Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken av dessa bildskärmar skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

miriam

Ny medlem
Vilken bildskärm är bäst för bilder:
19" CRT-bildskärm upplösn. 1600x1200 vid 75 Hz eller LG L190P 19" TFT upplösn. 1280x1024 vid 75Hz?
(Min e-mail funkar inte i dagsläget så inget svar den vägen)

Vad är det för märke på CRT:n? Fundera på om du vill ha flat-screen eller "vanlig" (dvs lite rundad).

Tänk på att en 19" TFT har en större faktisk yta än en 19" CRT eftersom en viss del av kanterna går till spillo på CRT:n. Så om du vill jämföra en "19 CRT med en TFT rent ytmässigt så ska du kolla på 17-18" TFT:are.
En 19" TFT borde klara mer än 1280x1024. Denna upplösning kör jag på min 17" CRT och på en 19" TFT blir det nog lite för stort, åtminstone om man som du överväger 1600x1200 på en 19" CRT.

På en CRT bör du aldrig köra under 85Hz då risken för att få huvudvärk pga av spänningar i ögonen etc är stor om man sitter utsträckta perioder.

En CRT uppdateras alltid med den frekvens(Hz) du har ställt den på. Oavsett om bildinnehållet ändras eller inte. Många ser flimmer på allt under 75Hz och många även där, speciellt under flouroscerande ljus.

En TFT lyser hela tiden, och uppdateras inte. Det Hz anger där är hur många gånger bildinnehållet kan uppdateras.

Upplösningen är en smaksak, men det blir väldigt smått att köra 1600x1200 på en 19" CRT eller på en 19" TFT också. Såvida man inte använder skalbara fonter. Själv tycker jag 1152x864 är det bästa på en 19", men mina 19" jag har hemma blir lite mörkare på 1280x1024.

En högre upplösning kan ofta ser renare ut på en TFT då varje pixel är väl avgränsad och bara en pixel. Det är det antal fysiska pixlar skärmen har. Här är 1280x1024, vilken är en ickestandard upplösning 5/4 istället för 4/3 som alla andra, normalt om du inte ska gå upp i pris en bra bit.

En CRT har en viss fosforstorlek, men kan visa olika upplösningar, men upplevs inte riktigt lika skarp då varje pixel inte är avgränsad på samma sätt.

ANNONS