Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken analog kamera för en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympus OM-2N med 50/1.8
Idiotsäker kamera som du lär dig bra att fotografera med, samt att i Sverige är denna billig.
Ta reda på denna kamerahus och detta undervärderade skarpa objektiver.

Olympus 50/1.8 är väl verkligen inte undervärderat? Anses ju som ett av de bättre, särskilt sista varianten med "made in japan" skrivet i fronten.

Jag tycker nog att det är undervärderat med tanke på vilka priser sådana objektiv brukar gå för, på Tradera t.ex.
Ett 50/1.8 brukar också ofta följa med på köpet när man köper en billig OM-kamera, så jag har nu 3 stycken: en silver-nose, en med svart frontring och texten "Made in Japan" samt en med svart frontring utan den texten. Hur många varianter finns det?

Underskattat av folk som vet något om det är det dock inte.

Har en Canon A1 som enbart ligger du kan få gratis om det är intressant, dock utan objektiv men fullt fungerande.

Roligare om den används, har du vägarna förbi västerås är det bara hämta.

/Mvh Micke
Är det FD-fattning så kan jag nog bidra med ett zoom-objektiv till A1an.
Men jag vill kolla upp det innan jag lovar för mycket. Finns det så kostar det inte mer än frakt.
Skall annars till Göteborg V29 o Gothia Cup, då kan du få det i näven.
Sjutton vet var det ligger just nu...

Kanske kan bidra också med en gammal bälgkamera 6x9 men jag vet inte om den funkar.

Tack för all hjälp och vänlighet! Till slut blev det en Minolta Srt 101 med ett 55mm 1,7!

Filmrullar inköpta och i morgon landar kameran! Det här blir kul!

Vad gäller ersättningsbatterier, wein-celler är ju rätt dyra ja, som sägs i den länkade tråden.

Men helt vanliga zink-luft-batterier till höraapparater har samma spänning, är avsevärt billigare även om de inte har samma hållbarhet. Vill man bara köra igång och prova lite kostar ett sexpack en femtilapp på Kjell & co.

Tack för all hjälp och vänlighet! Till slut blev det en Minolta Srt 101 med ett 55mm 1,7!

Oj! Lycka till! Du får ju gärna ladda upp lite bilder här sen om du kan digitalisera dom/skanna dom. Är nyfiken på resultatet! :)

Om det är besvärligt att hitta rätt sorts batterier till en gammal kamera, så kan man ju strunta i att använda kamerans ljusmätare. Ljusmätare är oftast det enda som behöver batterier på gamla kameror från innan mitten av 1970-talet.

Istället använder man då lämpligen en modern handhållen ljusmätare, eller om man inte redan har en sådan och tycker att det är onödligt dyrt att köpa en, så finns det en del ljusmätarappar till iPhone (och iPod Touch; samt kanske för Android också, men det senare har jag dålig koll på).

Pocket Light Meter tycker jag är rätt bra. Gratis om man står ut med annonser i appen, annars kan man betala några kronor för att bli av med dem.

Om man inte heller har en smartphone som kan köra en ljusmätarapp så får man träna på sina färdigheter med f/16-regeln.

[Tillägg: ett annat alternativ kan vara att använda en digital kompaktkamera som ljusmätare.]

Mycket bra val på alla sätt. Jag började min fotokarriär med en sådan och det är en otroligt gedigen kamera och fin optik. Dock är ljusmätaren opålitlig vid motljusförhållanden i jämförelse med Nikons centrumvägda. Men det är en handhavandefråga. Grattis till en fin kamera!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar