Annons

Vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

derstatic

Ny medlem
Jag går i köpa planer om en Nikon D50. Det blir min första DSLR. Min fråga är vilka objektiv jag bör köpa. Jag har lite olika alternativ som jag har tittat på. Det skiljer lite i pris, så frågan är ju om det är värt att lägga mer pengar på de dyrare objektiven.

Det första alternativet är naturligtvis att köpa kitobjektiven 18-55 och 55-200

Det andra är att gå på Sigmas 28-105/2.8 och Sigmas 70-300/4

Det senare alternativet blir ungefär 2500 kronor dyrare. Det är inte ett problem i sig, men man vill ju inte strö pengar i sjön om det inte verkligen ger bättre kvalitet på grejerna.

Jag kommer troligen mest att fotografera natur, mina katter, motortävlingar och "vanligt" familjefotografi. Även om jag inte har en DSLR sedan tidigare skulle jag klassa mig som en avancerad nybörjare med mina fotokunskaper.

Objektiven A oxch O

Jag började med DSLR vid nyår efter år av SLR.
Jag har testat objektiv och hur det är att använda dessa. Min slutsats - köp VR om man har råd. Särskilt när det gäller lite längre tele. Med min erfrenhet skulle jag köpa ett c:a 18-70, t.ex. Nikons samt - även om det svider just vid köpet - Nikon´s 70-200 VR. Det svider men är värt det.
Efter köpet av 24-120 VR + 70-200 VR och en 2x Kenko Pro 300 konverter har de andra 12 (!!) objektiven blivet mer eller mindre bara liggande.
Valen är svåra, särskilt med begränsad plånbok, men på sikt......

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto