Annons

Vilken är dagens effektivaste lösning att överföra bilder, video på?

Produkter
(logga in för att koppla)

lakristomten

Aktiv medlem
Nedanför följer min tidigare arbetsprocess som jag skulle vilja ha hjälp med att effektivisera.


Vid ett tidigare fotouppdrag ombads jag använda Flickr.

Arbetsprocessen vid överföringen var att ta ut SD-kortet och stoppa in i min laptop och ladda upp bilderna.

Blev återinkallad för att göra ett till uppdrag och tänkte effektivisera mig genom att använda mig av EOS REMOTE, Canons egna app för överföring av filer via WIFI men till min besvikelse komprimerade Canon EOS REMOTE appen mina bilder vid överföringen. Min uppdragsgivare ville att jag publicerade originalstorleken direkt. Med det problemet fick jag återgå till min gamla arbetsprocess.

I dag sitter jag med en Sony Xperia Z surfplatta och mobil. De lösningar jag hoppas på som finns där ute på marknaden är följande...

Finns det en annan APP som inte komprimerar bilderna?
eller
Finns det en kabel som kan kopplas från kameran direkt in i surfplattan/mobilen?
eller
Finns det en fungerande kort-adapter till surfplattan/mobilen?

För att slippa ta ut kortet. Vet att jag kan fota med micro-sd och ta ut de kortet in i surfplattan så jag slipper ta med min laptop, vilket är ett par kilo lättare i resväskan :) Och kommer göras om det inte finns en ännu smidigare lösning.

För att ta ut micro-sd kortet ur surfplattan är ett helvete, då har jag hellre en adapter redo som gör det lättare för en att föra in och få ut kortet men hoppas på att en av mina önskemål går i uppfyllelse.


Rekommendationer och tips är vaaarmt välkomna :)
Mvh

Och tack på förhand
 
Jag har inte jättebra koll på Sony's androidenheter, men en snabb googleing tyder på att dom borde ha stöd för "USB On The Go" (USB OTG).
Då borde du med en lämplig kabel, av denna typ http://www.amazon.com/gp/product/B00D8YZ2SA/ref=oh_details_o04_s00_i00?ie=UTF8&psc=1 kunna ansluta en extern kortläsare till telefonen, och ladda över originalbilder från kameran dit.
Den processen jag själv använt mig av på samsungtelefoner.

Det finns ju även flickr-stöd i vissa kameror, bland annat 70D, men tja, kan tänka mig att det blir rätt mycket komprimering med den vägen också.
 
Ringde Canon och de arbetar på förbättringar men tyvärr får man räkna med komprimering i dagsläget, så jag ringde Kjell & Co för att höra mig för om en adapter då Canon uteslöt en direktkabel från kameran till telefon.

Till min överraskning fanns en liknande adapter som du länkade efter ett samtal med Kjell&Co;

http://www.kjell.com/sortiment/tele...r/otg-slimport-mhl-adapter/otg-adapter-p92011

Bör fungera med mina enheter. Bättre alternativ än i nuläget och tills marknaden kommer ikapp kommer denna adapter fungera alldeles utmärkt med min surfplatta och mobil än att ta med min laptop.

Så får man önska att appen uppdaterar snart.
 
En 70D, skriver han, och Canons kameror är ju lite speciella då de inte fungerar som "vanliga" USB-diskar utan kräver speciella drivrutiner/program vilket inte är fallet för många andra fabrikat.
 
Hur gick det?

Jag håller själv på att undersöka den bästa lösningen för bildöverföring till surfplatta från min 6D. Har ännu inte köpt någon surfplatta just p g a komprimeringsproblemet mellan enheterna. Fungerade adaptern? Tar överföringen vansinnigt lång tid? Går det överhuvudtaget att överföra raw-filer?
 
Det finns program till Android som importerar RAW. Testade precis ett program som heter RawVisionDemo och med OTG-kabel mellan min 60D och Nexus 7 (2013 LTE) fungerade det direkt. Tog ett tag att se alla bilder, sedan testade jag inte mer.
 
Eye-Fi korten har funktionalitet att ladda upp bild och video filer automatiskt till valfri PC, Android eller IOS enhet. Finns även möjlighet att ladda upp filer direkt till Flickr, FB och dyl.
De Eye-Fi korten som finns i Sverige (Sandisk) klarar bara .jpg och video, medan vissa original kort som finns i USA även supporterar .raw.
Det tar lite tid innan man har konfigurerat kortet och alla enheter korrekt, men är det gjord så är det faktiskt rätt smidig.
Kör det själv med en Sony NEX-5N, Samsung platta och telefon och 2 PC.
 
Om plattan stöder USB OTG, kan du köra DSLR Controller. Den låter dig koppla plattan till kameran och köra live view mm. Kan även överföra både jpeg och raw när man sen tar kortet. Testa och se om det funkar.
 
Går det överhuvudtaget att överföra raw-filer?

Om plattan/mobilen bara har stöd för USB-otg kan du kopiera eller flytta precis vilka filer som helst till och från en kortläsare (t.ex. den som länkas till i inlägg #4), och du behöver normalt sett ingen annan app än den inbygda filhanteraren. I den processen kommer inga filer att "komprimeras". Precis som på en dator alltså.
Dedikerade raw-appar kan ju vara bättre på sitt sätt ändå förstås, t.ex. kanske inte alla filhanterare kan visa thumbnails av alla råformat.
 
Direktfångst

Om du trots allt kan tänka dig att ha med laptopen så kan direktfångst i LR vara ett effektivt flöde. Du kan med sladd spara direkt utan minneskort alternativt köra wifikort till destinerad mapp på datorn som LR "prenumrerar" på. Direktflödet från LR till Flickr har jag inte koll på men det borde väl inte vara ett problem?
 
Vid ett tidigare fotouppdrag ombads jag använda Flickr.. Min uppdragsgivare ville att jag publicerade originalstorleken direkt..

Jag vet inte hur vanligt det är att visa bilder på Flickr oredigerat direkt från kamerans minneskort, och jag är ingen flitig Flickr-användare. Men när jag testar lite med kortläsaren från Kjell & Company i min mobil, SD-kortet från kameran i den, och appen UpFlickr installerad så funkar det fint att ladda upp till Flickr i full storlek direkt från SD-kortet, utan att mellanlagra på mobilen eller så. Borde funka på din Xperia Z-platta också.
 
Hej
Har canon 5d mark III och en Samsung Galaxy tab 3 wifi 10.1 och jag hade en CamRanger ( trådlös wifi mellan kamera och platta med alla inställningar på plattan Underbar om man har platta innan ) innan och den var kanon till att ta bilder samt spara på plattan.Lämnade den i retur eftersom jag inte fick fram vilken tid kameran tog bilden på i AV läget annars kanon ( är ju android och programmet var i beta stadiet ipad versionen var inte beta)
Men nu köpte jag en OTG kabel på kjell och kopplar in den på kameran och får fram både jpeg och raw bilderna att spara på plattan
Alltså ingen kortläsare utan sladd mellan plattan och kameran
Finns nog appar att få tag på att ta korten genom plattan men har inte kommit så långt än
Hoppas att detta kan hjälpa
Mats
 
Nexus 7

Till slut blev det en Nexus 7 (2013) för mig och jag är vansinnigt nöjd! Det tog ett tag innan jag lyckades lösa överföringen av raw-filer men med RawVision (fullversion) kan jag göra precis allt jag ville. Det krävdes också att jag låste upp plattan och därmed blev "utvecklare" genom att trycka upprepade ggr på version i inställningsmeny. Tankar över filerna via OTG-adapter (liten sladd för 80:- på Kjell & co) med kabel direkt till kameran, sedan lagrar jag på Google Drive och hämtar på datorn hemma. Kommer testa denna lösning under några resor senare i vår, det känns som det kommer fungera finfint! Hoppas på att slippa den "stora" datorn och allt för många minneskort under längre resor...
 
Kul att det fungerar :)

Jag också en OTG-kabel till Min Samsung Note 8 och Google Nexus 5. Använder Rawpal Gallery för att importera filer till de mobila apparaterna. Redigerar råfilerna i Photo Mate R2, och redigerar vid behov vidare med bl a Pixlr Express och Autodesk Sketchbook Pro. Laddar upp till främst Googe Drive, där jag har 200 GB sen några år tillbaka.

Jag köpte OTG-kabeln främst för att snabbare kunna överföra råfiler till plattan, men det gick ju att fjärrstyra med den också. Använder appen DSLR Controller, vilket fungerar riktigt bra till min simpla Canon 1100D. Dessutom kan jag om jag ansluter kameran till telefonen med surfpunkten aktiverad i sin tur ansluta plattan till telefonen och då trådlöst fjärrstyra kameran via WiFi. Det går naturligtvis även att ansluta kameran till plattan och WiFi-fjärrstyra med telefonen, men plattans större skärm är ju trevligare i storlek.

Mycket ansluta är det :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.