Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är din teori kring de höjda prisena?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Pentax har ju fått minst sagt ordentliga höjningar på de flesta objektiv. Även gamla FA gluggar.

Själv fattar jag nada. Svag krona, ok. Men inte så mycket som det har höjts antar jag.

Annars har jag ingen aning.
Men jag vill gärna höra era spekulationer om detta obehagliga fenomen.

Jag läste här på FS att Pentax fått en ny distributör i Sverige eller fom nästa vecka. Det kan spela in om det nu inte är som med hönan o ägget. Högre priser = distributören hoppar av eller distributören hoppar av = högre priser???
En ny distributör kanske kräver lite bättre marginaler och med den svenska zlotyns utveckling så kan sammanlagda effekten blir rätt kraftig.

Pentax har ju fått minst sagt ordentliga höjningar på de flesta objektiv. Även gamla FA gluggar.

Själv fattar jag nada. Svag krona, ok. Men inte så mycket som det har höjts antar jag.

Annars har jag ingen aning.
Men jag vill gärna höra era spekulationer om detta obehagliga fenomen.

Jag tror man skall tolka det positivt, d.v.s. Pentax har nya objektiv på gång av alla de höjt priserna på. För att börja producera de nya har de gamla tagits ur produktionen, och för att deras lilla lager skall räcka för evigt framåt har de höjt priserna rejält. Om någon fotograf skulle behöva ett FA35 eller FA50 om 10 år för att fota film, så är det väl bra om det finns några kvar, även om de är dyra.
Däremot vill man ju också se de nya objektiven lanseras snarast så att detta inte slår tillbaka mot Pentax. FA50 borde ersättas med ett billigt objektiv run 30mm, gärna 1.4. Skulle gärna se att det var DA*, men då blir det för dyrt för att vara ersättaren, så jag hoppas nog ändå att de kommer med ett ruskigt bra och billigt 30/1.4 eller 1.7.
Nästa sak som vi väntar på är ju telekonvertrar. Dessa har ju utlovats till hösten, även om de var borta från förra roadmapen. För egen del hoppas jag mest på en 2.0 beroende på de objektiv jag köpt, men de flesta hoppas nog på 1.4. Har vi tur kommer båda.
Sedan saknar jag ett normal, och ett vidvinkligt DA*. Någonstans runt 30-35mm skulle vara perfekt som normal, gärna 1.4, men jag kan leva med 2.0. Sedan behövs t.ex. 16 och på sikt behövs även något riktigt extremt som t.ex. 12 eller varför inte 10.

En DA*-serie som ser ut: 10, 16, 30, 55, 200, 300 räcker länge för mig i alla fall. (En del vill säker ha något runt 100 också, men vill jag ha långt då tar jag 200, såvida man inte kan göre ett extremt ljusstarkt 100, typ 1.4 eller 1.7 det skulle kunna vara användbart :)

Kronan har tappat ca 30% mot dollarn. Är prishöjningarna större än 30%?

Betydligt större. FA35 går t.ex. från 3200 till 8500 SEK. Men det kan ju vara så att det inte finns något svenskt pris för tillfället så det vi ser är ett tillhöftat pris under en övergångsfas, men annars tror jag mest på det jag skrev ovan, att nya objektiv är på gång, men man vill se till att det finns objektiv av den gamla typen kvar till de som fotar med film.

Pentax har nya objektiv på gång av alla de höjt priserna på. För att börja producera de nya har de gamla tagits ur produktionen, och för att deras lilla lager skall räcka för evigt framåt har de höjt priserna rejält.

Från cyberphoto: 12-24 > 12300kr, 21/3.2 > 6190kr, 70/2.4 > 6259kr....

Rejäla ökningar här också. Om din teori stämmer så innebär det att dessa objektiv skulle vara på väg att ersättas, vilket ju knappast är troligt med tanke att de inte är så gamla.

Det man också kan se är att priserna inte stigit (mycket) på pentax kamerahus och kitzoomar. Focus trading räknar kallt med att inte sälja annat än just instegsprylarna. Alla andra lite bättre entusiast-prylar tar dom i med tång, vilket man kan förstå.

Med tanke på pentax marknadsandel (<2% idag?) och det faktum att få eller inga yrkesfotografer använder pentax så är antalet potentiella köpare av de bättre prylarna försvinnande litet. De flesta DSLR-köpare nöjer sig med kitoptiken.

Jag tror focus trading har insett att det bara blir massa bök och administration för väldigt få sålda objektiv. Lösningen blir att på pappret erbjuda hela sortimentet men att sätta priserna så att helst ingen köper.
Och skulle trots allt någon vilja betala 12300 inflationskronor för ett 200/2.8 så är marginalen så hög att de med lite tur slipper förlora pengar.

Dessutom är köpare av sådana prylar särkilt jobbiga kunder: De klagar på centreringsfel och bakfokus och fan vet allt. Jobbigt, jobbigt för generalagenten att hantera, särkskilt som det inte finns någon teknisk kompetens i sverige längre. Grejerna skall skickas till tyskland och tillbaks. Dyrt och komplicerat. Som sagt, det allra bästa är att inte sälja alls.

Ur ett ekonomiskt perspektiv innebär detta att pentax kan vara ett vettigt val för den som nöjer sig med hus+kitobjektiv.
Vill man ha andra prylar eskalerar kostnaderna så pentax seglar upp i absoluta pristoppen. Det har mao blivit svårare att välja pentax med hjärnan.
Köper man ett 15/4 för 8395, ja då har man allt ett hjärta som klappar riktigt hårt för pentax.

När jag efter mycket velande köpte pentax 2006 så kommer jag tydligt ihåg att de alltid var billigare än canon och nikon.

Det här låter helt sjukt, men jag håller på att byta till canon, bla av kostnadskäl. Väger jag in parametrar som andrahandsvärde, begagnatmarknad, pris på vissa objektiv jag vill ha så blir det billigare att gå över till canon fullformat:

-Jaså, du kör inte pentax längre?

_ Nej, för fan, i dessa tider måste man dra åt svångremmen så var tvungen att köpa en 5d mark2....

Japanska Yen spelar en stor roll också

http://www.advfn.com/p.php?pid=qkquote&symbol=FX^USDJPY

I england har de haft en 100% prisökning på mång objektiv
Kanada har haft en stor prisökning (upp till 100%)
Australien likaså
stora delar av europa likaså
Även i Usa har priserna gått upp, msrp för fa 50 är 350 dollar nu, var 200 för ett år sedan. (går dock att få billigt fortfarande)

Ingen konspirations teori från pentax sverige, eller från leverantörer eller återförsäljare. Bara valutaeffekterna.

Så ta det lugnt

Från cyberphoto: 12-24 > 12300kr, 21/3.2 > 6190kr, 70/2.4 > 6259kr....

Rejäla ökningar här också. Om din teori stämmer så innebär det att dessa objektiv skulle vara på väg att ersättas, vilket ju knappast är troligt med tanke att de inte är så gamla.

Det man också kan se är att priserna inte stigit (mycket) på pentax kamerahus och kitzoomar. Focus trading räknar kallt med att inte sälja annat än just instegsprylarna. Alla andra lite bättre entusiast-prylar tar dom i med tång, vilket man kan förstå.

Med tanke på pentax marknadsandel (<2% idag?) och det faktum att få eller inga yrkesfotografer använder pentax så är antalet potentiella köpare av de bättre prylarna försvinnande litet. De flesta DSLR-köpare nöjer sig med kitoptiken.

Jag tror focus trading har insett att det bara blir massa bök och administration för väldigt få sålda objektiv. Lösningen blir att på pappret erbjuda hela sortimentet men att sätta priserna så att helst ingen köper.
Och skulle trots allt någon vilja betala 12300 inflationskronor för ett 200/2.8 så är marginalen så hög att de med lite tur slipper förlora pengar.

Dessutom är köpare av sådana prylar särkilt jobbiga kunder: De klagar på centreringsfel och bakfokus och fan vet allt. Jobbigt, jobbigt för generalagenten att hantera, särkskilt som det inte finns någon teknisk kompetens i sverige längre. Grejerna skall skickas till tyskland och tillbaks. Dyrt och komplicerat. Som sagt, det allra bästa är att inte sälja alls.

Ur ett ekonomiskt perspektiv innebär detta att pentax kan vara ett vettigt val för den som nöjer sig med hus+kitobjektiv.
Vill man ha andra prylar eskalerar kostnaderna så pentax seglar upp i absoluta pristoppen. Det har mao blivit svårare att välja pentax med hjärnan.
Köper man ett 15/4 för 8395, ja då har man allt ett hjärta som klappar riktigt hårt för pentax.

När jag efter mycket velande köpte pentax 2006 så kommer jag tydligt ihåg att de alltid var billigare än canon och nikon.

Det här låter helt sjukt, men jag håller på att byta till canon, bla av kostnadskäl. Väger jag in parametrar som andrahandsvärde, begagnatmarknad, pris på vissa objektiv jag vill ha så blir det billigare att gå över till canon fullformat:

-Jaså, du kör inte pentax längre?

_ Nej, för fan, i dessa tider måste man dra åt svångremmen så var tvungen att köpa en 5d mark2....

Lugn bara lugn, priserna på canon har också skjutit i höjden. Det är bara det att det tar längre tid då fotobutiker har mera av dessa kameror/objektiv i lager.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=345940

Vi får väl hoppas att detta inte är dödsryckningarna från Pentax. Alltså att man försöker kompensera en vikande marknad med högre priser. Det som är intressant är väl egentligen om Pentax är är så mycket bättre än Nikon och Canon så att dom kan motivera betydligt högre priser? Vad man kan läsa sig till i olika specar och tester verkar det dessvärre inte så.

De flesta priser har bara ökat baserat på sen svaga kronan, men FA50 och FA35, samt de gamla konvertrarna, där pratar vi om npågot speciallet där priserna i princip tredubblats. Överiga priser har stigit 20-50% och det går att förklara med växlingskurser.

Japanska Yen spelar en stor roll också

http://www.advfn.com/p.php?pid=qkquote&symbol=FX^USDJPY

I england har de haft en 100% prisökning på mång objektiv
Kanada har haft en stor prisökning (upp till 100%)
Australien likaså
stora delar av europa likaså
Även i Usa har priserna gått upp, msrp för fa 50 är 350 dollar nu, var 200 för ett år sedan. (går dock att få billigt fortfarande)

Ingen konspirations teori från pentax sverige, eller från leverantörer eller återförsäljare. Bara valutaeffekterna.

Så ta det lugnt

Det är väl ganska uppenbart att det är mer än bara valutaeffekter när ett objektiv går upp 168% i pris? Du länkar ju själv till grafer som visar 25% tapp för USDn jämfört med Yenen så det finns ju inget där som styrker ditt påstående.

Det känns otroligt surt då en av orsakerna till att jag byte från olympus till pentax var just prisvärdheten. De stora vinnarna på pentax prishöjning borde ju bli sigma och tamron och detta kanske kan resultera i något positivt för oss konsumenter.

Skulle detta påstående om valutapåverkan eventuellt då resultera i att priserna kan bli lägre än innan höjningen?

Svar: Nej.
Varför? För det räcker väl med en 50 % sänkning av nuvarande idiotiska prissättning för att alla säljare ska ropa "rea"!

Kronan har tappat ca 30% mot dollarn. Är prishöjningarna större än 30%?
Det som har betydelse för de svenska priserna är väl att kronan har tappat ännu mer mot yenen - över 40% vad jag har förstått.

Och visst kan man se en del markanta prisökningar även för andra märken. Hittills har det inte gällt instegskamerorna, men tyvärr verkar det nu komma även där.

Det verkar som många tror att höjningen beror på valutaförändring.
Jag är inte ekonom eller intresserad av valutor, men kan det verkligen vara hela sanningen om höjningen 168%? (iaf på vissa produkter, vilken är den minsta höjningen)?

Viss del valuta effekt viss del så är väll fa 50 och fa 35 sällanköpsvaror. Speciellt med sigma 50/1.4 och nya 55/1.4 samt DA 35 2.8.

Jag kommer inte att beröras av priserna då jag inte är intresserad av något av objektiven, dels därför att jag har DA 35 samt att FA 50 inte är någon höjdare jämfört med säg DA 55 (vilket också sägs vara FF)

Min teori/gissning, när det gäller FA35 & FA50, är att Pentax satsar på sina motsvarande DA-objektiv och endast tänker tillverka de förstnämnda på beställning(och då helst inte alls). Man har ju t.ex inte höjt priset på FA 100/2,8 Macro där man inte har någon motsvarande DA.

Övriga prishöjningar på Pentax objektiv motsvar kronans tapp mot yenen. Och övriga kameratillverkare har,eller kommer att, göra motsvarande ökningar. Jag sitter lugnt i båten och väntar på kronans revansch.

/Micke

Det kommer alltså bli intressant att se vad som händer med priserna på FA macro 50 och 100 om det snart kommer i DA version. FA ska då rimligen bli betydligt dyrare än nuvarande prissättning.