Vilket motljusskydd använder du, originalet ger ju un kraftig vinjetering på D800 och utan klarar jag lig ej
Jag använder inget motljusskydd på 35:an.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilket motljusskydd använder du, originalet ger ju un kraftig vinjetering på D800 och utan klarar jag lig ej
Jag använder inget motljusskydd på 35:an.
Tack får leta vidare behöver ett fungerande miljöskydd i övrigt funkar den bra till FF
Smaken är ju som baken, men jag skulle aldrig acceptera den vinjettering som bland annat herr Agfors uppvisar i sina exempel. Visst, för porträtt och sånt funkar det väl utmärkt, men vill du processa en landskapsbild eller liknande så att den får hög kontrast och jämnt ljus över ytan så blir det nog inte lika skoj.
Varför inte bara köpa ett 35/2 istället?
Har nu köpt och provskjutit med Sigmas 35 1,4. Skärpan på bl 1,4 är helt makalös. Oerhört skarpt objektiv. Af tycks vara i nivå med Nikons 28 1,8 vilket duger gott för mig. Precis som med Nikons egna gluggar bortsett från 24-70, 70-200 så är Sigmans af sämre i skum belysning
Hur bra känns den i handen?
Ken R sågar den ju rätt rejält.
http://www.kenrockwell.com/sigma/35mm-f14.htm
"Do not use this lens on Nikon DX cameras simply because the Nikon 35mm f/1.8 DX is as good optically, better mechanically and compatibility wise ..."
Om du inte absolut måste ha autofokus så är ju Zeiss 35/2,0 fin. Just vidvinklar går ju ganska bra att köra utan autofokus eftersom man kan förinställa avståndet så man får skarpt från någon meter till oändligt om man bländar ned ett par steg.
Har du övervägt Nikons 28mm AF-S f1.8 G? Lär vara riktigt prisvärt till FX. Eller måste det vara 35mm?
Ibland vore det kul om folk accepterade att man inte kan få allt. Nikon 35 mm f2 AF-D är kanske inte skarpast av alla Nikons objektiv, men den är relativt ljusstark och liten som attans. Om storlek nu spelade någon roll - kanske får man kompromissa lite? Att säga att den är näst intill oanvändbar på största bländare gör mig nyfiken på vad ni andra fotograferar
Jag äger två stycken 35 mm f2 AF-D, en äldre (med olja på bländarlamellerna) och en nytillverkad inköpt utomlands. Jag tvivlar inte på att Sigmas f1.4 är skarpare, men att behöva släpa en fast optik stor som en zoom? Jag tar hellre liten optik.
Ett otroligt lätt val - enligt mig. Sigmas nya 35/1.4. Det har får helt galet bra recensioner och utklassar även mitt relativt nyinköpta Canon 35/1.4L som kostade mig nästan det dubbla och som jag trots det är helt otroligt nöjd med.
För priset (under 7000) måste det vara den mest prisvärda 35:an i fotografins historia.[/QUOT
Det är ett bra val. Även om den är lite stor för min smak.
Ska in och klämma på den
/Ola
stor? jämfört med 14-24 är den liten typ hälften så stor. Skulle vilja säga att den är rätt normal i storleken.
Tycker Sigma 35mm f/1.4 känns något överhypad.