Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv till fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Olsson

Aktiv medlem
Sitter och kollar runt lite på olika objekt jag e sugen på att investera i.
Det jag funderar över är vad man ska gå på hos Sigma, Tamron och Tokina. Vilken beteckning hos dom visar att de passar till Canons fullformatare?

//Niklas

Senast ändrad:
DC på sigma betyder att de inte fungerar för fullformat, övriga fungerar.

Samma sak på tokina men då heter de DX.

Och på tamron heter de Di II.

DC på sigma betyder att de inte fungerar för fullformat, övriga fungerar.
Ursäkta att jag kapar tråden lite grann, men vilken är motsvarande beteckning på äldre Sigma-gluggar som inte fungerar på fullformat? Som ett exempel, fungerar inte den gamla Sigma EX 14 mm/2.8 HSM AF-D på en fullformatare av märken som Nikon/Canon?
/Nonno

JAg har sigma EX 14/2.8 HSM till min 5D, inga problem

Ursäkta att jag kapar tråden lite grann, men vilken är motsvarande beteckning på äldre Sigma-gluggar som inte fungerar på fullformat? Som ett exempel, fungerar inte den gamla Sigma EX 14 mm/2.8 HSM AF-D på en fullformatare av märken som Nikon/Canon?
/Nonno

/Nonno

Samma sak som jag skrev i mitt första inlägg gäller fortfarande, bara DC-objektiv från sigma fungerar inte till FF, eller är iaf inte anpassade för FF.

Alla gamla objektiv från Sigma fungerar garanterat till FF, eftersom det då inte fanns några mindre sensorer att anpassa sig till.

Tack roinek och sagan för svar på min fråga. Jag tänkte bara att det kanske kunde finnas en tidigare generation av gluggar som kan ha en annan beteckning än DC, men nu vet jag. :))
/Nonno

Hej
Riktigt gamla sigma funkar inte på nån modern DSLR-kamera då de bländar ner för långsamt.
Vissa byter Sigma ut ett kretskort gatis på (135-400) fick jag byta på då jag köpte min första Canon digtalare (D30)
Dock vägrade de på ett vidvinkel, tror det var en 35mm/2.8, minns ej säkert.

Roine

Hej
Riktigt gamla sigma funkar inte på nån modern DSLR-kamera då de bländar ner för långsamt.
Vissa byter Sigma ut ett kretskort gatis på (135-400) fick jag byta på då jag köpte min första Canon digtalare (D30)
Dock vägrade de på ett vidvinkel, tror det var en 35mm/2.8, minns ej säkert.

Roine

Det där förstår jag inte riktigt. Hinner den inte att blända ner på en modern kamera så hinner den väl knappast blända ner på en gammal filmkamera heller??

/K

Senast ändrad:
HEj
Japp så e det, har haft två.

Sigma har inte köpt licens på hur canon kommuncerar så det e nått rot med timingen.

Tidgare fanns en lista på http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all.asp, vet inte om den är kvar, vilka som har problem.

Resultatet blir kraftigt överexponerade bilder.

Bländar du ner med DOF knappen kan du rädda det.

är är exemplet för Nikon, finns en för Canon med osv
http://www.dphotojournal.com/sigma-lenses-exposure-problems/

Jag skrev först och tänkte sen tydligen... Som Nikonanvändare så tänkte jag "bländarring och mekanisk överföring" när "äldre optik" kom på tal.

/K

luriga fällor, ser det går vågor där extremt billiga sigma vv sälj eller man köper ett gammalt kit med en eos650 med sigma vv, då luktar det problem då man skal lplundra den på gluggen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar