En lite mer filosofiskt synvinkel...
Rastignac skrev:
Jag har nyss införskaffat min första svartvita film och funderar nu över vad jag skall fotografera med den. Vilka motiv passar bättre i svartvitt? Vilka motiv passar absolut inte i svartvitt? Finns det några sådana?
Jag vet att det inte precis går att dra några raka sträck i den här frågan, jag är mest ute efter att få veta vad du personligen föredrar. Sen har jag även funderat på vilket som är svårast fotografera, i svartvitt eller färg. Vad tycker du? Vad är det för skillnader i hur man tänker?
/Lars
***
Hmmm, detta ÄR en mycket stor fråga.
Ja, många motiv "passar" bättre i s/v och tvärtom,,
Ett ex är att färgerna grönt och rött har ganska lika gråtoner i normala lägen så om man vill att s/v filmen skall få tydliga kontraster så spelar det stor roll vilka färgerna är i situationen. Ett röd/orange-filter höjer ofta kontrasten i tex ett rött läppstift,,
Formerna och bildelementen man placerar inom formatet tenderar att bli viktigare i sin form vid s/v-foto. När man ev adderar färger så blir dem lika ofta viktiga som formerna och därmed upplevs det som direkt mycket svårare.
Även om färgfoto ÄR en manipulering av verkligheten så måste man nog säga att s/v bilder är det samma men i ännu större grad.
Eftersom s/v-foto blir en förenkling av verkligehten så blir fomernas och bildelementens betydlese tydligare än vid färgfoto. Därför föredrar många s/v-foto idag, ofta utan att veta om varför dem tar valet
**Eftersom form alltid har färg och färg alltid existerar i en form så kan dem ofta anses som lika viktiga,, JAG menar att formen bör komma i första hand men givetvis hand i hand med färgen (gråtoner är ju färger också
**
Det hela har nog med tradition att göra också, vi är vana att se en stor del klassiska dokumentationer i s/v och inte i färg,, Är det därför många fotar dokum,, bilder i s/v? Både ja och nej menar jag, men mest nej
Mvh Niclas.
Ps, JAG menar samtidigt att fotografier som håller riktig hög kvalitet fungerar bra både i färg och s/v, så visst finns det ett djup i temat som på ett visst plan är universiellt regerande,,