Pentax har nya objektiv på gång av alla de höjt priserna på. För att börja producera de nya har de gamla tagits ur produktionen, och för att deras lilla lager skall räcka för evigt framåt har de höjt priserna rejält.
Från cyberphoto: 12-24 > 12300kr, 21/3.2 > 6190kr, 70/2.4 > 6259kr....
Rejäla ökningar här också. Om din teori stämmer så innebär det att dessa objektiv skulle vara på väg att ersättas, vilket ju knappast är troligt med tanke att de inte är så gamla.
Det man också kan se är att priserna inte stigit (mycket) på pentax kamerahus och kitzoomar. Focus trading räknar kallt med att inte sälja annat än just instegsprylarna. Alla andra lite bättre entusiast-prylar tar dom i med tång, vilket man kan förstå.
Med tanke på pentax marknadsandel (<2% idag?) och det faktum att få eller inga yrkesfotografer använder pentax så är antalet potentiella köpare av de bättre prylarna försvinnande litet. De flesta DSLR-köpare nöjer sig med kitoptiken.
Jag tror focus trading har insett att det bara blir massa bök och administration för väldigt få sålda objektiv. Lösningen blir att på pappret erbjuda hela sortimentet men att sätta priserna så att helst ingen köper.
Och skulle trots allt någon vilja betala 12300 inflationskronor för ett 200/2.8 så är marginalen så hög att de med lite tur slipper förlora pengar.
Dessutom är köpare av sådana prylar särkilt jobbiga kunder: De klagar på centreringsfel och bakfokus och fan vet allt. Jobbigt, jobbigt för generalagenten att hantera, särkskilt som det inte finns någon teknisk kompetens i sverige längre. Grejerna skall skickas till tyskland och tillbaks. Dyrt och komplicerat. Som sagt, det allra bästa är att inte sälja alls.
Ur ett ekonomiskt perspektiv innebär detta att pentax kan vara ett vettigt val för den som nöjer sig med hus+kitobjektiv.
Vill man ha andra prylar eskalerar kostnaderna så pentax seglar upp i absoluta pristoppen. Det har mao blivit svårare att välja pentax med hjärnan.
Köper man ett 15/4 för 8395, ja då har man allt ett hjärta som klappar riktigt hårt för pentax.
När jag efter mycket velande köpte pentax 2006 så kommer jag tydligt ihåg att de alltid var billigare än canon och nikon.
Det här låter helt sjukt, men jag håller på att byta till canon, bla av kostnadskäl. Väger jag in parametrar som andrahandsvärde, begagnatmarknad, pris på vissa objektiv jag vill ha så blir det billigare att gå över till canon fullformat:
-Jaså, du kör inte pentax längre?
_ Nej, för fan, i dessa tider måste man dra åt svångremmen så var tvungen att köpa en 5d mark2....