Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka motiv passar bäst i svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Rastignac

Medlem
Jag har nyss införskaffat min första svartvita film och funderar nu över vad jag skall fotografera med den. Vilka motiv passar bättre i svartvitt? Vilka motiv passar absolut inte i svartvitt? Finns det några sådana?
Jag vet att det inte precis går att dra några raka sträck i den här frågan, jag är mest ute efter att få veta vad du personligen föredrar. Sen har jag även funderat på vilket som är svårast fotografera, i svartvitt eller färg. Vad tycker du? Vad är det för skillnader i hur man tänker?

/Lars
 
En lite mer filosofiskt synvinkel...

Rastignac skrev:
Jag har nyss införskaffat min första svartvita film och funderar nu över vad jag skall fotografera med den. Vilka motiv passar bättre i svartvitt? Vilka motiv passar absolut inte i svartvitt? Finns det några sådana?
Jag vet att det inte precis går att dra några raka sträck i den här frågan, jag är mest ute efter att få veta vad du personligen föredrar. Sen har jag även funderat på vilket som är svårast fotografera, i svartvitt eller färg. Vad tycker du? Vad är det för skillnader i hur man tänker?

/Lars
***

Hmmm, detta ÄR en mycket stor fråga.
Ja, många motiv "passar" bättre i s/v och tvärtom,,

Ett ex är att färgerna grönt och rött har ganska lika gråtoner i normala lägen så om man vill att s/v filmen skall få tydliga kontraster så spelar det stor roll vilka färgerna är i situationen. Ett röd/orange-filter höjer ofta kontrasten i tex ett rött läppstift,,

Formerna och bildelementen man placerar inom formatet tenderar att bli viktigare i sin form vid s/v-foto. När man ev adderar färger så blir dem lika ofta viktiga som formerna och därmed upplevs det som direkt mycket svårare.

Även om färgfoto ÄR en manipulering av verkligheten så måste man nog säga att s/v bilder är det samma men i ännu större grad.
Eftersom s/v-foto blir en förenkling av verkligehten så blir fomernas och bildelementens betydlese tydligare än vid färgfoto. Därför föredrar många s/v-foto idag, ofta utan att veta om varför dem tar valet:)

**Eftersom form alltid har färg och färg alltid existerar i en form så kan dem ofta anses som lika viktiga,, JAG menar att formen bör komma i första hand men givetvis hand i hand med färgen (gråtoner är ju färger också:)**

Det hela har nog med tradition att göra också, vi är vana att se en stor del klassiska dokumentationer i s/v och inte i färg,, Är det därför många fotar dokum,, bilder i s/v? Både ja och nej menar jag, men mest nej:)
Mvh Niclas.

Ps, JAG menar samtidigt att fotografier som håller riktig hög kvalitet fungerar bra både i färg och s/v, så visst finns det ett djup i temat som på ett visst plan är universiellt regerande,,
 
Senast ändrad:
som sagt, mycket stor fråga.... personligen tycker jag att människor är det som är "enklast" att få bra med svartvitt, blir ofta mer känsla och det kan finnas en fördel med att använda s/v vid porträtt också eftersom hudtonerna är känsliga för färgstick
 
Svår fråga. Jag tycker porträtt många gånger blir bättre i svartvitt. Du kommer också ifrån problemen med färgstick och onaturliga hudtoner. Dessutom så är arkivbeständigheten klart bättre gämfört med vanliga färgkort. Många av mina släkt och familjebilder har jag tagit i svartvitt. Innam man fotar i svartvitt kan det vara bra att försöka föreställa sig hur de olika färgerna blir i en gråskala. Många gånger krävs det en viss kontrast för att bilden ska bli intressant i svartvitt.
 
Jag hävdar dock att även naturbilder, lanskskapsbilder kan bli mycket fina i svartvitt. Jag har alltid vurmat för Barry Thorntons svartvita landsskapsbilder t.ex.

Svartvita bilder är ju också tacksamma att tona, i kemikalier eller Ps, tona efter stämning och infall.

När man fotar i svartvitt skall man kanske sträva efter lite "renare" bilder, vid porträtt bör inte den porträtterade ha kläder som går i många olika toner, läs "plottriga" klänningar eller skjortor. De får gärna ha mjuka färger, jordfärger som terrakotta, beige, brun osv.

Men vilket som är vackrast i svartvitt, eller vad som är bättre i svartvitt än i färg kan bara den enskilde fotografen tala om och det behöver inte delas av någon annan.

Min åsikt.
 
Jag vänder gärna på frågan. När ska man använda färg? Håller med ovanstående inlägg. Det är enklare att tänka i former när man slipper ta hänsyn till färgen. Det blir även viktigare att tänka på hur ljuset faller så att man får bilder som inte är platta. Jag tror att svartvit film är en genväg till att lära sig fotografera bättre.
 
Enkelt svarat är att allt som man vill ge en odödlig känsla av nostalgi bör man ta i svartvitt.
Varför?
Jo för att man automatiskt i hjärnan tror att bilden plötsligt är mer "gammal".

Sedan har vi det knepigare svaret där jag tycker att Niclas har helt rätt.

En svartvitsfotograf, sf, måste bygga bilderna med form och komposition. Det måste inte en färgfotograf, ff, alltid göra utan det kan vara färgen i sig som gör bilden.

Ofta kan man se duktiga sf göra formstarka och bra bilder i färg. Men det är inte alltid en duktig ff tar bra svartvita bilder.
 
Personligen tycker jag att porträtt blir bättre i svartvitt. Man kan koncentrera sig helt på motivet och blir inte "störd" av färgstick och liknande.

Däremot en strålande solnedgång eller ett blomsterarrangemang gör sig nog bättre i färg.

Svårt det här...

/E
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.