Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken 35 mm till Nikon fx??????

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, finns alltid något beskt med Sigma-gluggar. Skärpan på 1.4 känns dålig i nikonguys video.

Har nästan bara sett Sigmas nya 35mm hyllas till skyarna. Finns alltid vissa som ska gnälla, oavsett hur bra optiken i fråga är :) Lovar att du kan hitta en negativ recension av i princip vilket objektiv som helst om du letar tillräckligt länge. Det som borde spela någon roll i slutändan torde vara det sammanlagda betyget av många recensioner, och enligt dessa är Sigmas nya 35mm riktigt riktigt bra. Har inte sett något som skulle tyda på motsatsen faktiskt, annat än Ken Rockwells trollande, även om inte ens han har haft något negativt att säga om kvaliteten på själva optiken. Jag tror du måste komma över eventuella förutfattade meningar du har gällande Sigma, för samtliga modeller de släppt enligt nya indelningarna (art osv) har fått överväldigande positiv kritik.

Du har förmodligen rätt. Har haft Sigma 30mm f/1.4 och 50mm f/1.4.

30 felfokuserade. 50 var bra, men fann AF lite ojämn jämfört med min Nikon 50.

Nja, finns alltid något beskt med Sigma-gluggar. Skärpan på 1.4 känns dålig i nikonguys video.

Och hans review är väl i princip the one and only review där det objektivet framstår som oskarpt. Antingen har att råkat få ett dåligt exemplar (vilket verkar ske väldigt sällan med detta objektivet) eller så har han gjort något annat fel. Förstår faktiskt inte varför man ska dra slutsatsen på grund av en enstaka dålig review när alla andra visar motsatsen.

Drar upp denna tråden igen då jag själv är på jakt efter ett 35 mm. Enligt DxOMark så verkar Sigmas 35/1,4 utklassa det mesta i bildkvalité men jag är främst ute efter ett smidigt och billigt alternativ som har autofokus på D600 och fortfarande fungerar på mina analoga kameror.

Är det Nikkor 35mm f/2D som gäller då? Hur är bildkvalitén och vad ligger begagnatpriset på?

1000-1500 kr gissar jag att du kan hitta en OK för, kolla bara bländarlamellerna om möjligt (att de drar ihop sig snabbt nog).

Om bildkvalitet går det att läsa sig til för 35 f2, men har du spanat in den nya 35 mm f1.8 FX? Den funkar för vissa analoga kameror, åtminstone.

Det är nog så. Kan inte komma på något annat. Det är skillnad i kvalitet, det kommer inte ifrån. Jag bytte själv från just den till Sigman. 35/2 är inte dålig, men har inte samma bett. Jag hade nog lagt en 1500 extra på en manuell 35/2 för de analoga — mycket bättre känsla i fokuseringen, och, tror jag, lite mer avancerad optisk konstruktion.

1000-1500 kr gissar jag att du kan hitta en OK för, kolla bara bländarlamellerna om möjligt (att de drar ihop sig snabbt nog).

Om vi pratar om 35/2D tror jag det är optimistiskt, jag skulle snarare säga 2000 kr plusminus några hundra.
Om det inte börjat hända saker med begagnatpriserna sedan Nikons nya 35/1,8 kom ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar