Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken analog kamera för en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Hallå! Jag har bestämt mig för att testa det analoga och är på jakt efter en enkel och smidig kamera för en nybörjare!

Jag har ingen koll alls men ett fast objektiv kring 50mm vore nog bra!
Först var hag inne på någon nya canon för att kunna använda mina Ef objektiv. Men för känslan så tror jag att jag vill skippa det och satsa på nått lite äldre och mer "retro".

Är det någon som har nått tips på lämplig kamera? Märken och modeller att kolal in lite extra?
Om någon har lite tid över och tycker det är roligt får man gärna kika lite på blocket eller tradera och kanske hitta nått lämpligt åt mig, då vore jag så tacksam :)

Eos

Har du EF-objektiv så är det väl enklast att köpa en begagnad EOS5, 600, 650 eller vad de nu heter. De är enkla att använda och du kommer att känna igen dig i hanteringen. Enkelt, bra o billigt!

Jo visst vore det smidigt. Jag vet inte om det är jag som är töntig men nu när jag skall testa analogt skulle jag vilja med en "riktig" analog kamera i metall och inte en nyare plastigare kamerorna...

det mesta funkar för att prova, gå till Myrornas eller liknande så kan du ofta hitta en fullt fungerande Minolta, Olympus, Pentax m fl med normalobjektiv för ett par hundringar, mer än så kostar de inte. Ett manuellt EOS-hus kostar inget, men roligare med mer känsla att köpa en manuellt fokuserat kamerahus i metall, typ Konica, Canon, Minolta, de är också snorbilliga. Bor du i Stockholm kan du få ett av mig gratis, haha

Hallå! Jag har bestämt mig för att testa det analoga och är på jakt efter en enkel och smidig kamera för en nybörjare!

Först var hag inne på någon nya canon för att kunna använda mina Ef objektiv. Men för känslan så tror jag att jag vill skippa det och satsa på nått lite äldre och mer "retro".

Är det någon som har nått tips på lämplig kamera? Märken och modeller att kolal in lite extra?
Om någon har lite tid över och tycker det är roligt får man gärna kika lite på blocket eller tradera och kanske hitta nått lämpligt åt mig, då vore jag så tacksam :)

Jag skulle leta efter en Praktika med normalobjektiv! Tex en B200!
Den borde man kunna få för en 1-300:-

Å funkar det se'n med det analoga, och om man gillar det,
så finns det mängder av häftiga analoga, tex Olympus OM-1! :)

Har en Pentax till salu: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=195655
/Kjell

Det finns ju faktiskt nya manuella kameror också som t.ex Voigtländer Bessa, Det är i princip en fattigmans Leica.

Du skriver inte vad du har för budget, eller om du är nybörjare totalt sett, eller bara vad det gäller analog foto, så eventuellt är det här över din budget, men retrokänslan blir nog svår att slå och börjar redan när man läser bruksanvisningen. På tyska!

http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/gfx/59A88C535F230020C125734500321E9A/$file/Bedienungsanleitung%20Bessa%20R2M%20R3M%20R4M.pdf

Oj, här finns bara en modell enligt mig. Minolta SRT serien med ett rokkor 50mm/1.7. Blir inte bättre än så. Se bara till att hitta nån som är "refurbished" /genomgången av nån duktig reparatör (finns en del såna på ebay). Känslan i den kameran är otrolig! Jag grävde precis fram en i en låda som jag hade som jag inte trodde fungerade.. men det gjorde den. Oherregud vilken känsla.. Inte underligt att min Nikon FM2 fått ligga oanvänd ett tag.. Det var ju precis det här jag saknade - Känslan i en Minolta SRT! Det är magi, det är som man är en del i historiens vindslag varje gång man trycker ner avtryckaren.. Mmm..

Tack för alla tipsen!

Många av de som säljer på blocket och tradera kan inte garantera funktionen. Det är lite jobbig när jag knappt vet hur en analog kamera skall fungera!

Det är ingen av er där ute som sitter på en kamera ni egentligen inte använder och kan tänka er att sälja till en som vill testa på det analoga!? Eller om någon konkret kan hjälpa mig att leta upp nått bra på blocket/tradera?

/En tacksam kille som fortsätter leta :)

det mesta funkar för att prova, gå till Myrornas eller liknande så kan du ofta hitta en fullt fungerande Minolta, Olympus, Pentax m fl med normalobjektiv för ett par hundringar, mer än så kostar de inte. Ett manuellt EOS-hus kostar inget, men roligare med mer känsla att köpa en manuellt fokuserat kamerahus i metall, typ Konica, Canon, Minolta, de är också snorbilliga. Bor du i Stockholm kan du få ett av mig gratis, haha

Tack för tipsen!
Om du har en kamera över och kan tänka dig att skicka den kan du få en slant för den!!

Det är ingen av er där ute som sitter på en kamera ni egentligen inte använder och kan tänka er att sälja till en som vill testa på det analoga!?
Var bor du?

För 135-film
Vettigast är som tidigare påpekats att köpa ett begagnat EOS-hus, funkar till dina gluggar o de tar ofta vanliga batterier från mataffären. Samt du får AF.

Fast roligare är mellanformat...

Var bor du?

För 135-film
Vettigast är som tidigare påpekats att köpa ett begagnat EOS-hus, funkar till dina gluggar o de tar ofta vanliga batterier från mataffären. Samt du får AF.

Jag bor i Göteborg!

135 film? är det vanlig småbildsformat eller?

Jo visst hade Eos varit smidigt men jag tror att missar lite av det jag vill åt i så fall....

Har en del billiga plast-EOS hus i källaren. Har för mig att dom ofta har knepiga litium-batterier, ej batterier från mataffären??
Tacka vet jag Canon EOS-1, 1n och 1v om man skall ha en analog EOS!
Bifogar en bild på min EOS-1, har även en 1v, saknar en fin 1n :(

Bilagor

• Canon EOS 1 (3).jpg
    Canon EOS 1 (3).jpg
    21.4 KB · Visningar: 329
Senast ändrad:
Olympus OM-2N med 50/1.8
Idiotsäker kamera som du lär dig bra att fotografera med, samt att i Sverige är denna billig.
Ta reda på denna kamerahus och detta undervärderade skarpa objektiver.

Var bor du?

För 135-film

Ja, jag håller med, det är roligare med mellanformat.

Dessutom är det praktiskt att inte ha så många bilder per filmrulle vilket gör att man fortare kan framkalla och fortare får se resultatet av sina mödor. Att vänta 36 bilder tills rullen är slut känns tålamodsprövande i dagens digitala värld där man är van att se resultatet direkt.

Ett annat skäl är att man i den svartvita analoga världen kan använda framkallning och exponering som ett sätt att styra kontrasten i bilderna. Vill man minska kontrasten överexponerar man och underframkallar, vill man öka kontrasten underexponerar man och överframkallar. Då är det bra om man inte har mer än ett motiv per rulle. Vill man veta mer om hur man kalibrerar en sådan arbetsprocess googla på Ansel Adams och Zone system.

Jag bor i Göteborg!

135 film? är det vanlig småbildsformat eller?

Jo visst hade Eos varit smidigt men jag tror att missar lite av det jag vill åt i så fall....

Har en Canon A1 som enbart ligger du kan få gratis om det är intressant, dock utan objektiv men fullt fungerande.

Roligare om den används, har du vägarna förbi västerås är det bara hämta.

/Mvh Micke

Jag har en canon eos 600 som jag började med innan jag föll handlöst ner i den analoga världen. Vore roligt om någon annan vill fortsätta med den. Den ligger i uppsala, vill du ha den kan du få den. Skulle kunna skicka den om du vill betala frakten.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar