Annons

Vilka tre sporter är svårast att ta actionbilder av?

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen räknar jag inte spel som schack och poker som sporter, även om man brukar visa dom på TVs sportkanaler ...
 
Segling!
Båten du fotograferar ifrån gungar, ofta rätt mycket. Båtarna du fotograferar rör sig hela tiden och kommer ofta i klunga så det finns många "fel" punkter att sätta fokus på. Då det är nästan omöjligt att både köra fotobåten och fotografera samtidigt gäller det att du har en väldigt tight kommunikation med din båtförare. Få båtförare lyckas med konststycket ligga helt still med fotobåten, och ankare är ofta rätt smidigt. Vädret kan vara vad som helst mellan stiltje (då man får vara väldigt kreativ för att få till något) och halv kuling med hagel. Överlag kan det vara rätt blött på sjön. Inte så sällan kommer andra åskådarbåtar och lägger sig emellan dej och seglarna. En typisk regatta håller på i minst tre timmar, men ibland blir det bortåt sex timmar, så det gäller att hålla koncentrationen uppe! Som tur är genomförs de flesta (men inte alla) tävlingar dagtid, så det är inte så ofta som ljuset är ett problem.
Lägg därtill att kappseglingsreglerna är rätt krångliga, men nödvändiga att kunna för att kunna fånga sporten på ett bra sätt.
Benganj: havskappsegling är inte så mycket svårare, man behöver framförallt en rejälare fotobåt. Ofta kan man hitta någon som erbjuder plats i sin motorbåt, men annars får man vackert ta besväret att ta med en egen på släp efter bilen...
 
Kan tänka mig att det också avslöjar kontrollens position från rätt långt håll?

Blixt brukar vara ett mycket mindre problem för tävlande än man skulle tro, men på natten kan det säkert vara jobbigt.

Haha, ja jag var inte helt allvarlig med mitt förslag om blixtar. Som tur är blev tävlingen inställd =)
 
Alla sporter är väl svåra att fota om man inte kan sporten? Känner fotografen inte till den känsla som utövare känner är det svårt att förmedla bilder som attraherar.
 
Alla sporter är väl svåra att fota om man inte kan sporten? Känner fotografen inte till den känsla som utövare känner är det svårt att förmedla bilder som attraherar.

Håller med om det! Jag tycker det är närmast hopplöst att få bra bilder när jag fotar en sport som jag inte förstår, framförallt bollsport som är väldigt oförutsägbart om man inte kan "läsa spelet" och därigenom gissa sig till vad som troligtvis kommer att hända.
 
Vilken konstig fråga. Svåraste sporten? Det beror väl mer på vilken typ av bild du är ute efter. En bild fylld av action i ett parti schack är garanterat svårare än en medioker ishockeybild. Det är ingen konst att ta en motocrossbild men det är skitsvårt att ta en riktigt intensiv sådan full av action. Samma sak med ishockey, fotboll, eller vad det nu kan vara för sport. Riktigt bra bilder kräver alltid bra kunskap i sporten ( i alla fall om du tänkt dig upprepa bedriften) och i vissa sporter en bra urtustning.

Ingen konst att ta en bild på nattorienteting. Ställ dig vid en kontroll och slå på blixten men blir den bilden bra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.