Annons

Vilka objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

petsematary

Aktiv medlem
Jag funderar på att tjacka en Olympus E-500 men är lite kluven ang. optiken. Har inte ägt en digital systemare förr och är lite osäker. Jag vill ha en optik som kan ge schysst vidvinkel och en som kan ge en rejäl zoom typ minst 100mm. Om det går att kombinera i samma - bra. Vilka lägsta bländarvärder bör man kolla efter och när är det viktigast med lägre värden?

Funderar som sagt på en Olympus och vet inte om jag ska ta en med kitoptik eller bara huset och köpa optik separat. Jag vill inte ha kitoptik som suger - ska jag ha den, ska den gå att använda.

Jag är inget superproffs men vill ha schyssta grejer. Gillar att fota allt möjligt - nära bilder med jättekorta skärpedjup och mer landskapsaktiga saker. Kanske inte så jättemycket actionbilder dock, typ fotbollsmatcher etc.

Som sagt, är lite nollad men skulle uppskatta tips. Prisgräns? Tja, halva kamerakostnade per objektiv kanske, eller nåt ditåt. Beggat går fint också, men jag antar att den marknaden är lite liten för 4:3-systemet.
Har alltså inte köpt kameran än utan försöker mest få en förståelse för vilken typ av optik som är vettig att titta på.

Jag har inte nån jättekoll på Olympus objektiv, men 14-54/2.8-3.5 verkar vara mycket bra. Med croppingfaktorn ger den ju en bildvinkel motsvarande 28-108, vilket är ett mycket användbart zoomomfång. Det är ju dessutom ganska ljusstarkt, vilket kan behövas om du gillar kort skärpedjup, då skärpedjupet blir 2x längre än med fullstor sensor). Närgränsen är ju åxå ganska bra, vilket gör att man kommer ganska nära, men en makrooptik är ju klart ändå att föredra om du vill gå riktigt nära.

Vad jag hört så presterar 14-45/3.5-5.6 åxå bra, men jag har inte sett några bilder i full storlek själv. Den verkar vara mycket prisvärd iaf, om du nöjer dig med den sämre ljusstyrkan (och lite sämre närgräns). Zoomomfånget blir ju lite mindre åxå, såklart, men skillnaden mellan 90 och 108mm är ju inte så jättestor.
Vad gäller makro finns det väl inte så mycket att välja på för tillfället: 50/2, med en 35/3.5 på väg.

Senast ändrad:
Kit med två zoomar är nog mest för pengarna

Det finns en tysk sida Photozone som har en del ganska så objektiva tester av linser, baserat på Imatest.

Tester i all ära, men det är även bra att kolla in hur andra amatörer och fotografer använder dessa linser. Ett bra sådant ställe är MyFourThirds.com, där du t.ex. kan prova lämpliga sökord på de intressanta objektiven. Sökmotorn där är ganska trubbig, men fyller du i t.ex. "45mm" och kryssar för "Search only: Documents", så hittar du flera träffar på Image:.

Jag har sett här på Fotosidan att även i Sverige säljs E-500 med två zoomar: (E-500 & 14-45 mm & 40-150 mm).

Man klarar sig mycket bra på brännviddsomfånget 14mm-150mm, men det finns de som vill ha längre brännvidder. Då finns det en telekonverter, som dessutom fungerar lika bra även till vidvinkelzoomarna i FourThirds-systemet. För makro finns en mellanring, som kan användas med kitzoom och telezoom. Det finns bättre alternativ för makro än just kit-zoomen 14-45mm/f3.5-4.5, såsom 14-54mm/f2.8-3.5, 50mm/f2, eller 35mm/f3.5. Själv använder jag en gammal manuell OM-Zuiko 50mm/f3.5 för makro.

Ett annat tillbehör som jag rekommenderar är en blixt FL-36, men man kan även använda en gammal blixt typ T20/T32. (Kolla först att inte synk-spänningen är otillåtet hög på en sådan).

På en typisk önskelista för linser, där jag prioriterat ljusstyrka, skulle jag utan rangordning nog skriva följande:
  • 11-22mm/f2.8-3.5
  • 14-54mm/f2.8-3.5
  • 50-200mm/f2.8-3.5
  • 50mm/f2.0 eller 35mm/f3.5
Ref:

Tack för svar!
Du använder en gammal makrooptik? Kör du film-kamera då eller digitalt? Jag vet inte, går det att köpa äldre Olympusoptik också eller måste det vara anpassat till digitala 4:3-standarden?

Kanske satsar på 2.8 14-54:an då till en början.

Det ska finnas adaptrar för att köra gammal olympusoptik från "förr", men jag tror inte de går att montera direkt. Någon annan kan säkert svara mer detaljerat på det. Google tex. ;-)

Det verkar gå om man är villig att köra (helst) med icke-zoomoptik och dessutom fokusera för hand.

Vad karaktäriserar förresten en makroptik rent konkret? Alltså en som man kan ta RIKTIGT nära bilder med...vad karaktäriserar en sån? För det måste ju vara nåt särskilt eftersom de gör särskilda såna..

Ett makroobjektiv är ett objektiv som har bättre närgräns än ett "vanligt" objektiv. Man har då möjlighet att fokusera närmare och få större förstoring. Man brukar säga att ett "äkta" makroobjektiv är ett som ger skala 1:1, dvs 1mm i verkligheten blir 1mm på filmen/sensorn, sen stämmer ju den jämförelsen inte helt och hållet med mindre bildsensor. På en E-500 räcker det med skala 1:2 för att fylla upp en lika stor del av sensorn med ett motiv, som med 1:1 på en småbildsruta.

"Vanliga" objektiv kan normalt inte fokusera så nära.

En del makroobjektiv har åxå särskild korrigering för att ge bättre resultat på nära håll.

Adaptrar för gammal optik med manuell fokusering

Ja, som ni redan kommit fram till, så det går att använda gammal optik från Olympus OM-System med en adapter. Olympus gav bort adaptern MA-1 t.o.m 2005Q1. Nu finns det adaptrar att köpa från dels Olympus, från CameraQuest, samt från en ny polsk entrepenör. I princip kan du montera alla de vanligaste objektiven via adaptrar med undantag från just Canon-bajonetterna på en E-1, E-300, eller på en E-500. Jag vet inget system som är så adapterbart till andra objektiv som just E-systemet. Dock skall sägas att allt blir hel-manuellt, och helst ska du då ha en E-1 som har den bästa mattskivan (även utbytbara med snittbild finnes från tredjepart) för att lättare kunna ställa in fokus manuellt.

Jag använder en OM-till-FourThirds adapter för ett makro-objektiv, som gett förvånansvärt bra resultat. Även mina gamla telen, som t.ex. ett spegeltele på 500mm med en 2x telekonverter ger en brännvidd som kan vara kul att leka med, när man t.ex. vill fotografera planeten Mars. Hoppas på att nya ögonmusslan, ME-1 med 20% förstoring ska underlätta vid manuell fokusering, typ mitt makrofotande.

Tillbaka till huvudfrågan: Jag har lånat en 14-54/2.8-3.5 och fotat med den på min E-300. Det jag främst gillade var den bättre ljusstyrkan som gav en ljusare sökarbild, närgränsen, samt en snabbare autofokus med den tystare motorn. Optiskt och mekaniskt är det i en klass högre. Vidare är objektivet miljötätat, men det är förstås inte min E-300.

Lycka till med ditt objektiv-val.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar