PerKr
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Tack för att ni är så hjälpsamma.. men nu kommer en sista fråga
Jag har kört helmanuellt i ca 4 år nu.. Har testat några kameror med af.. men det känns bara som om det tar mer än dubbelt så lång tid att få in skärpa.. kameran ställer in skärpan på fel saker oftast..
Tror ni det är meningslöst att skaffa en ny dyr kamera med en massa finesser när jag redan kan fota helmanuellt med tillfredställande resultat?
Är det inte oftast så att de där avancerade och dyra kamerorna mest är till för att synas?
Många säger att "de är så mycket snabbare än helmanuellt gammalt skrot" Hurdå snabbare? Om man räknar bort framdragning av filmen så måste man ju ändå mäta ljuset, avväga om man vill frysa eller ha rörelse oskärpa, bestämma skärpedjup, beskära och få skärpan där man vill ha den.
Vad är det som kan gå så mycket snabbare?
Min fråga är helt enkelt:
Hur skulle en sån kamera (typ F5) kunna hjälpa mig i mitt fotograferande?
(Övertyga mig gärna, är väääldigt sugen
Den kan hjälpa dig att fånga ett snabbt skeende genom den (förmodat) ursnabba autofokusen och höga bildhastigheten.
I och med den inbyggda ljusmätaren kan kameran själv bestämma t.ex. en lämplig bländare utifrån dina önskemål om slutartid och över/underexponering. Allt som återstår för fotografen i det läget är att bestämma sig för vad som ska vara med på bilden och resultatet blir att man snabbare kan komma till skott.
Egentligen behöver man kanske prova en mer avancerad kamera för att förstå skillnaden och avgöra vad man föredrar?