Annons

Vilken analog systemkamera som första?

Produkter
(logga in för att koppla)

magicmirror

Ny medlem
Hej!
Jag har fotat med min digitala systemkamera i snart tre år och tycker det är hur roligt som helst. Nu vill jag ta steget vidare och börja fotografera lite analogt.

Det jag funderar över är vilken kamera som skulle kunna passa mig.
Jag skulle kalla mig själv för nybörjare och är intresserad av en något äldre kamera. Jag är inte hundra på att fotografera helt manuellt ännu.
Jag har bland annat funderat över Canon ae-1 och Nikon FE2, men har även fått erbjudande om att få köpa en Canon Ft QL.

Vad säger ni?
Tack på förhand!

Rätt pris

Av de alternativ du anger verkar det som om du inte har nån tanke på att använda de objektiv du redan har. Är det för att du vet att det inte går?

Ja det är en bra fråga.
Dessutom tycker jag att du ska gå in och titta på vad en väl begagnad analog kamera kostar idag tex på LP Auktioner. På KEH.com finns det också gott om såna....

Jag har bland annat funderat över Canon ae-1 och Nikon FE2, men har även fått erbjudande om att få köpa en Canon Ft QL.

1. Alla sådana här gamla kameror kommer att behöva en genomgång av ljustätningarna och spegeldämpningen.

2. Canon AE1 och Ft QL är i hus i ett "dött" system det är alltså inte kompatibelt med Canons nuvarande EOS-system. Det är så gamla kameror och AE1 är nog världens mest sålda modell så du borde få dem i pricip gratis (ett par tre hundra kanske).

3. Nikon FE2 är fortfarande kompatibel med vissa av de objektiv som finns nya idag och därmed i ett system som lever. Dessutom är det en av nikons absolut mest lyckade modeller med en i det närmaste perfekt blandning av automatik och mekanik (min åsikt). Detta gör att den är värd betydligt mer på begagnatmarknaden, mellan 500 och 1500 beroende på skick.

4. Tänk efter om du vill kunna använda de grejer du redan har även till din analoga. Har du Canon i dag så kanske det är bättre att titta på en analog EOS.

5. Köp eller låna en gammal fotobok som handlar om analogt foto. Då blir det mindre chans att du gör missar eftersom vissa grejer skiljer en del. Som tex att HELA filmen måste exponeras med samma EI/ISO. Digitalt kan man ju byta mellan varje bild men det går alltså inte analogt.

Hur mycket analogt önskar Du. Helt manuellt eller? Kameror med M-42 fattning och objektiv finns mycket av. Har en Pentax S3 helt utan någonting. Bara tidsratt ingen mätare. Höll med endast en buckla i prismahuset när jag en gång tappade den. Titta in hos L-foto Vansbro som har mycket analogt. http://www.l-foto.se/. Förvisso då kanske två system men roligare.

Nikon FM är en väldigt trevlig kamera dock är ju den helmanuell, men det är inte så svårt som det låter. Den har ju ljusmätare :p Måste nog ta fram min och köra igenom nån rullle igen :)

Senast ändrad:
1. Alla sådana här gamla kameror kommer att behöva en genomgång av ljustätningarna och spegeldämpningen.

Nej, det är långt ifrån sant! I dagsläget har jag 1st FE, 2st FG, 2st FM, 2st FA som alla fungerar felfritt dag gäller ljustätning od.
Jag har även haft 1st FA, 1st FG, 1st FE som jag inte har kvar och detsamma gäller för dessa.

Totalt har jag haft mer än 30 olika kameror skulle jag tro från runt 80 år gamla till runt 15 år gamla oh ingte en enda hag haft ljuslekage.

Det är inte hlt omöjligt att man kan råka på ett som läcker...men det är ett gravt överdrivet problem. Även när alla ljustätningslister i skumgummi torkatt sönder helt och försvunnit är kemerorna fortfarande oftaste ljustäta, detta är iaf sant för FM/FE/FM2/FE2/FA serien men har visat sig gälla de flesta andra kemaratyper också.

Synd att trådstartaren inte verkar köra nikon...då hade ju saken varit biff. men tyvärr at ju inte alla förtänksamma och väljer kamerasystem efter hur framtiden ev ser ut. Det kan vara en ide om man är säker på att man vill plåta med film parallelt tt man börjar fasa ur saker som inte år riktigt kompatibla med "kugghjulskameror".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar