Annons

Vilka primes?

Produkter
(logga in för att koppla)

Looped

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen ett fast 50/1,8D och gillar verkligen tanken med fasta objektiv. Ljusstyrkan är förstås inte att förglömma. Så nu har tankarna kommit på att skaffa några till men frågan jag ställer mig själv är vilka primes som kommer väl till pass på DX (D300)?

Jag vet att 85/1,4 har lite legendstatus men är det några andra jag har missat och bör slänga ett öga på?
 
Looped skrev:
Jag vet att 85/1,4 har lite legendstatus men är det några andra jag har missat och bör slänga ett öga på?

35/2 är klockren om du frågar mig.
Har t.o.m sålt mitt 50/1.8 sedan jag skaffade
den. Kommer nog iofs skaffa en 50/1.4, men jag
har ingen brådska med det. Har 85/1.4 också
och den är grym bara man lär sig jobba i den
brännvidden. Har haft lite svårt att vänja mig.

// Danne
 
Jag fotograferar olika saker och så ofta jag kan men jag skall fota lite bröllop i sommar och det hade varit skönt att ha något lite mer vidvinkligt, och 35/2 ser ju onekligen väldigt intressant ut.

Det är D-versionen av 35:an vi pratar om eller? Då jag är hyffsat ny så får jag erkänna att jag har rätt dålig koll på helt manuella gluggar.

Är det någon som klämt på Sigmas 30/1,4 förresten?
 
35/2 är fantastisk och sitter nästan på min kamera för jämnan. Möjligen lite mycket CA i vissa lägen men väldigt skarpt och bra närgräns. Kanske inte riktigt lika skarpt som 50/1.8 men så mycket mer användbart...
 
Vill du ha vidvinkligare så är ju AF24/2,8D och AF20/2,8D naturliga val.
Glöm inte AF85/1,8D som alternativ till 1,4:an.
AF60/2,8D Micro eller AFS60/2,8G Micro för porträtt.
AF105/2D DC för porträtt och inne i kyrkan.

Sedan finns det ju manuella AIS-obektiv från Nikon och ZF-objektiv från Zeiss.
 
180/2.8 är fantastiskt om du vill ha ett fint tele-objektiv. går att hitta begagnat från runt 3000
AI(s) 105/2.5 är ett annat kanonfint teleobjektiv. manuell fokus dock, å går att hitta från ca 6-700:- har jag sett
 
Fasta gluggar är kul! Vad många inte inser är att ljusstyrka ofta erbjuder mer flexibilitet än zoommöjlighet(givetvis beroende på vad man fotar, annars får man väl hela forumet på sig)... Primes ökar nog också medvetenheten om brännvidd och perspektiv. Dessutom tycker jag personligen att fasta gluggar har hjälpt mig ta fokus från verktygen till bilden istället och hjälpt mitt bildseende att utvecklas...35mm och 85mm på 1,5crop funkar kannon ;-)!

Lycka till!
 
35mm 2.0D är väldigt trevligt! Utöver denna använder jag 50 1.8D, 85 1.8D och 105mm VR 2.8 främst. Trivs väldigt bra att jobba på det sättet.
 
Billigt och extremt bra:

  • 28/2,8 Ais
    85/1,8 Ais
    105/2,5 Ais
    180/2,8 Ais
    300/2,8 Ais (inte jättebillig men ...)

Alla med manuell fokus dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.