Får väl också lägga mig i debatten om vilka linser man "bör ha". Det finns tre huvudfaktorer som styr enligt mig -behov -plånbok samt vikt.
Vad skall du plåta?
Hur stor budget har du för alla linser i år? nästa år?
Hur många kilo kan du tänka dig släpa på under en foto-resa?
Några bra objektiv som inte är L linser (för de är alla bra) är Sigmas 15-30mm, Sigmas 70-200 som alla pratat om redan. Vill du plåta fågel eller liknande och har tajtare budget så kika på ett Sigma 50-500 samt en 1.4x converter vilket ger dig 70-700mm i bara linsen. 2x convertern för mig är lite väl oskarp medan 1.4x fungerar utmärkt. Canons fasta 50mm 1.8 är så billig och bra att nästan alla har den. Är runt 80mm (med 1.6x i 10D) din primära lins så kanske du skall satsa på bländare 1.4 (1.0 finns men är löjligt dyr).
Förutom linser så är en bra ryggsäck/kamera väska som rymmer de linser du behöver ett måste. Ett stativ som klarar de linserna du valt (10D+Conv+50-500mm är nästan 3kg).
Minneskort får man inte för många av, men hålet i plånboken säger ifrån före. Köp minst 512Mb kort (200 jpg eller 60 Raw bilder) och då gärna flera. En extern hårddisk är ett bra alternativ. Tripper som en del sagt är riktigt bra och verkar fungera bättre än X-drive II (som jag lämnade tillbaka eftersom de inte fungerade med mina Twinmos 26x kort). Batteriet brukar räcka till 3-4GB samt att det går att pilla iordning externa extra batteri-pack. Pris: ca 1200kr för 512mb 26x minne. Tripper 1300kr hårddisk 1000-2000kr
Jo, glöm inte att köpa extra batterier till kameran. Jag har orginal + 2 till idag och det klarar jag mig på. (500 bilder per batteri om du inte tittar på dem mer än 2 sek. Nu när jag visar kompisar, zoomar in etc kanske 150-300 bilder per batteri). Kjell o Co har batterier för ca 550kr/st.
Och har du inte USB2 i datorn eller på en kortläsare så köp det också
Du får 3-5mb/sek i överföring då istället för under 1mb/sek.
Nu återstår bara det angenäma problemet att ta bra bilder, något som visade sig vara intressantare och svårare än kamera/linsval