehåll att allt får plats. En SSD-disk skall inte fyllas till bristningsgränsen, du bör ha minst ~10% ledigt utrymme.

En ny SSD-disk i dag läser och skriver i runda slängar 500 mb/s, dvs den är mer än dubbelt så snabb som din gamla disk. Jag skulle absolut lägga Windows + program på den nya disken med förbehåll att allt får plats. En SSD-disk skall inte fyllas till bristningsgränsen, du bör ha minst ~10% ledigt utrymme.

Kan bara hålla med kommentar ovan!

Nu tycker jag att alla här pratar i nattmössan, Skillnaden som du skulle märka om du kör op på den nya disken är att operativsystemet öppnas ca 0.5 sec snabbare. Större skillnad än så blir det inte.
Men har du inte tid att vänta en halv sec så vist,

Generellt råd är att ha den disk som har snabbast skrivningshastighet som systemdisk.
Orsaken är att OS skriver till diskar löpande och på det sättet får du ett snabbare OS.

Till det hör att Windows numera är optimerad för SSD diskar. Detta skapar mindre skillnad vad gäller skrivhastigheten, men ändrar inte rådet jag nämnde först.

Tack alla för era svar.

Så det blir alltså såhär?
250 Gb SSD: Windows + Program + swap + lightroomkataloger + ev spel
80 Gb SSD filer jag arbetar med just nu.
HDD: Lagring + arkiv + dokument osv

Nu tycker jag att alla här pratar i nattmössan, Skillnaden som du skulle märka om du kör op på den nya disken är att operativsystemet öppnas ca 0.5 sec snabbare. Större skillnad än så blir det inte.
Men har du inte tid att vänta en halv sec så vist,

Du får en skrivhastighet som är 430+ mb/s snabbare än den gamla X25-disken. Det spelar roll.

Jag har nyss beställt lite nya saker till min PC, bland annat en 250 Gb SSD disk. Disken jag använder nu är en INTEL X25M SATA2 SSD 80GB. På den ligger OS och program.

Är det rätt tänkt att fortfarande ha kvar den gamla disken som systemdisk och lägga program och filer jag arbetar med på den nya? Dvs endast windows och systemfiler på 80Gb och program och arbete på 250 Gb.

Var ska jag lägga swap?

Lägg allt på den nya om du får plats. Det är som påpekats stor skillnad. Alla program kommer laddas, och filer kommer läsas, dubbelt så snabbt. När du sparar / kopierar etc kommer det gå ännu mycket snabbare.

Så rubbetrubbet på 250Gb SSD?
Är det bara när man har lika snabba diskar då man drar nytta av att dela upp på olika?

Tips för vad jag kan göra med min 80 Gb?

Det är klart att den nya SSD:n är snabbare än den gamla men hur mycket nytta man får ut av det beror också på vilken SATA-version datorn stödjer.

Så rubbetrubbet på 250Gb SSD?
Är det bara när man har lika snabba diskar då man drar nytta av att dela upp på olika?

Tips för vad jag kan göra med min 80 Gb?

Att ta bort så mycket skrivning som möjligt från disken är att föredra.
Snabbaste disken skall vara systemsystem disken för att få en så snabb generell dator som möjligt.. Men heslt skulle du också haft ett separat snabb media för scratchfilen i Photoshop etc.

Din långsammare disk kan du sätta som förvaringsplats för dina foton. Eller Backup media.

Att ta bort så mycket skrivning som möjligt från disken är att föredra.
Snabbaste disken skall vara systemsystem disken för att få en så snabb generell dator som möjligt.. Men heslt skulle du också haft ett separat snabb media för scratchfilen i Photoshop etc.

Din långsammare disk kan du sätta som förvaringsplats för dina foton. Eller Backup media.

Min långsammare disk är en SSD disk? Den slår ju mina andra diskar på fingrarna vilken dag som helst.
Just nu har jag en 2 Tb disk med foton samt en lika stor disk som backup, en tredje 1 Tb för blandat.

Enligt era rekommendationer blir det alltså såhär:
250 Gb SSD - Windows, Program, Cache, Swap, Filer jag arbetar med, dokument, spel, etc etc.
80 Gb SSD - eventuell backup / bildlagring (?) för långsam för något annat?
2 Tb foto
2 Tb fotobackup
1 Tb blandat

2 Tb foto
2 Tb fotobackup
1 Tb blandat

Har ditt moderkort stöd för RAID5?
Koppla de tre TB diskarna i en Raid5 volym. Snabbare läsning. Du förlorar en TB tll CRC checksum. Mne vinner på att din RAID volym i princip inte kan gå ned. Går en disk sönder kan du fortsätta både hämta och skriva data från volymen. Byt den trasiga disken så snart som möjligt.

Jag har själv en RAID5 volym med fyra diskar för mina foton.
Man bör dock har en till disk som inte är medlem i RAID som kan gör backup på.
Man KAN råka ut för haveri med två diskar på en gång och då är all data borta. Jag har haft ett sådant haveri på 35år.

Ja se där! Det har jag ju.

"AMD SB850 provides 6 native SATA3 storage interfaces with superfast 6Gbps link speed and RAID 0, 1, 5, 10 support"

Går det att lägga till och/eller förnya diskar vartefter också?

Ja se där! Det har jag ju.

"AMD SB850 provides 6 native SATA3 storage interfaces with superfast 6Gbps link speed and RAID 0, 1, 5, 10 support"

Går det att lägga till och/eller förnya diskar vartefter också?

Krångla inte till det, skit i RAID. Det är klokare i så fall att skaffa ett NAS som kör RAID5. Ett NAS är dock ingen backuplösning, bara en lagringsplats med en viss säkerhet mot diskhaveri.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto