Annons

Vilken är absolut bästa proffs kompaketen

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Hallå,
Jag är på jakt efter den bästa digitala kompaktkameran på marknaden just nu. Har kollat lite på Ricoh Caplio GR Digital och den nya Epson R-D1s men jag är helt övertygad om att det finns fler alternativ!
Det viktigaste är: stor bildsensor, kort brännvidd, och hög kvalitet på objektiv samt att det är relativt smidig (ha i fickan typ). Vilket märke och modell är det som gäller?

/Mvh Martin!
 
Jag skulle nog satsa på en Canon.
Har inte hört nån som är missnöjd. Har sett en hel del bilder från Ixus 30/40 och dom är riktig bra.
 
Epson R-D1s tycker jag verkar vara i stil med det jag vill ha.. Jag går ju i väntans tider på en Leica "D" M men den är nog allt för dyr.

Vad kostar en Epson R-D1s + 50 f/2 i Sverige tro??

MVH Niclas,
 
Epson R-D1s är förvisso ingen kompakt utan en digital mätsökare med Leica M bajonett och ligger i 30000 kronors klassen. Ricoh GR digital tycker jag personligen är mycket trevlig men jag har bara fingrat lite på den. Jag kan inte på rak arm komma på nån kompakt med stor sensor förutom t.ex. Sonys DSC-R1 som ju inte direkt är en fickkamera. Canons modeller är dock som sagt trevlig men uppfyller inte riktigt dina krav kanske.
 
dJb skrev:
Robert White tar £1850 för den i UK med Nokton 40 f/1,4 (+17,5% VAT). Vet inte riktigt vad den går på i Sverige.

Spännande, då jag går i tankar om att ersätta min analoga Hexar RF med en digital "M" !
TAckar David!
MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Spännande, då jag går i tankar om att ersätta min analoga Hexar RF med en digital "M" !
TAckar David!
MVH Niclas,

Ja det är nog en härlig kamera. Tyvärr lite för dyr dock. Tror jag kör på min analoga Bessa ett tag till.. Inom några år tror jag det kommer finnas åtminstone ett par stycken digitala mätsökare på marknaden och förhoppningsvis kanske lite billigare. Det verkar helt klart finnas en marknad för dem i alla fall.
 
RD1 (alltså inte nyare RD1s) http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/epson-rd1.shtml

Visst ser Epsonkameran spännande ut men rättså stor i jämförelse med en Leica M.. Och då är den säkerligen för stor i formatet för trådförfattaren.

Se på den detaljen nedan, Wwee! Vilken härlig retrokänsla av digitala Epson;)!

MVH Niclas,

EDIT:
Ja, du har nog rätt David. "Vänta" passar ypperligt för mig och min ekonomi, har så väldans mycket på gång;)
 

Bilagor

  • displaydetail-mini-2.jpg
    displaydetail-mini-2.jpg
    36.3 KB · Visningar: 1,495
js1 skrev:
Jag skulle nog satsa på en Canon.
Har inte hört nån som är missnöjd. Har sett en hel del bilder från Ixus 30/40 och dom är riktig bra.

Känner att mitt första inlägg nog inte platsar riktigt här. Nu drar jag ner mössan och skäms lite
 
Niclasfoto skrev:
RD1 (alltså inte nyare RD1s) http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/epson-rd1.shtml

Visst ser Epsonkameran spännande ut men rättså stor i jämförelse med en Leica M.. Och då är den säkerligen för stor i formatet för trådförfattaren.

Se på den detaljen nedan, Wwee! Vilken härlig retrokänsla av digitala Epson;)!

MVH Niclas,

EDIT:
Ja, du har nog rätt David. "Vänta" passar ypperligt för mig och min ekonomi, har så väldans mycket på gång;)

Den bygger på Bessa husen och är nog lite mindre än Leica M tror jag. Men det är ju inte direkt en kompaktkamera om man inte jämför med en dslr. F ö skulle jag bli förvånad om inte t ex Zeiss Ikon kommer med en digitalvariant inom en inte alltför avlägsen framtid. Den bygger ju också på Cosinas hus.

Jörgen: Canon-kompakterna var väl ett bra tips!
 
Ja en duktig fotograf med en Ixus kan göra många underverk, det är ju så det är.

Det var denna bilden jag tänkte på vad gällde strl mellan Leica M och Epson. (Är jag dum som lägger in en sådan bild här?? Forumvärden rycker väl in om jag dummar mig..)

MVH Niclas,
 

Bilagor

  • epson&leicasmall-miniii.jpg
    epson&leicasmall-miniii.jpg
    6.5 KB · Visningar: 1,424
Ja den är ju uppenbarligen större.. Och när jag jämför med min R3A så ser den högre ut också. Jag trodde huset var samma. Vilket det kanske också är, det kan vara jag som misstar mig, eller nej det gör jag inte enligt dessa mått. Epson ÄR med andra ord ganska stor:

Epson: 142.0 x 88.5 x 39.5mm

R3A: 135.5 x 81 x 33.5 mm
 
Om man ska hålla sig till rimliga priser är Panasonic Lumix DMC-LX1 nog en het kandidat för "proffskompakt".

Martin efterfrågar:

- stor bildsensor
- kort brännvidd
- hög kvalitet på objektiv
- relativt smidig (ha i fickan typ)

Kameran i fråga upfyller alla krav förutom det första iom att det finns inga kompakter som har en stor sensor. Dessutom är det den enda kamera som har ytterligare egenskaper som jag efterfrågar och tycker att de är absolut krav för att kameran ska kunna kallas för "proffskompakt":

- 28 mm lägsta zoom
- optik med inbyggd IS! I detta fall är det Leica
- A och P lägen
- manuel fokus

Kameran är i princip likvädig med Leica D-LUX 2 där man betalar $300 extra för märket.
 
Den ser ju väldigt intressant ut! någon som vet vart man kan få tag på den i sverige?
Verken Yfo eller scandinavian photo verkar ha den...
 
A & P hjälper ju lite om det inte finns ngn slags exponeringskompensation, finns det?

Kan ju kompensera med ISO,inställningen,, finns det en manuell ISO,inställning?

MVH Niclas,
 
js1 skrev:
Hur tänker du då? Det är väl digitalkameror, inte kameror för film.


ISO,inställning har man ju även i digitalkameror.

Om det inte finns en egen funktion för exponeringskompensation (tex -2 till +2) så kan man ju vandra stegen med ISO,justeringen...
Men det förutsätter ju att man kan köra kameran på samma inställningar vad gäller slutartid och bländare..

Finns det en normal exponeringskompensation eller inte på den ovan nämnda kameran eller inte?

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.