Annons

Vilken är bäst av Powershot G9, S5 IS eller SX100 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha klämt på en S5IS igår så tror jag mest på G9... Den elektroniska sökaren i S5IS var under all kritik. Inte undra på att folk tror jag är tokig när jag vill ha EVF i systemkameror om det är sådana de jämför med.

Å andra sidan har den en utsökt LCD-skärm som går att vrida o vinkla på alla tänkbara vis (de båda andra har fasta skärmar om jag minns rätt). Det är inget jag skulle vilja vara utan på nästa kamera.

Känn o kläm, vilken som helst blir nog ett bra komplement till storkameran.
 
Det ser ut som SX 100 saknar sökare. Det tycker jag är en stor nackdel. Då kanskse A720 IS kan vara ett alternativ?

G9 och S5 är väl lite olika kameror. Behöver du massor av zoom och vinklingsbar skärm, ja då är det väl S5 som gäller. Klarar du dig utan detta tror jag nog G9 är en bättre kamera på nästan alla punkter (har ingen själv men har testat G7 lite och äger en S2 IS).

Mvh
Anders
 
Jag skulle nog vänta på "lill-brorsan" till Canon G9, bör heta något i stil med Canon A650!
Exakt samma bildsensor, till storlek och antal 12mp, har vridbar skärm dessutom.

JÄTTE-zoomarna har alltid små bildsensorer, ofta 1/2,8", där blir brusrisken stor!

Canon A720 IS har mindre bildsensor än både G9 och A650, brusrisk även här, tidigare än med G9/A650!

Gå alltid efter storleken på bildsensorn, vid val av en kompaktkamera!
 
larsborg skrev:
Gå alltid efter storleken på bildsensorn, vid val av en kompaktkamera!

Jag tycker att man skall ställa sig frågan vad syftet med kompakten är? Om det är enda kameran, javisst då blir bildkvalitén viktigt men om kameran bara skall användas som ett komplement till systemkameran kan det kanske vara annat som skall prioriteras?

Kanske är det viktigare att den är billig, går ner i fickan eller kan ta bra filmsekvenser, än att bildkvalitén är den allra bästa?
 
larsborg skrev:
Jag skulle nog vänta på "lill-brorsan" till Canon G9, bör heta något i stil med Canon A650!
Exakt samma bildsensor, till storlek och antal 12mp, har vridbar skärm dessutom.

Gå alltid efter storleken på bildsensorn, vid val av en kompaktkamera!

Om man är ute efter att minska bruset skall man nog inte kika på en 12 mp kompakt, kör personligen med S3. Allt över iso200 innebär en del brus och stativ är nästan ett måste om man inte har fullt dagsljus, men det är bra bildkvalisort om man håller sig till iso100. (naturligtsvis är dSLR bättre, men det är en bra kompromiss kamera).

Inte för att ovanstående gjorde dig så mycket klokare i ditt val :)
Men som sagts tidigare, gå in i en affär och känn på kamerorna, känns en modell "rätt" lär du ta bättre bilder med den än någon av de andra.

/Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.