Annons

Vilka tillbehör till min Canon EOS10D

Produkter
(logga in för att koppla)
vet inte hur du har resonerat kring teleoptiken och om du funderat på om du ska ha zoom eller fast optik, hursomhelst så vill jag slå ett slag för fasta gluggar.
Finns flera fördelar med fasta gluggar jämfört med zoomoptik såsom skärpa, storlek, ljusstyrka, vikt, reflektioner i bilden osv.
Det man självklart tappar är flexibiliteten som en zoom ger. Klarar du dig utan zoom så tycker jag du helt klart ska satsa på fasta gluggar.
Sigma 50-500 zoomen fungerar dock helt OK, det beror lite på hur stora krav du har.

/Herman.. som nuförtiden tycker att EF 70-200/2.8 IS är en ganska medelmåttig optik efter att ha kört för många fasta gluggar...
 
fasta gluggar

Bra förslag Herman! Vilka fasta gluggar skulle du föreslå? Jag kör Canons 28mm och 50mm men jag tycker att 28 inte räcker riktigt på 10D. Jag skulle vilja ha en bättre vidvinkel typ 20 eller helst neråt 17. Vad finns det som håller bra optisk kvalitet? Har funderingar på att köpa Sigmas 20mm f1.8. Är den bra? Har inte kunnat hitta något MTF-test på den. Vad kör du för några fasta gluggar?
 
Re: fasta gluggar

matti_t skrev:
Har funderingar på att köpa Sigmas 20mm f1.8. Är den bra?

Den är bra så det räcker till och blir över.

Visst, är man kvalitetshora så kommer man tycka att den är skit för att den inte är L-objektiv och inte kostar mer än 20.000kr.

@f1.8 är den fullt funktionsduglig. Blända ner till f4 så har du en superskarp lins.

Och för 4000kr är det inte så farligt.

Fast jag föredrar flexibiliteten (och stabilisatorn) i min 28-135.
 
Slutnotan för mig hamnade på 9300:- Med frakt, moms och tull.

Det kostar 10500:- hos SF, men det finns inga att få tag i. Så i mitt fall var tillgängligheten viktigare än priset.

Den är, mig veterligen, fortfarande restad i Sverige.
 
Sigma har ju ett 14 mm objektiv samt ett 15 mm fisheye som tydligen passar völdigt bra på Canons 10D, D60. Fisheyen är dessutom hälften så dyr som 14 mm objektivet.
 
17-40/4L - slutpris

Slutnotan för mig blev 839$. 799 plus 40$ för leverans inom 24 timmar inom USA.

Dom verkar vana vid snabba leveranser till hotell och dyligt.
 
Smirre skrev:
Sigma har ju ett 14 mm objektiv samt ett 15 mm fisheye som tydligen passar völdigt bra på Canons 10D, D60. Fisheyen är dessutom hälften så dyr som 14 mm objektivet.

Hur mycket vidvinkel blir det kvar av ett 15mm fisheye på en 10D/D60? Jo jag vet att 15 mm blir c:a 24 mm men finns det någon som kan visualisera?

Är på jakt efter ett ordentligt fisköga nämligen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.