Annons

Vilken 50mm på en 1.6 crop?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrdoodle86

Ny medlem
Hejsan!

Jag funderar på att köpa en 50mm fast glugg till min 7D.
Men jag blir inte riktigt klok på vilken jag ska slå till och köpa.

De jag funderar på att köpa är:

Sigma 30/1,4 EX DC HSM (48mm på en 1.6 crop)
Sigma 50/1,4 DG HSM ( 80mm på en 1.6 crop)
eller en
Canon EF 50/1.4 USM

Jag har nog läst och tittat på alla recensioner på dessa objektiv och är väldigt sugen på sigmans 50 mm.
Men jag är lite orolig över att den inte riktigt passar mig och min 7d, med tanke på sensorns 1.6 crop-faktor.

Vad tror ni? Är det en bra glugg till 7d?
Jag fotar mest landskap men vill fota lite mer porträtt och dylikt.

/joel
 
Hejsan!

Jag funderar på att köpa en 50mm fast glugg till min 7D.
Men jag blir inte riktigt klok på vilken jag ska slå till och köpa.

De jag funderar på att köpa är:

Sigma 30/1,4 EX DC HSM (48mm på en 1.6 crop)
Sigma 50/1,4 DG HSM ( 80mm på en 1.6 crop)
eller en
Canon EF 50/1.4 USM

Jag har nog läst och tittat på alla recensioner på dessa objektiv och är väldigt sugen på sigmans 50 mm.
Men jag är lite orolig över att den inte riktigt passar mig och min 7d, med tanke på sensorns 1.6 crop-faktor.

Vad tror ni? Är det en bra glugg till 7d?
Jag fotar mest landskap men vill fota lite mer porträtt och dylikt.

/joel

För porträtt är Sigma 50 ett bra val, men EF 85/1.8 kanske är ännu bättre val. Sigma 30 är mera ett normalobjektiv till 7D, grupp porträtt funkar men absolut inte ansikte/halvkropp.
 
Köp Sigma 50/1.4, verkar ju helt suveränt enligt många tester och borde funka bäst för kombinationen porträtt/landskap.
Annars kan du ju köpa 30/1.4 och komplettera med det grymt bra porträttobjektivet Canon EF 85/1.8.
 
Du har ju redan en 50mm, enligt din profil. Inbakad i en zoom, men ändå. Ställ den på 50mm och lulla omkring och peka på saker med den, så ser du hur brännvidden passar. Bättre ljusstyrka är inte svårt att vänja sig vid.
 
Jag funderar på att köpa en 50mm fast glugg till min 7D.

[..]

Vad tror ni? Är det en bra glugg till 7d?
Jag fotar mest landskap men vill fota lite mer porträtt och dylikt.

Jag personligen gillar inte 50 mm * 1,6, jag tycker den blir endera för kort eller för lång. För ansiktsporträtt tror jag att de flesta (och jag med dem) gillar runt 85 mm bättre på APS-C, men kanske för halv- eller helfigur? Studio är inte riktigt mitt område, ska jag väl tillägga.

Jag tror mycket på Sigmas 50/1,4 (deras 30/1,4 har jag och tycker den funkar väldigt ofta på min 7D, samma med EF 85/1,8 som ger riktigt intima porträtt utan att man behöver invadera motivets personliga utrymme), men om jag skulle köpa en någon gång så vore det för att använda på småbildskamerorna i första hand.

Men som sagt, du har ju redan en 50 mm-glugg. Och en 30 mm dessutom. Ta ett par dagar med zoomen tejpad omväxlande på de båda brännvidderna och känn efter hur det funkar för dig.
 
Men som sagt, du har ju redan en 50 mm-glugg. Och en 30 mm dessutom. Ta ett par dagar med zoomen tejpad omväxlande på de båda brännvidderna och känn efter hur det funkar för dig.

Det är Bländaren jag är mest är ute efter, jag vill ha ett ljusstarkt objektiv med kort skärpedjup och det verkar som att ett fast 50 erbjuder det bäst.
 
Det är Bländaren jag är mest är ute efter, jag vill ha ett ljusstarkt objektiv med kort skärpedjup och det verkar som att ett fast 50 erbjuder det bäst.

Sigmas 85/1.4 ger dig ännu kortare skärpedjup i samma ljus (fast närgränsen är ungefär den dubbla, så vid respektive minsta avstånd är det i princip samma). Canons EF 85/1.2 ännu extremare, fast då kostar det förstås lite till.
 
Som sagts tidigare, med tanke på att du redan har 50/2.8 i din zoom skulle jag välja EF 85/1.8 USM framför Sigma 50/1.4. Den är dessutom minst lika bra skärpa i porträtten och på en 450D skiljer det inte så mycket i faktiskt ljusinsläpp, f/1.9 för 50:an och f/2.2 för 85:an. Skärpedjupet på 50mm f/1.4 och 3 meters avstånd är +/- 9 cm, med 85mm f/1.8 och 4,5 meter har du exakt samma skärpedjup. Porträtt blir garanterat snyggare med 85:an även om 50:an funkar den med.

http://www.dxomark.com/index.php/en.../Sigma/(camera1)/185/(camera2)/185#div1anchor

http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 
Som sagts tidigare, med tanke på att du redan har 50/2.8 i din zoom skulle jag välja EF 85/1.8 USM framför Sigma 50/1.4. Den är dessutom minst lika bra skärpa i porträtten och på en 450D skiljer det inte så mycket i faktiskt ljusinsläpp, f/1.9 för 50:an och f/2.2 för 85:an. Skärpedjupet på 50mm f/1.4 och 3 meters avstånd är +/- 9 cm, med 85mm f/1.8 och 4,5 meter har du exakt samma skärpedjup. Porträtt blir garanterat snyggare med 85:an även om 50:an funkar den med.

http://www.dxomark.com/index.php/en.../Sigma/(camera1)/185/(camera2)/185#div1anchor

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

jag tror du missade det jag skrev i början. jag har inte min 450D längre utan jag har en EOS 7D nu. men det kanske inte gör någon skillnad iaf.

men en sak...Blir inte Sigmans 50mm F1.4 EX DG HSM en 80mm F1.4 ? med tanke på att den är gjord för fullformatare? så då får jag ju kortare skärpedjup och snarlikt Canons 85mm 1.8?
 
men en sak...Blir inte Sigmans 50mm F1.4 EX DG HSM en 80mm F1.4 ? med tanke på att den är gjord för fullformatare? så då får jag ju kortare skärpedjup och snarlikt Canons 85mm 1.8?

En brännvidd på 50 mm är fortfarande 50 mm oavsett vilken sensor kameran har, men en bild genom en 50 mm-glugg på en APS-C (tixempel 7D) blir rätt så lik en som är tagen genom en 85 mm-glugg på småbild (tixempel 5D).

En anledning till att ~30 mm är populärt på APS-C är att traditionen påbjuder 50 mm (dvs ~30*1,6 mm) som normaloptik på småbildskameror.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.