Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilka objektiv behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Har införskaffat en Canon Eos 550D med tillhörande 18-55IS.

Har dessutom beställt en telezoom Sigma 120-400

Mellan dessa två objektiv har jag fått ett litet glapp mellan brännvidderna.

Har funderat lite på om jag ska småningom skulle skaffa nåt som ligger i mellanregistren eller helt enkelt byta ut 18-55an mot en superzoom som når upp i närheten av 120 eller strax där över...

Kommer antagligen skaffa något macro också om det är något som ändrar inställning till vad jag kan komma att behöva....

Någon som kan ge mig en kort lista på ungefärliga objektiv jag borde ha och en motivering till varför ni väljer denna kombo?

Tacksam för svar

/Kirshim

Oroa dig inte för "glapp". Man måste absolut inte täcka upp varenda millimeter för att kunna ta bilder. Ett bättre angreppssätt är att jobba med det man har istället för att hänga upp sig på att ha zoomar som täcker allt.

Jag håller med Joakim här ovan. För många objektiv blir förvirrande till slut och man behöver verkligen inte kunna täcka hela brännviddsområdet. Man kan till och med säga att det är fördelar med få objektiv för man kan koncentrera sig på själva fotogaferingent:) En del använder inte zoom alls, det kanske är en form av foto-snobberi, men har fördelen att det går att få mycket ljusstarkare objektiv på det sättet. Jag har ett glapp mellan 105 och 200 mm brännvidd, något jag inte störs av.

Det beror ju helt på vad du tänker fota, men som du skriver att du tänkt skaffa ett macro och där har du ju ganska många alternativ som borde är ljusstarka och ligger mitt i ditt glapp, tex tamron 90 mm eller canon 100mm osv.
Ett macro kan ju användas till annat än just macro me.

Jag håller också med Joakim, vänta och se om du saknar att kunna fota i "glappet". Jag har bara objektiv på 17 mm, 35 mm, och 85 mm, och saknar aldrig de 117 andra brännvidderna upp till 120 mm. ;)

Men om du skulle vilja ha något i glappet så skulle jag starkt rekommendera Canon 85/1,8. Aldrig provat den själv, men den ska vara väldigt bra, och säkerligen ett kul/bra ljusstarkare komplement till dina zoomar.

Jag håller med Joakim här ovan. För många objektiv blir förvirrande till slut och man behöver verkligen inte kunna täcka hela brännviddsområdet. Man kan till och med säga att det är fördelar med få objektiv för man kan koncentrera sig på själva fotogaferingent:)

Håller med. Det tar ett tag att lära sig använda en specifik brännvidd och dess skärpedjup vid olika bländare och avstånd.
Med ett gäng zoomar kommer den känslan kanske aldrig infinna sig.

/Erik

ANNONS