** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv till nya Sonyn

Produkter
(logga in för att koppla)

civeba

Medlem
Ska köpa nya alpha 100 så snart den finns i lager, men vet inte riktigt vilka objektiv jag borde satsa på. Skulle vilja ha ett zoom och ett vidvinkel som komplement.

Funderingen just nu är erbjudandet 17-70 och 75-300. http://www.scandinavianphoto.se/?506172.

Sammanlagt tänkte jag lägga ut ca 15000 allt inkluderat, Kamera minneskort och objektiv. Det finns alltså utrymme för andra objektiv.

Jag blir jätteglad för alla svar!!

Jag köpte i december KM D5D med 18-70 + 75-300 och jag är väldigt nöjd. Jag har kompleterat med ett 105 Macro och ska snart köpa ett sigma 10-20.

18-70 är ju inte riktigt vidvinkel. Det är en normal+kort tele.

Teleobjektivet 75-300 har uppdaterats ett par gånger och håller nu ganska bra kvalité (för att vara kit-objektiv). Blända ner det till 8 och du får fina skarpa bilder.

18-70 fungerar utmärkt som allroundoptik. Men vill du ha vidvinkel måste du köpa kortare brännvidd. Du får dock med mycket vid 18mm.

Mycket Nöje!!

Nog låter Magnus råd ok, men med en liten rättelse. Visst är området 18-29mm vidvinkel. 30-36mm normal, och 37+mm är tele enligt de gängse definitionerna.

Sedan beror det ju lite på vad man tycker om att fotografera. Förutom ett macro objektiv på ca100mm/2,8 (mit val hade nog varit Tamron 90/2,8) och en extrem vidvinkelzoom ca 10-20mm (mitt val Tokina 12-24, som är väldigt bra för landskaps och arkitekturfoto bl a) så kan det vara intressant med fasta brännvidder med riktigt stor bländaröppning, t ex 50/1,7, och 24/1,8. Då kan man fotografera när det är riktigt dåligt ljus, utan blixt med antiskak funktionen.

Sedan finns det ju annat förutom objektiv som är bra att ha, rejält med minneskort, extern blixt, stativ, polfilter, avtonat gråfilter, mellanringar, en bra väska (Lowe pro stealth reporter?) mm .. :) Kameravalet tycker jag verkar intressant. Det blir nog en grym kamera...

SixBySix skrev:
...extrem vidvinkelzoom ca 10-20mm (mitt val Tokina 12-24, som är väldigt bra för landskaps och arkitekturfoto bl a)
Tyvärr finns den Tokinan endast med Nikon och Canon-fattningar :( så i det området skulle jag välja ett KM/Sony/Tamron 11-18mm, som spöar sigmas motsvarighet både i byggkvalité och bildkvalité.

"Teleobjektivet 75-300 har uppdaterats ett par gånger och håller nu ganska bra kvalité"

Faktum är att den första versionen är den som har både bäst byggkvalité och bildkvalité :p

När man köper sin första kamera så räcker 18mm vidvinkel bra, känner man sedan att man vill ha mer så kan man köpa det senare, jag började med 18-70, 50/1.7 och en 70-210/4, och det klarar man sig långt på.

Båda Sony kitobjektiven håller bra kvalité lite nedbländade, det är ett bra kit att börja med.

18mm vidvinkel på 5D: http://photo.hotserv.dk/_ICT5542.JPG

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar