ANNONS
Annons

Vilken A-kassa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agni

Aktiv medlem
Hej!
Undrar om någon har tips om vilken a-kassa jag ska gå med i. Har börjat jobba hos en fotograf som bildredigerare. Sökte lite på nätet och ringt några a-kassor...de hänvisar till unionen. Om just unionen står det en massa varningens ord på google.

Någon som har ett tips? :) / Agneta

Hej!
Undrar om någon har tips om vilken a-kassa jag ska gå med i. Har börjat jobba hos en fotograf som bildredigerare. Sökte lite på nätet och ringt några a-kassor...de hänvisar till unionen. Om just unionen står det en massa varningens ord på google.

Om du bara ska vara med i en a-kassa kanske ALFA kassan (http://www.alfakassan.se) kan vara något. De är fackoberoende.

/Peter

Hej!

Gå med i Unionens A-kassa men strunta i själva facket Unionen.
Jag har varit med om 2 konkurser i företag där jag varit anställd
och facket kan inte göra ett dugg.
Det räcker gott med enbart a-kassa idag.
Enda skälet skulle vara inkomstgarantin men den gäller ju bara 7 månader.
Så man får värdera fördelar och nackdelar.

Hej!
Tack för era svar! Ringt runt till flera a-kassor och bemötandet var lika förvirrande hos alla. Ingen som kunde svara tydligt! Inte konstigt att alla går ur a-kassan eller att många är missnöjda. Har inte bestämt mig ännu! :) / Agneta

Hej!
Tack för era svar! Ringt runt till flera a-kassor och bemötandet var lika förvirrande hos alla. Ingen som kunde svara tydligt! Inte konstigt att alla går ur a-kassan eller att många är missnöjda. Har inte bestämt mig ännu! :) / Agneta

Bemötandet brukar vara beroende på hur man själv uppträder. Går verkligen ALLA ur a-kassan? På vad grundar du detta påstående?

Bemötandet brukar vara beroende på hur man själv uppträder. Går verkligen ALLA ur a-kassan? På vad grundar du detta påstående?

Att många gick ur a-kassan är ju väl känt men mycket förvånande med tanke
på tiderna.
Att gå ur facket är ju en sak men att gå ur en för många enda livlinan vid
arbetslöshet är ju helt sanslöst tokigt.
Enda orsaken som jag kan se är att man sitter på antingen så många anställningsår att man inte riskerar arbetslöshet alt helt krass kalkylerar
med att det händer inte mig!
Ren dumhet alltså.

Hej!

Du kanske får ett luddigt svar beroende på hur du lägger fram din fråga. Om jag skulle valt mellan alfakassan och unionen skulle jag självklart valt unionens a-kassa (enbart a-kassan). Alfakassan har ju ofta 3-4 månaders handläggningstid. Vem klarar sig så länge utan pengar ifall man blir arbetslös?

Om du ska få tillgång till inkomstförsäkringen så måste du även gå med i facket och vara medlem där i minst 12 månader innan du blir arbetslös.

Om du ska få tillgång till inkomstförsäkringen så måste du även gå med i facket och vara medlem där i minst 12 månader innan du blir arbetslös.
Det går att teckna en inkomstförsäkring utan facket. De två första träffarna när man söker på "inkomstförsäkring" på Google är försäkringsbolagen nedan:
http://www.solidab.se/Forsakringar/Inkomstforsakring.aspx
http://accept.se/

Jag själv är med i A-kassan men inte i facket, funderar på att teckna en inkomstförsäkring någon gång framöver (dock inte gå med i facket).

En sådan generalisering skulle jag akta mig för. Exempel från min arbetsplats:

Fackligt ansluten:
Unionen månadskostnad (löneintervall 19.001 - 36 000): 439:-

Månadskostnad med separat A-kassa och inkomstförsäkring:
Akademikernas Erkända A-kassa (AEA): 90:-
SOLID Försäkring Inkomstförsäkring BAS: 210:-

Total kostnad: 300:-

Även om man väljer Inkomstförsäkring KOMPLETT på SOLID som kostar 280:- så är det rejält mycket billigare än Unionen. Och då ger Unionens inkomstförsäkring ersättning i 150 dagar medan SOLID BAS ger 240 dagar och SOLID KOMPLETT ger 300 dagar.

Dubbla försäkringslängden för lägre månadsavgift alltså (i detta exemplet, gäller såklart inte alltid).

90 kronor låter väldigt billigt..

Alfakassan kostar nu 450:-/månaden
Grundavgift 150:-
Arbetslöshetsavgift 300:-

En sådan generalisering skulle jag akta mig för. Exempel från min arbetsplats:

Månadskostnad med separat A-kassa och inkomstförsäkring:
Akademikernas Erkända A-kassa (AEA): 90:-
SOLID Försäkring Inkomstförsäkring BAS: 210:-
Konstigt. När jag kollar på Solids webbsajt påstår de att månadspremien är 350 kr för Bas.

Konstigt. När jag kollar på Solids webbsajt påstår de att månadspremien är 350 kr för Bas.

Prövade och det beror ju alldeles på vilket lönebelopp du fyller i. För 28000:- (vilket är inom intervallet för det fackliga alternativet) så blir det 210:-. Du fyllde tydligen i 35000:-.

Aha. Så kan det förstås vara. Vilket som är billigast beror alltså på hur mycket man tjänar, vilken yrkesgrupp man tillhör och lite annat...

Som sagt, det är inte alltid billigast att köpa inkomstförsäkring separat - och det är inte alltid billigast att vara med i facket.

AEA har lägsta A-kasseavgiften idag, ja. 90:- är som sagt mycket mindre än t ex Alfakassan som du nämner nicrosoft.

Anledningen till att det skiljer så mycket för inkomstförsäkringen är att SOLIDs försäkring ger ett skydd som motsvarar det du själv betalar för. Unionen däremot tar ungefär lika mycket betalt av alla medlemmar men ger dem helt olika ersättning baserat på deras inkomst.

Alla bör såklart utgå från sin egen situation och se var man får en bra försäkring för en så billig peng som möjligt.

Mitt tips är att du går med i den billigaste A-kassan du får gå med i. Som jag förstått det ger alla exakt samma (lagstadgade) skydd vid arbetslöshet, varken mer eller mindre. Med tanke på det borde ju det endast vara priset som avgör.

Det finns säkert många listor på nätet över vad olika A-kassor kostar, här är en (1,5 månader gammal): http://www.privataaffarer.se/familjeekonomi/200905/a-kassa-under-hundralappen/index.xml

Hej Linus!
Tack för ett givande svar och tipset om länken :) / Agneta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar