Annons

Vilka ska köpa canon 300D ifrån Tyskland och varifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dave

Aktiv medlem
Hur är med att handla från Tyskland i fråga om garantier och om man måste laga etc, kan man få den lagad i Sverige då?

Kollar på en site i tyskland och kan få, med frakt, hem canon 300D med objektiv och bg-e1 grepp för ca 10400 kr. Bara kamera och objektiv går väl på ca 11500 i Svergie. Greppet kostar ca 2200 i Sverige. Alltså ca 13700 kr.. + frakt..

Någon som har tankar om detta?

Dave
 
....antingen så är det så kallad "Händler-Garantie" d.v.s du måste skicka utrustningen till den du köpt varan av... eller så får du med "canon-world-wide-Garantiekarte" och då är det bara att skicka den till canon i Stockholm och få den lagad utan kostnad under garantitiden.
jag har köpt en del utrustning som objektiv, 2st konverter, 2st 550ex-blixtar från tyskland och har sparat ca 12000:- jämfört med hegerthorn som är en av de billigare här i Sverige.
Vid alla köp gällde att jag måste skicka utrustningen till Handlaren i tyskland för eventuell rep.under garantitiden som är 2år. Jag själv tycker inte att det inte spelar någon roll för mig om jag skickar dessa till Stockholm eller Frankfurt... och 2 år går väldigt fort... blixtarna är 1.5 / 0.5 år nu... och har fungerat klanderfria... däremot gäller det kanske att se upp mer med Digitalkameror som en del folk har haft bekymmer med när det gäller fokuseringen.... fast jag har inte läst om problemet är ur världen nu.... vilket jag hoppas eftersom jag håller ögonen öppna efter en 10D.
fotohälsningar /Peter
 
Har en kollega som tidigare beställt från www.ny-camera.com i tyskland, som verkar vara ett seriöst och bra företag. De leverar via postförskott. Om de är billigast vet jag inte, men bra.
 
jag hade tänkt beställa from www.technikdirekt.de

de verkar bra tycker jag, och jag får väl garanti från canon som gäller i hela europa? så om den felar kan jag väl lämna den i vilken butik som helst? har jag fel?
 
Ny-Camera verkar vara ett intressant ställe

De är exempelvis över 1000:- billigare än Cyberphto på Canon 550EX blixtar och drygt 1000-lappen billigare än Cyberphoto på 300D med optik. Frakten går på 300:- så det är ju överkomligt.

Tack för tipset!

--jalle
 
10500 för 300D med objektiv!

Oj.
Vad ska man tro om detta. Det skiljer ju ganska mycket mot t.ex Cyber och Scandinavian.
Om man ändå väljer Tyskland så kanske man vill ha en svensk bruksanvisning också. Har någon tips om detta?

Vet någon något om BG-E1 och hur det funkar?
 
Blir det några påslag när man för in varorna i Sverige, som moms och tull. Eller gäller bara det när man handlar från länder utanför EU.
 
mr_neo skrev:
Blir det några påslag när man för in varorna i Sverige, som moms och tull. Eller gäller bara det när man handlar från länder utanför EU.


ingen moms eller annat strul... jag fick just hem ett Nikon 70-200 VR åt en vän (17100:) + canon1.4-konverter åt mig själv (3200:)... allt gick på 20300 mot ca 27000:- inkl frakt!! inga svenska bruksanvisningar... men väl på engelska....
leverantören skickade med post... så det var bara att hämta ut grejorna hos närmaste post...... sorry.... jag menar närmaste livsmedelsbutik som det är numera...
 
jag skrev detta som 2:a inlägg:


petervis skrev:
....antingen så är det så kallad "Händler-Garantie" d.v.s du måste skicka utrustningen till den du köpt varan av... eller så får du med "canon-world-wide-Garantiekarte" och då är det bara att skicka den till canon i Stockholm och få den lagad utan kostnad under garantitiden.
jag har köpt en del utrustning som objektiv, 2st konverter, 2st 550ex-blixtar från tyskland och har sparat ca 12000:- jämfört med hegerthorn som är en av de billigare här i Sverige.
Vid alla köp gällde att jag måste skicka utrustningen till Handlaren i tyskland för eventuell rep.under garantitiden som är 2år. Jag själv tycker inte att det inte spelar någon roll för mig om jag skickar dessa till Stockholm eller Frankfurt... och 2 år går väldigt fort... blixtarna är 1.5 / 0.5 år nu... och har fungerat klanderfria... däremot gäller det kanske att se upp mer med Digitalkameror som en del folk har haft bekymmer med när det gäller fokuseringen.... fast jag har inte läst om problemet är ur världen nu.... vilket jag hoppas eftersom jag håller ögonen öppna efter en 10D.
fotohälsningar /Peter
 
Tackar för tipset om fyndbörsen, de var ju fan så billiga. Ska verkligen kolla detta.

Sen detta med BG-E1 greppet. Ska ha inställningsmöjligheter via "rullhjul" och hålla två batterier 511 eller 512 som kan handlas apbilligt på zebra eller vad den sajten heter.

Börjar likna något detta...

Sen har jag hittat nya 10D på ebay.de för ca 12000 kr. Det e fett det med, den är ju bla mer avancerad o mer ljuskänslig. Får se vad som blir...

Dave
 
Dum fråga kanske men var hittade ni 300'an, objektiv plus bg-e1 greppet till priset som nämns i tråden? Kollade på recoon.com sidan men hittar inget om något grepp där? Ingen höjdare på tyska dock.

/H
 
Canon har europagaranti

Kollade med canon idag, ringde dem. Om man handlar ifrån Tyskland så kan man få garantirep gjorda i Svergie. Detta gäller även om man handlar i övriga europa.

Sen var det directshopper.de som jag tittade på, skrev något annat förut, sorry för det!

Så det rycker närmare med att man skaffar sig en 300D från Tyskland!

Dave
 
Re: Canon har europagaranti

Dave skrev:
Kollade med canon idag, ringde dem. Om man handlar ifrån Tyskland så kan man få garantirep gjorda i Svergie. Detta gäller även om man handlar i övriga europa.

Sen var det directshopper.de som jag tittade på, skrev något annat förut, sorry för det!

Så det rycker närmare med att man skaffar sig en 300D från Tyskland!

Dave

se bara till att du får garantikortet med det du köper. Lätt att kolla upp innan köp. Vissa handlare köper billigare från Canon mot att de får utföra eventuella reparationer till självkostnadspris, även om slutkunden får 2 år lagstadgad Garanti. detta kallas i tyskland för "Händlergarantie" men kravet är då att du måste skicka prulen till just den du köpt varan av. Denna handlare kan du få kanonpriser av (vanligt på e-bay) desvärre får du inte något Canon-garantikort som Canon-sverige kräver när du skickar gluggen/kameran till dem...

... eller tycker Canon att det går bra utan kort? ... hur vet de då att utrustningen inte är äldre än 2 år sedan försäljning till kunden..?
 
Säkerligen med kort kan jag tänka. Tack för det tipset. Ska se till att det e med då jag handlar, annars blir det inget. Det e ju faktiskt en ny kamera som ej är testad tidigare, så det kan finnas barnsjukdomar osv.

Dave
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.