Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka typer av bilder lockar tittarna

Produkter
(logga in för att koppla)

photoand

Avslutat medlemskap
Jag har funderat lite på en sak. Vad ska man göra för att locka tittarna till sina bilder? Nu vet jag – fota snygga tjejer, detta är det allra effektivaste setet, kolla antal klick för olika typer av bilder.
Har man ingen lämplig modell, kan man dra upp färgmättnad på sina landskopsbilder till max, funkar också bra.
Jag har hittad på en till metod. I går visade jag en bild utan ram, 10 personer klickade på den under ett dygn, ingen tyckte att den var värd att kommentera. Samma bild med en ram, som alla vill ta bort, fick 25 besökare och två kommentarer efter en timme!
Har ni egna tankar kring detta, skriv gärna.
Hälsningar
Jan

Tjenare!

Vet inte riktigt heller vad som lockar men jag tycker det är trist att bilder glöms bort så fort sålänge de inte ligger bland nyheter och så. När jag lägger upp en bild så brukar jag lägga den i bildkritik med en gång men jag TROR att man får fler betraktare/kommentarer om man först lägger in den så den hamnar bland "Alla nya bilder" och sedan någon dag efter i någon bildpool, men jag vet förståss inte ;).

Senaste bilden jag lade upp fick sex kommentarer de första åtta timmarna, sedan har den inte fått en enda... Kollar man på senast betittade bilder så ser man ju lite vilka som det tittas mest på. Den mest betraktade bilden av mina är en tjej som har mycket urringning...

- Johan

Är av samma erfarenhet och tycker det är lite trist.

Om man kör urvalet för att titta på de bilder som är mest tittade på hela FS så är det nästan uteslutande flickbilder - mer eller mindre avklädda. De bilder som är mest tittade på hos mig är också flickbilder (fast texten säger allt är ingen traditionell flickbild hehe). Detta säger väl inget speciellt om FS medlemmarna utan är nog en spegling av hur sammhället ser ut i allmänhet - sex säljer. Jag kikar själv på alla dessa modellbilder även om de kanske inte ligger direkt i min intressezon för fotografi eftersom de har ett fotografiskt värde.

Sedan anser jag att det på ett community som detta är omöjligt att avgränsa, styra eller censorera. Tänk på alla husdjur- och barnbilder (som säkert tar 60-70% av totalt media) - dessa är både välkommenterade och vältittade även om just jag KRÄKS på dem :) OK, jag har ett par hundbilder också men när ffan blir gammal blir han religiös.

BAW

Att folk tittar mera på en snygg tjej än på ett landskap är i princip inget som stör mig då störs jag mera av att om jag fotograferar en snygg tjej så får jag många visningar men få kommentarer fotograferar jag ett snyggt landskap eller något annat får jag färre tittare men mera kommentarer min slutledningen är att folk inte vågar, vill kommentera modellbilder.
Det verkar som att modellbilder anses mindre fint men ändå kan vi alla se att de är mest välbesökta.

Jag är inte mycket annorlunda jag kommentare det jag tycker är bra i den mån jag hinner.
men har jag lockats till en bild som jag gör när jag klickar fram den har jag ju oftast något att säga de bilderna som intel lockar de klickar jag ju inte fram

Nej, det blir ju lite menlöst att kommentera med "snygg tjej" eller vackert hår. Det blir mest att reflektera och inte kommentera. Sen är det väl kanske så att man kommenterar bilder i sin komfortzon, alltså där man tycker sig kunna kommentera med någon form av kvalitet. Det är sannolikt inte så många som har de ekonomiska resurserna som krävs för proffesionellt flickfotograderande och därför finns det väl inte så många som har den komfortzonen?

BAW

Ett tips för att locka tittare till sina bilder är att aktivt kommentera andras bilder, jag försöker att ligga på fler kommentarer än vad jag fått och det lönar sig vad gäller aktiviteten bland mina bilder. Klart fler besök än förut i alla fall.

Ganska enkelt, men inte så självklart alla gånger. Har själv varit dålig på det men insett att det är bra på många sätt.

/Micke

Det är helt normalt att folk ( men) tittar på tjejer, jag tycker att det är sunt. Men man borde tänka på saken om man vill sälja sina bilder till varje pris. Om man fotar utan kommersiellt syfte blir man friare. Jan

En annan festlig företelse är att bilder på kameror är omåttligt populära bland Fotosidans besökare.

Jag la upp en bild på en polare som fick oförtjänt många visningar på väldigt kort tid. Kul tyckte jag ända tills jag insåg att det var hans kamera som var spännande. Jag fick t.o.m. ett par mail med förfrågningar om vilken kamera han hade. ZzzZzz... :)

Alltså borde bikinibrudar med kameror generera mängder med kommentarer. Släng sedan in ett långt, vitt tele i samma bild och framgången är garanterad...

Bra bilder kanske?

Tjejbilder får ju som sagt var alltid besök, men ofta är det bara just tjejen som jag tror folk kikar på. Ja, kanske även fotot om man är aktivt intresserad av denna bildkategori. Personligen har jag märkt att jag ofta klickar på bilder (på miniatyrsidan) som verkar ha "det". Nästan alltid är det bilder på natur/människor som attraherar mig.

Bra bilder...ja!?

Tror ändå,
att bra bilder drar blickar!

Så,
för att citera en fotokritiker:
"Du måste ha ett Väsentligt bildinnehåll,
och se'n ge det en Skärpt form"....

Lätt som en plätt! ;-)

ANNONS