Nej, jag skär inte i så tunna stycken, det är nästan omöjligt om man inte har en riktig urmakarsvarv. Antingen får man skärstuds för att man tar för tunt eller så deformeras stycket av vridkraften. Jag spänner bara så att det nätt och jämnt sitter fast, kollar av rotationsplanacitet med en anläggsmikrometer och kör sedan med ett höghastighetsslipverktyg (tryckluftsdriven dremel typ) fäst i skärtornet och slipar ner ytan.
Om man bara kan komma åt aluminiumstycket som är centerdelen av objektivet utan att montera ner HELA bländarmekanismen är det dock betydligt lättare att ta överskottsmaterialet där istället för på den nya bajonetten.
Jag ska nog ge mig på att simulera hur en tilt påverkar F/2.8-vinklarna av strålgången i förskjutning, detta är något jag aldrig tänkt på tidigare. Om basavståndet i kollimeringen i AF-modulen alltså påverkas av att man inte har objektivhuvudlinjen perfekt. Detta skulle faktiskt förklara en hel del av de saker som jag inte riktigt kan greppa med olinjäriteterna som kan uppstå i ett AF-system...
Kul att 50'an också fungerar klockrent nu, tre flugor på smällen om vi uttrycker det så...